Puheenaihe

Vitamiinibuustaaminen on turhaa – näin ehkäiset flunssaa tehokkaasti, vinkkaa asiantuntija

Huolellinen, usein toistuva käsien pesu saippualla on yksi tärkeimmistä flunssan ehkäisemisen keinoista.

Arkisto/Leena Koivisto

Käytännössä flunssa iskee ihmiseen jos on iskeäkseen. Sen välttelemiseen ei varsinaisesti ole mitään tehokeinoa, mutta kahdella perusasialla voi yrittää: käsien pesu ja monipuolinen ruokavalio.

– Paras tapa yrittää välttää flunssaa on pestä käsiään ahkerasti saippualla. Ja nimenomaan saippualla, sillä juuri mekaaninen pesu on todettu parhaaksi, desinfiointiaineen käyttö ei riitä, erikoisasiantuntija, ravitsemustieteilijä Heli Reinivuo Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL) sanoo.

– Ja jos ruokavalio on monipuolinen, ei perusterveen ihmisen tarvitse lähteä purkeista terveyttä hakemaan.

Jos kuitenkin tuntee, että kaipaa terveytensä tueksi jotain pilleriä, niin Reinivuo suosittelee monivitamiinivalmistetta, jossa erilaiset vitamiinit ja hivenaineet ovat maltillisissa määrissä ja suhteissa toisiinsa.

– Liian suurissa määrissä piilee liika-annostuksen vaara, ja vesiliukoiset vitamiinit, kuten esimerkiksi C-vitamiini, tulevat virtsan mukana ulos, joten niiden tuplaamisessa ei ole erityisesti hyötyä.

Esimerkiksi B-vitamiinien yliannostuksesta voi seurata hermostollisia oireita.

– Kannattaa noudattaa annostuksia eikä lähteä omin päin tuplaamaan. Hyvä muistisääntö on, että jos jonkun tuotteen kokee auttavan, se voi myös aiheuttaa haittavaikutuksia, Reinivuo muistuttaa.

On vitamiineja, joiden positiivinen vaikutus flunssan kestoon on tutkimuksissakin todettu. Sinkki on näistä yksi ja C-vitamiini toinen.

Sinkin juju piilee kuitenkin siinä, että se ottaminen pitää ajoittaa heti flunssaoireiden ilmestyessä.

– On todettu, että sinkki voi lyhentää flunssan kestoa kolmanneksella, mutta sen syöminen pitää aloittaa kahdenkymmenenneljän tunnin sisällä oireiden alkamisesta, se on usein se kompastuskivi. Myös C-vitamiini voi lyhentää flunssaa päivällä.

Sen sijaan Reinivuon mukaan sinkillä ei ole todettu ennaltaehkäiseviä vaikutuksia. Eikä tutkija katso jatkuvan lisäsinkin syömisen olevan suomalaiselle tarpeellistakaan.

– Sinkkiä saa lihasta, maidosta ja viljasta.

– Jos itseään haluaa boostata vitamiineilla, niin kannattaa suunnata ruokakaupan hevi-osastolle ja tehdä se luonnollisin keinoin, kasviksilla, hedelmillä ja marjoilla.

Mikäli riittävien vitamiinien saanti ruoasta huolettaa tai tietää syövänsä yksipuolisesti, niin Reinivuo suosittelee syömään purkkivitamiinit mieluummin sitten kuuriluonteisesti kuin jatkuvana naposteluna.

Parhaillaan itsekin syysflunssan kourissa oleva Reinivuo ei ole itse vitamiinipurkkien sisältöihin turvautunut.

– Vältän raskasta urheilua, lepään ja juon paljon.

Lisää aiheesta

Tunnetko flunssan oireita? Yksinkertainen konsti voi lyhentää sairastamista 3 päivää12.10.2016 16.18

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat