Viikko

Riihimäen virtuaalinen asiakaspalvelija herättää kiinnostusta

Virtuaaliassistentti on Mia Miettisen, Tiina Paukolan ja Anne Paajasen mukaan hyvä lisä Riihimäen kaupungin asiakaspalveluun. – Ihmiset voivat esittää kaupunkiin liittyviä kysymyksiä nyt vuorokauden ympäri. Se kannattaa muistaa, että Kunta-Kati ei osaa vielä vastata kaikkeen. Virtuaaliälyn omaksuma tietomäärä kasvaa kuitenkin käytön myötä koko ajan.

Mia Lagström

Kunta-Kati on Riihimäen kaupungin uusi asiakaspalvelija. Ihan tavanomaisesta asiakaspalvelijasta ei ole kyse, sillä Kunta-Kati on tekoälypohjainen virtuaaliassistentti, joka vastailee kaupunkilaisten esittämiin kysymyksiin kaupungin nettisivuilla. Toimessaan hän aloitti 17.1.

– Voi sanoa, että Kunta-Kati on vasta harjoittelija, joten kaikkiin kysymyksiin hän ei osaa vielä vastata. Virtuaaliassistentin tietomäärä kasvaa käytön myötä kuitenkin koko ajan, Riihimäen kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö Mia Miettinen kertoo.

Riihimäen kaupungin viestintäsihteeri Tiina Paukola ja palvelusihteeri Anne Paajanen kertovat käyvänsä kerran viikossa läpi kaikki Kunta-Katille esitetyt kysymykset ja ohjelmoivat hänet vastaamaan myös niihin kysymyksiin, joihin tämä ei ole osannut vastata.

– Kunta-Kati palvelee myös meitä täällä asiakaspalvelussa. Kun saamme tietää, mistä asioista kaupunkilaiset haluavat tietoa, pysymme kehittämään omaa asiakaspalveluamme ja kaupungin nettisivuja.

Maanantaihin mennessä Kunta-Katin kanssa oli keskusteltu 887 kertaa. Jokaisessa keskustelussa oli vaihdettu noin kolme viestiä. Kaikkiaan viestejä oli vaihdettu 2680.

Alkuvaiheessa virtuaaliasiakaspalvelijaa on lähestytty Miettisen mukaan pilke silmäkulmassa. On kysytty, mitä Kunta-Katille kuuluu ja kuka hän on. Joukossa on myös kysymyksiä, jotka eivät liity kaupungin palveluihin, kuten sataako ulkona lunta tai milloin apteekki on auki.

– Hiljalleen palvelufunktio on korostunut ja Kunta-Katin puoleen käännytään oikeissa asioissa. Kysymyksiä on esitetty muun muassa asumiseen, edunvalvontaan ja teiden auraukseen liittyvissä asioissa. Meidät on yllättänyt myös viestien määrä, joissa haetaan tietoa ihmisten nimillä. Tässä riittää vielä kehitettävää, Miettinen sanoo.

Kunta-Kati hakee sanojen perusteella yhteneväisyyksiä kaupungin nettisivuilta löytyvän tiedon kanssa ja antaa kysyjälle usein linkkejä, joiden takaa tieto löytyy.

– Teimme näin tietoisesti. Riittää, että pidämme linkkien takaa löytyvän tiedon ajan tasalla. Ei tarvitse päivittää tietoa moneen paikkaan, Miettinen kertoo.

Kunta-Kati

Kunta-Kati on Accenture Suomen ja boost.ai -teknologiayrityksen kehittämä tekoälypohjainen virtuaaliasiakaspalvelija.

Riihimäki on Suomen ensimmäinen kunta, jossa virtuaaliasiakaspalvelija neuvoo kaupunkilaisia vuorokauden ympäri.

Mallia palveluun on haettu Norjasta, jossa on käytössä vastaavanlaisia palveluja.

Virtuaaliassistentin juttusille pääsee klikkaamalla kaupungin nettisivujen oikeasta alareunasta, kohdasta ”Kysy chatissa”.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viikko

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat