Puheenaihe

Uudesta mega-aseesta tuli tehokas apu lumisotaan Helsingissä – valkoinen kurittaja lorisee nyt vetenä viemäriin

Kuvituskuva.

Arkisto

Kaukolämmöllä toimiva lumensulatuskenttä on otettu ensimmäistä kertaa käytössä Helsingin Ilmalassa.

Energiayhtiö Helen kertoo, että sulatuskenttä on ollut hyvä apu junaliikenteen sujuvoittamiseen.

Junaliikenne on ollut tänä talvena vaikeuksissa, mutta pulmat olisivat voineet olla vielä suurempia ilman pari vuotta sitten valmistunutta lumensulatuskenttää.

Kaukolämmön avulla toimiva kenttä helpottaa junaliikennettä Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan välillä.

– Halusimme kehittää ympäristöystävällisen ja tehokkaan tavan käsitellä lunta tiivistyvässä kaupungissa. Rataverkolta kerättävä lumi on verrattain puhdasta, joten sen sulattaminen ja veden laskeminen viemäriin on parempi ratkaisu kuin kuormaaminen kaupungin ulkopuolelle, kertoo aluepäällikkö Eero Liehu Väylä-virastosta. 

Kaukolämpöä käytetään lumien sulatukseen vain, kun lämpötila on yli –10 astetta. 

Sitä kylmemmällä säällä kaukolämmön kaikki teho käytetään rakennuksiin.

 – Kaukolämpövedestä hyödynnetään kaikki lämpö. Jo kertaalleen kiinteistöjen lämmitykseen käytetystä kaukolämmön paluuvedestä riittää vielä hyvin energiaa lumien sulatukseen, kuvailee asiakkuuspäällikkö Reijo Lemetyinen Helenistä. 

Lumen sulatus rataosuudella on myös kustannustehokasta: kustannukset jäävät kymmenesosaan verrattuna lumen kuljettamiseen kuorma-autoilla. 

Oletko jo kyllästynyt lumentuloon?

Kyllä
58% (129 ääntä)
En
42% (95 ääntä)
Ääniä yhteensä: 224

Lunta sulaa jopa 100 000 kuutiota talvessa

  • Ratojen väliin sijoitetulla, noin 2 500 neliön lumensulatuskentällä voidaan kaukolämmön avulla sulattaa lunta tarpeen mukaan jopa 100 000 kuutiota yhden talven aikana. Se vastaa liki yhtä Eduskuntatalon tilavuutta.
  • Aluerakentamisen käynnistyttyä lumimassoja ei voida enää kuljetaa Keski-Pasilaan. 
  • Lunta voidaan kuitenkin tarpeen vaatiessa kuljettaa edelleen Ilmalaan, jossa sijaitsee 100 000 kuution läjitysalue.
  • Runsaslumisina talvina tämä ei kuitenkaan riitä.
  • Lumensulatusjärjestelmän on Väylävirastolle suunnitellut Ramboll Oy.

Lähde: Helen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Lumijuna ajaa ensi yönä – ratapihojen lumet sulatetaan kuuman vesipatjan päällä6.2.2019 18.45
Kiskojen puhdistuksessa on monta erikoisuutta: lumijuna kulkee vain öisin, päivällä sulatuspartiot liikkuvat jalkaisin4.2.2019 19.30
Sankka lumisade piinaa aamuun saakka: Posti ei pysty jakamaan kaikkia lähetyksiä – vaikein tilanne pääkaupunkiseudulla5.2.2019 17.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Verokone

 

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat