Viikkouutiset

Lasimuseossa pääsee näkemään Ankkalinnan pimeän puolen sekä harvinaista Graal-tekniikkaa

Näyttely Suomen lasimuseossa on esillä Johannes Rantasalon ja Ella Varvion teoksia.

Ella Varvion sekä Johannes Rantasalon töitä on esillä lasimuseossa.

Mia Lagström

Suomen lasimuseon suuri näyttelysali on täynnä rempseän oloisia lasisia ankkoja. Osa ankoista jorailee, osa hengailee aurinkolaseissaan. Lasitaiteilija Johannes Rantasalo kertoo innostuneensa ankoista viitisen vuotta sitten.

– Ajatuksena oli tuoda esille Ankkalinnan pimeämpi puoli. Myös musiikki on minulle tärkeä inspiraationlähde.

Rantasalo kertoo pitävänsä itseään viihdetaiteilijana, joka lähestyy taidetta huumorin kautta. Huumorin kautta voi tuoda esille myös vakavia aiheita.

– Pidän absurdista ja surrealistisesta taiteesta, oli sitten kyse kirjoista, elokuvista tai kuvataiteesta.

Myös kirjoittaminen on rakas harrastus. Jokaiseen teokseen liittyykin pieni tarina.

– Kesällä 1962 Miamissa on tosi kuuma. Vietettiin se Georgen uima-altaassa, Rantasalo kertoo Hyppy-teoksestaan.

Lasisten ankkojen lisäksi näyttelyssä on esillä iso määrä muita teoksia. Vanhimmat ovat 2000-luvun alkupuolelta, uusimmat lähes juuri uunista tulleita.

Useimmat taiteilijat joutuvat painimaan ilmaisun ja teknisen toteutuksen välimaastossa. Jommastakummasta on tingittävä. Rantasalolla tätä ongelmaa ei ole.

Äärimmäisen lahjakas Rantasalo taitaa niin lasipuhalluksen kuin metallityöt. Useissa töissä näitä kahta materiaalia on yhdistetty.

– Lasissa tulevat rajat vastaan. Lasi on haurasta, eikä lasista voi tehdä kovin isoja teoksia. Niiden puhaltaminen on fyysisesti mahdotonta.

Rantasalon teosten lisäksi Suomen lasimuseossa on lasimuotoilija Ella Varvion harvinaislaatuista taidetta.

Varvio on yksi niistä harvoista, jotka taitavat Graal-tekniikan. Se on vähiin käynyt taito, kuten kaivertaminenkin.

Sata vuotta sitten Ruotsissa kehitetyssä Graal-tekniikassa lasi puhalletaan kahteen kertaan. Ensin tehdään pieni aihio, joka kaiverretaan tai kuvitetaan piirtämällä tai maalaamalla. Sen jälkeen aihio puhalletaan uudestaan, jolloin esine ja siinä oleva kuva laajenevat kuin ilmapallo.

– Tekniikka on todella haastava. Kuva voi venyä ja valua. Kuumuuden on oltava juuri oikea. Alkuun meni monia rikki. Nyt olen oppinut olemaan varovaisempi, Varvio kertoo.

Graal-tekniikassa kiehtoo myös se, että siinä voi hyödyntää piirtämistä, joka on Varviolle rakas harrastus. Kotona odotteleekin iso kasa luonnoksia, jotka hän piirsi New Yorkin matkallaan.

Ne päätynevät seuraaviin lasiteoksiin.

Varvion näyttelyssä voi tutustua myös itse taiteen tekemisen prosessiin.

Esillä on keskeneräisiä töitä ja aihioita, joista valmis teos lopulta syntyy. Seinillä on myös valokuvia tekoprosessista.

– Esittelen niissä tähänastista oppimisprosessiani, Varvio kertoo.

Kaksi uutta näyttelyä

Suomen lasimuseossa (Tehtaankatu 23, Riihimäki) avautui kaksi uutta näyttelyä. Johannes Rantasalo – Live in Museum 7.9.–28.10. Tänä vuonna 50 vuotta täyttävän Rantasalon näyttely juhlistaa hänen 25-vuotiasta uraansa lasitaiteilijana.

Ella Varvion – Seikkailuja 7.9.–11.11. Näyttely esittelee Varvion tähänastista oppimispolkua avaamalla tarinaa yksittäisten taideteosten takana. Hänen teoksensa ovat syntyneet harvinaisella Graal-tekniikalla.

Lisää aiheesta

Lasimuseo virtuaalisesti nyt aina avoinna – klikkaa itsesi sisälle11.9.2018 13.34
Oiva Toikka tähdittää Suomen lasimuseon kesää 2019 – himoitun Birds-sarjan tekijällä on paljon muitakin mestariteoksia21.8.2018 15.21
Suomen Lasimuseolle myyntiin nolla-euroja14.7.2018 04.00
Kokoelmalahjoitus: roomalaista lasia Suomen lasimuseon kokoelmaan28.6.2018 18.20
Mitä tapahtui lasitehtaissa? Lasimuseon ystävät kutsuvat vapaaehtoisia auttamaan perinteen keruussa5.6.2018 15.25

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viikkouutiset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat