Puheenaihe

Melkoinen mullistus: Näistä lähteistä 18–24-vuotiaat saavat uutisensa – "Insta" kiinnostaa enemmän kuin Yle

Kuvituskuva.

Arkisto

Suomalaiset seuraavat entistä enemmän uutisia, käy ilmi tuoreesta kyselystä. Suurin muutos näyttää tapahtuneen parikymppisten suomalaisten keskuudessa.

IROResearchin tekemässä kyselyssä 47 prosenttia vastaajista arvioi uutisten käyttönsä kasvaneen viime vuosina.

Vain joka viides suomalainen arvioi uutisten käyttönsä vähentyneen.

Eniten uutisten parissa viettämäänsä aikaa olivat lisänneet 18–24-vuotiaat. Tästä ikäluokasta peräti 69 prosenttia arvioi uutisten seuraamisen lisääntyneen viimeisten vuosien aikana.

Digitaaliset, maksuttomat sanomalehtien uutissivustot ovat nuorten ylivoimaisesti eniten seuraama uutislähde. Näitä seurasi 74 prosenttia 18–24-vuotiaista. Toiseksi sijoittui Google (45 prosenttia) ja kolmanneksi Facebook (41 prosenttia).

Parikymppisten suomalaisten uutisten seurannassa korostui voimakkaasti myös Snapchatin (15 prosenttia), Instagramin (31 prosenttia), Youtuben (30 prosenttia) ja Facebookin (41 prosenttia) merkitys.
Snapchattia lukuun ottamatta nämä palvelut päihittävät selvästi esimerkiksi Ylen palvelut.

Kyselystä käy ilmi myös, millaisen jutun suomalaiset uutiseksi mieltävät.

37 prsoenttia vastaajista sanoi, että uutisen voi tuottaa kuka tahansa, mutta sosiaalisessa mediassa julkaistua tuttavan tekemää julkaisua piti uutisena vain 7 prosenttia.

Toimittajien tekemiin uutisiin luotetaan pääsääntöisesti, mutta kriittisyyskin on laajaa.

Väitteen ”Toimittajan tekemä juttu on uutinen” kanssa oli täysin tai melko samaa mieltä 59 prosenttia suomalaisista ja eri mieltä oli joka kymmenes.

Koko Suomen väestön tasolla uutisia seurataan viikoittain eniten Ylen televisiokanavista (64 prosenttia), sanomalehtien maksuttomista digitaalisista palveluista (62 prosenttia) ja painetuista sanomalehdistä (61 prosenttia).

Neljänneksi sijoittuivat painetut kaupunkilehdet (44 prosenttia) ja Ylen radiokanavat (42 prosenttia). 

Sen sijaan 18–24-vuotiaan seurasivat huomattavasti vähemmän Ylen televisio- ja radiokanavia ja painettuja sanoma-, kaupunki- ja aikakauslehtiä. Näiden käyttö oli merkittävästi vähempää myös 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä.

Itselle tärkeiden uutiskanavien määrän arvioitiin viime vuosina ennemminkin lisääntyneen. Lisääntyminen korostui eläkeläisten keskuudessa, vähentyminen 25–34-vuotiaiden parissa.

Snapchat, Twitter, verkon uutisportaalit, Instagram, YouTube ja WhatsApp eivät koko väestön tasolla ole merkittäviä uutislähteitä. Niitä seuraa viikoittain uutismielessä vain 2–12 prosenttia suomalaisista.
IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -kyselyn tiedonkeruu tehtiin internetpaneelissa. Kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Kyselyn virhemarginaali on 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.
 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat