Puheenaihe

Jättimäinen valu-urakka on nyt ohi, ja Suomen pisin betonitunneli avautuu keväällä – pituutta 440 metriä

Rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankare Keilaniemen tunnelin eteläpäässä. 440 metriä pitkä tunneli on Suomen suurimpia betonirakenteita.

Päivi Tuovinen

Suomen tiettävästi pisin betonitunneli on rakennettu täyteen mittaansa Espoon Keilaniemessä.

Tunnelit louhitaan yleensä kallioon, mikä on halvempaakin kuin kokonaan betonista tekeminen, selvittää Espoon kaupungin rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankare.

– Tässä on käytetty valtavasti betonia. Seinät ja katto ovat jykevät, Lehtikankare esittelee tunnelia, johon Kehä I:n liikenne suhahtaa ensi vuonna.

Tällä viikolla tunnelityömaalla vietettiin harjannostajaisia.

Tekniikan asennukset 440 metrin pituisessa tunnelissa ovat niin ikään pitkällä. Sähköisiä valvonta- ja turvallisuusjärjestelmiä on paljon. Valaistus hoidetaan kokonaan ledeillä. Meren läheisyyden takia tuulettimet ovat isompia kuin Leppävaaran Mestarintunnelissa.

Tunneli on hankkeen ydinasia, mutta Keilaniemessä tehdään paljon muutakin, Lehtikankare muistuttaa.

– Louhintaa ja maankaivuuta on vielä jonkin verran jäljellä. Tulevan raidejokerinkin pohjia on louhittu.

Hanke sisältää kahdeksan uutta siltaa ja viimeisimmän kansi valettiin betonista viime viikon tiistain ja keskiviikon välisenä yönä. Lisäksi parannetaan kahta siltaa.

Tietä on rakennettu tai parannettu yli neljän kilometrin verran ja melusuojausta nousee kilometrin matkalle. Uusia tai kunnostettavia kevyen liikenteen väyliä on 2,7 kilometriä.

Tunnelista piti aluksi tulla puolet lyhyempi. Puolitoista vuotta sitten Espoo päätti jatkaa tunneliurakkaa samalla kertaa täyteen pituuteen asti.

– Toinen iso muutos tuli tänä vuonna, kun Tapiolantieltä päätettiin rakentaa tilapäinen silta Kehä I:n yli Miestentielle. Sen myötä tunnelin pohjoispään ramppiratkaisut menivät uusiksi, Lehtikankare sanoo.

Pääosin puurakenteinen silta varmistaa yliajoyhteyden Tapiolan ja Otaniemen välillä ja myös bussiyhteyden Meilahden suuntaan.

Keilaniemen työmaa on ahtaassa paikassa keskellä kiertoreiteille vietyä vilkasta liikennettä. Joka päivä ohi suhaa 40 000 ajoneuvoa.

Huomioon pitää ottaa myös työmaan alla kulkeva metrolinja, jota ei saa häiritä.

Oman osansa hankkeeseen ovat tuoneet lähistön aktiiviset asukkaat, jotka eivät ole sanojaan säästelleet ison työmaan melusta ja muista haitoista.

– Meitä on haukuttu puiden kaadoistakin, vaikka pyrimme kaatamaan niitä mahdollisimman vähän, Lehtikankare toteaa.

Hän lukee asukasaktiivisuuden ansioksi tunnelin kupeeseen nousseen korkean, pyörätietä suojaavan tukimuurin. Myös ison kiertoeritasoliittymän Otasolmun laaja meluvalli korvattiin kapeammalla meluseinällä.

Kun työt valmistuvat, lopputuloksesta tulee hyvä ja asumisviihtyvyys paranee, Lehtikankare vakuuttaa.

Tunnelista kertoi ensin Länsiväylä.

Iso työmaa

Keilaniemen betonitunnelissa on kaksi erillistä 15 metrin levyistä tunnelia, joissa molemmissa on kolme ajokaistaa. Välissä on 3,6 metriä leveä huoltotunneli.

Kehä I:n liikenne siirtyy tunneliin ensi keväänä.

Tunnelin päälle rakennetaan puisto. Myös mittavan urakan muut työt valmistuvat ensi vuoden loppuun mennessä.

Kehä I on valtion tie, mutta Espoo rakennuttaa ja rahoittaa 100 miljoonan euron hankkeen.

Pääurakoitsija on SRV Infra.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat