Puheenaihe

Nykyautojen hinnat uhkaavat romahtaa Suomessa, pelkää Autoliitto – ”Ei kukaan halua autoa, jonka arvo nollautuu lyhyessä ajassa”

Autoliitto pelkää nykyisin käytössä olevien autojen hintojen romahtavan. – 

Jyrki Hämäläinen / arkisto

Suomalaisista ympäristöjärjestöistä koostuva Suomen ilmastopaneeli esittää sähköautojen määrän räjähdysmäistä lisäämistä keinona liikenteen päästötavoitteiden saavuttamiseksi. 

Ilmastopaneelin mukaan Suomeen pitää saada 850 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Samalla ilmastopaneeli esittää, että polttomoottoriautoille tulisi asettaa tuontikielto vuonna 2025 ja ostokielto 2027.

Suomen kaikkiaan 2,7 miljoonan liikennekäytössä olevan henkilöauton kanta on tällä hetkellä keskimäärin 12 vuoden ikäinen. Autokannassa on tämän vuoden lopussa noin 13 000 täyssähköautoa ja pistokehybridiä. 

Autoliitto pitää esitettyjä lukuja epärealistisina.

– Kun Suomessa myydään vuodessa runsaat 100 000 uutta henkilöautoa, jokainen voi päätellä kuinka realistinen ilmastopaneelin esitys on, Autoliitto ruotii tiedotteessa. 

Myös Sitra esitti pari viikkoa sitten, että Suomen sähköautokanta voitaisiin nostaa 800 000 autoon vuoteen 2030 mennessä. Mitään keinoja tavoitteisiin pääsemiseksi ei ole kerrottu, Autoliitto hämmästelee.

Ilmastopaneelin esitys tuonti- ja ostokielloista on Autoliiton mielestä "epärealistinen sekä vastuuton ja se kääntyy päästötavoitteita vastaan". Liiton mukaan poliittisten päättäjien pitää kertoa nyt autonomistajille ja -ostajille selvä suunnitelma siihen, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

– Jos polttomoottoriautoille tulisi tuontikielto seitsemän ja ostokielto yhdeksän vuoden päästä, mitä käy siihen saakka hankittujen polttomoottoriautojen arvolle? Eihän kukaan halua ostaa autoa, jonka arvo nollautuu suhteellisen lyhyen ajan kuluttua, Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna toteaa.

– Kuten on aiemminkin nähty, tällaiset spekulaatiot pysäyttävät autokaupan ja vanhentavat autokantaa entisestään. Se ei liene ilmastopaneelin tavoite.

Liikenteen päästöjä pitää Autoliiton mukaan vähentää tekemällä vähäpäästöisten autojen hankkimisesta edullisempaa. Yksi keino on liiton mielestä autoveron poistaminen.

Sähkön osuus liikenteestä lisääntyy koko ajan, mutta ilman tuki- tai muita toimenpiteitä ei autokannassa tapahdu nopeaa muutosta.

– Tuontikiellon toteuttaminen ei ole Euroopan Unionin lainsäädännön mukaista. Lisäksi perustuslakiin on kirjattu omaisuudensuoja, mikä tarkoittaa sitä, että kerran hyväksytyn tuotteen myymistä ei voida rajoittaa ostokiellolla, Merilinna sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat