Viikko

Viikon laji: Painonnostossa tärkeintä on tekniikka

Kauniit ja sujuvat nostot vaativat ensin taitoa ja vasta sitten voimaa.

Riihimäen Kiskon painonnosto- ja voimannostojaoston puheenjohtaja Anniina Pölläselle painonnostossa tärkeintä ovat sen terveydelliset vaikutukset. Jaksaa arjessa paremmin. Valokuva on otettu Riihimäen Legion Gymillä.

Mia Lagström

– Painonnosto vie helposti mukanaan. Etenkin alussa, kun kehitys on nopeaa ja huomaa voimien kasvavan, on se todella koukuttavaa, Riihimäen Kiskon painonnosto- ja voimannostojaoston puheenjohtaja Anniina Pöllänen kertoo.

Painonnosto työntöineen ja tempauksineen näyttää melko hurjalta, etenkin kun rautaa on ladottuna tangon päihin enemmän kuin urheilija painaa. Pölläsen mukaan lajissa tärkeintä onkin oikea tekniikka.

– Painoja ei saa missään nimessä lisätä ennen kuin tekniikka on täysin hallussa.

Varsin tärkeää on myös liikkuvuus, jota treenataan erilaisin toiminnallisin harjoittein. Painonnosto ei olekaan pelkästään raudan nostamista, vaan monipuolista harjoittelua, joka sisältää erilaisia hyppy- ja loikkaharjoituksia sekä rappus- ja tikaspuutreenejä.

– Painonnosto on rytminen laji. Kauniit ja sujuvat nostot vaativan ensin taitoa ja vasta sitten voimaa.

Jos kroppa on kunnossa, eivätkä paikat ole rikki, soveltuu laji varsin monelle. Lajin voi aloittaa myös aikuisiällä. Viime vuosina myös naiset ovat kiinnostuneet painonnostosta enenevässä määrin, vaikka se vielä toistaiseksi miesvoittoinen onkin. Pölläsen mukaan painonnosto on myös valtavan hyvä oheislaji muille lajeille.

– Voima tuo itsevarmuutta. Voima ei ole koskaan heikkous. Viime vuosina on puhuttu paljon siitä, kuinka voima korreloi jopa eliniän kanssa. Voima auttaa meitä kannattamaan kehoamme, ja kun lihaksisto on kunnossa, jaksamme paremmin arjessa. Voimakas keho toipuu loukkaantumista ja sairastumisista nopeammin.

Painonnostotekniikan oppii parhaiten ottamalla yksityistunteja pidempään harrastaneelta. Oikeita liikeratoja ja tekniikoita voi tutkia myös YouTubesta löytyvistä videoista, mutta tällöin harjoittelussa tulee käyttää vaikka harjanvartta.

– Ei painoja ennen kuin liike on oikea. Rautojen alle ei ole kiire, Pöllänen muistuttaa.

Kun painonnostoa harjoittaa säännöllisesti, on se pitkän linjan harrastus. Vanhimmat painonnostajat huitelevat 70 ikävuoden paremmalla puolella. Kilpailusarjat määräytyvät painoluokan mukaan. Ikäihmisille on omat Masters-kisansa. Pöllänen suosittelee mukaan kisatoimintaan. Vaikka rauta ei vielä kunnolla nousisikaan, voi sitä ottaa osaa vaikka seurojen omiin viikkokisoihin.

– Sillä kuinka paljon jaksaa nostaa, ei ole väliä. Sitä voi nostaa vaikka pelkän tangon. Kilpailut ovat hauskoja kokemuksia.

Temmaten ja työntäen

Painonnostossa kilpailija pyrkii nostamaan mahdollisimman painavan tangon levypainoineen ylös suorille käsille. Kilpailussa nostot tehdään kahdella eri tekniikalla temmaten ja työntäen. Voittaja on suurimman yhteistuloksen nostanut.

Painonnosto kehittää voimaa ja liikkuvuutta.

Riihimäen Kiskon painonnostajat harjoittelevat Riihimäen Urheilutalon salilla, Hyvinkään Urheilupuiston salilla, Riihimäen Legion Gymillä sekä saleilla, jotka tarjoavat toiminnallista harjoittelua.

Lisää tietoa www.painonnosto.fi ja www.riihimaenkisko.fi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Täältä pesee! Riihimäkeläinen painonnostaja Susanna Samuelsson pusersi jälleen MM-ykköseksi3.10.2016 23.00
”Paljon nousee penkistä?” – Tämä kysymys erottaa painonnostajan amatööristä22.2.2016 18.10
Onko salitreenistä jo pitkä aika, arasteletko kokeilla laitteita? Työikäisille on oma kuntosalikurssi maaliskuussa Riihimäellä27.1.2019 10.50
Uusi kuntosaliketju aikoo valloittaa Suomen – "Kaikki tunnit tulevat skriineille Australiasta"21.6.2018 06.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viikko

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat