Puheenaihe

Autoilija! Kun näet tämän merkin, hiljennä ihmeessä – poliisi tehotarkkailee sinua koko viikon

Kuvituskuva.

ESM arkisto

Poliisi valvoo alkaneella viikolla erityisesti suojatieturvallisuutta ja suojatiesääntöjen noudattamista varsinkin koulujen läheisyydessä. Valvontaviikko osuu samaan aikaan valtakunnallisen koulujen liikenneturvallisuusviikon kanssa.

Viime vuosien aikana taajamissa on tapahtunut lähes kaksi kolmesta jalankulkijan kuolemantapauksesta ja huomattava osa loukkaantumiseen johtaneista jalankulkijan onnettomuuksista. Uhreista lähes kolmannes on menehtynyt suojatiellä.

Lisäksi jalankulkijoiden loukkaantumisista puolet on tapahtunut suojatiellä ja näistä reilu neljännes on tapahtunut lapsille tai nuorille ja lähes kolmannes iäkkäille.

– Suojatieonnettomuudet ovat yleensä monen tekijän summa. Autoilijoiden tekemät tarkkaamattomuus- tai ajotapavirheet kasvattavat riskiä suojatiellä tapahtuvaan onnettomuuteen, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta arvioi.

– Mutta suurin yksittäinen syy on tavallisesti siinä, ettei ajoneuvon kuljettaja ymmärrä suojatien todellista merkitystä ja omaa velvollisuuttaan lähestyessään suojatietä.

Laki on Kallion mukaan selkeä ja sen mukaan suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

– Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa, Kallio sanoo.

Kallio kehottaa ajoneuvojen kuljettajia huomioimaan velvollisuutensa antaa esteetön kulku jalankulkijoille suojatiellä siten, ettei omalla toiminnalla kuitenkaan vaarannettaisi tarpeettomasti jalankulkijoiden turvallisuutta.

Koska pysähdyttäessä suojatien etureunan kohdalle on mahdotonta varmistua siitä, että ohittava ajoneuvo pysähtyy myös, vaikka sen totta kai pitäisi.

Liikenneturvallisuuden kannalta olisi kannatettavampaa tarjota ylitysmahdollisuus jalankulkijalle useampikaistaisella tiellä siten, että ajoneuvo pysäytettäisiin vähintään 5-10 metrin päähän suojatiestä.

Tällöin suojatien ylittäminen on jalankulkijalle turvallisempaa, ja viereistä kaistaa ajaville jää enemmän aikaa ennakoida tulevaa liikennetilannetta.

Tällä toimintatavalla on vaikutuksia myös liikenteen sujuvuuteen.

– Esimerkiksi ruuhkaliikenteessä liikenteen sujuvuus paranisi, kun suojatien ylityksessä olisi enemmän aikaa huomioida ja reagoida suojatiellä olevaan jalankulkijaan.

– Lisäksi suojatiehen jätetty 5-10 metrin väli ei edellytä viereistä kaistaa samaan suuntaan ajavaa pysähtymään, mutta siitä huolimatta varautumaan edelleen antamaan esteetön kulku jalankulkijalle, Kallio sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat