Viikko

Viikon laji: Pilates pelastaa istumatyöläisen – selkärankaa liikutetaan nykyään liian vähän

”Keho ei voi hyvin ilman liikettä.”

Pilateksessa käytetään apuna myös erilaisia laitteita. – Spine corrector -laitteella harjoitetaan selän ja selkärangan liikkuvuutta, pilatesohjaaja ja fysioterapeutti Maarit Vornanen kertoo.

Mia Lagström

Pilateksen suosio ei näytä laantumista. Pilatesohjaaja ja fysioterapeutti Maarit Vornanen ei tätä ihmettele.

– Pilateksen kehittänyt saksalainen Joseph Pilates oli aikaansa edellä. Hän ymmärsi jo 1900-luvun alussa hengityksen sekä keskivartalon syvien lihasten merkityksen kehon hyvinvoinnille.

Vornanen kouluttautui pilatesohjaajaksi parisenkymmentä vuotta sitten, kun pilateksesta kiinnostuttiin Suomessa suuressa mittakaavassa. Vornasta harjoitusmetodissa kiinnostaa sen monipuolisuus. On mattopilatesta ja laitepilatesta.

– Pilatesta käytetään myös kuntoutukseen, esimerkiksi Riihimäellä meillä toimii pilateksen reumaryhmä.

Pilates ei ole varsinaisesti liikuntamuoto, vaan kehonhallintatekniikka, joka vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia, syventää hengitystä ja opettaa liikkumaan fysiologisesti oikein. Pilatestunneilla tehdään erilaisia liikkeitä, jotka vahvistavat koko kehoa. Koko harjoituksen ajan säilytetään vahva keskittyminen keskivartalon lihaksiin.

– Keskivartalon kunto on tärkeä, sillä kaikki kehon liikkeet lähtevät keskivartalon syvistä lihaksista.

Laji tekeekin äärettömän hyvää istumatyötä tekeville.

– Moni kärsii tänä päivänä selkärangan jäykkyydestä, enkä tiedä toista yhtä hyvää tapaa parantaa selän liikkuvuutta turvallisesti.

Keskivartalon tuki on tärkeää myös urheilussa, siksi pilates sopii hyvin harjoittelumuodoksi myös urheilijoille.

– Pilates ei ole pelkää matolla pötköttelyä ja hengittelyä, vaan oikeasti tehokasta. Harjoittelu kehittää kehon voimaa ja venyvyyttä.

Vaikka mistään hikijumpasta ei ole kyse, tulee harjoittelussa lämmin. Pilates käy Vornasen mukaan myös hyvästä mindfullness-harjoituksesta, sillä se vaatii täydellistä keskittymistä.

– Mieli rauhoittuu, mikä tekee hyvää hektisessä ja stressaavassa arjessa.

Pilateksesta on tehty paljon kirjoja ja videoita. Ne toimivat Vornasen mukaan hyvin kotiharjoittelun tukena. Aloittelijalle hän suosittelee kuitenkin ohjattuja tunteja, koska pilateksessa on tärkeää, että liikkeet tehdään oikein.

– Pilates ei ole haitallista tai vaarallista, mutta harjoittelu ei ole tehokasta, jos liikkeet tekee väärin.

Varusteeksi tunnille riittävät joustavat vaatteet ja jumppamatto. Tuntien hinnat vaihtelevat paikasta riippuen. Tarjolla on myös yksityistunteja sekä pienryhmätunteja.

Sopii niin aloittelijoille kuin ammattilaisille

Pilates yhdistelee voimistelun ja tanssin eri tekniikoita. Pilates vahvistaa kehon syviä lihaksia, parantaa ryhtiä ja tuo liikkeisiin joustavuutta.

Pilates soveltuu niin huonokuntoisille ja vähän liikuntaa harrastaville kuin huippu-urheilijoille. Monet loukkaantuneet urheilijat käyttävät pilatesta kuntoutukseen.

Suomeen pilates saapui 2000-luvun alussa. Hyvinkäällä toimii kaksi pilatesstudiota. Pilatestunteja on myös tanssi- ja kuntokeskuksissa, kansalaisopistoissa sekä Hyvinvointikeskus Onnimannissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Viikon laji: Hakkaa hartiat vetreiksi24.10.2018 14.53
Viikon laji – ratsastus: Viisas ja kiltti Limbo on omistajansa silmäterä10.10.2018 20.15
Laitepilates auttaa löytämään tasapainon – sopii myös urheiluvammojen kuntoutukseen11.7.2018 18.10
Siinä on hevosille ihmettelemistä: pilatesta voi tehdä laitumellakin26.5.2017 10.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viikko

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat