Viikko

Eeva Sivula löysi naurujoogan ja opettaa nyt muita: "Se on tuonut minulle paljon iloa, parantanut heittäytymiskykyä ja itsevarmuutta"

Keho ei tiedä, onko nauru tietoista vai aitoa, siksi sitä kannattaa myös teeskennellä.

Joogaohjaaja Eeva Sivula kannustaa ihmisiä nauramaan enemmän ja useammin. – Se on parasta onnellisuusterapiaa.

Mia Lagström

Hyvinkään kirkkopuistossa nauretaan urakalla. Joogaohjaaja Eeva Sivula järjestää puistossa keskiviikkona 4.7. kaikille avoimen naurujoogatunnin.

– Teemme reilun tunnin ajan erilaisia nauruharjoituksia. Käytän paljon improvisaatiota. Nauramme tiskatessa ja löylyä heittäessä. Naurujakin on erilaisia, on hekotusta, hihitystä, itkunaurua ja pahisnaurua.

Pelkästään turhan hekottelusta ja hihittelystä ei ole kyse, sillä Sivulan mukaan naurujoogalla on positiivisia terveysvaikutuksia. Nauraminen energisoi ja vähentää stressiä. Naurun uskotaan myös aktivoivan aineenvaihduntaa, laajentavan verisuonia sekä parahtavan hapenottokykyä.

– Teemme nauruharjoitusten ohessa syvähengitysharjoituksia. Ihmiset hengittävät usein liian pinnallisesti. Kun ihminen nauraa, tyhjenevät keuhkot sinne pyörimään jääneestä vanhasta ilmasta. Hengittämällä samalla syvään saadaan tilalle raikasta ilmaa. Ei turhaan sanota ”nauru pidentää ikää”.

Nauraminen tekee Sivulan mukaa hyvää myös mielelle. Turun yliopiston PET-keskuksen, Oxfordin yliopiston ja Aalto-yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan nauraminen vapauttaa enforfiineja eli elimistön mielihyvähormoneja aivoissa.

Tietoisesti tehdystä naurusta saa samat hyödyt kuin aidosta naurusta.

– Keho ei tiedä, onko nauru tietoista vai aitoa. Tietoisesti tehdystä naurusta saa samat hyödyt kuin aidosta naurusta. Sanotaan ”fake it till you make it”. Kun nauraa tietoisesti hetken aikaa, tulee nauru lopulta aidosti.

Naurujoogatunnille tultaessa ei tarvitsekaan olla iloinen ja nauruherkällä tuulella. Itse asiassa juuri silloin, kun naurattaa vähiten, on surullinen tai masentunut, pitäisi tulla naurujoogaamaan. Jotta nauraminen tuottaisi terveysvaikutuksia, on naurettava vähintään kymmenen minuuttia kerralla. Sivulan mukaan naurujooga tehoaa parhaiten, kun sitä harjoittaa säännöllisesti.

– Koen naurujoogan itse eheyttävänä. Se on tuonut minulle paljon iloa, parantanut heittäytymiskykyä ja itsevarmuutta. En ota elämää enää niin vakavasti.

Sivula suosittelee kokeilemaan 40 päivän haastetta, joissa nauretaan kerrallaan 10 minuuttia joka päivä.

– Kun nauraa säännöllisesti, tulee nauramisesta elämäntapa ja sitä huomaa nauravansa enemmän myös arjessa. Ihmisten pitäisi nauraa enemmän ja useammin.

Naurujoogaa Hyvinkään kirkkopuistossa

Hyvinkään kirkkopuistossa (Hyvinkään kirkon takana) järjestetään naurujoogaa 4.7. klo 18–19.15. Säävaraus.

Naurujoogaan voi tulla kuka tahansa. Vapaaehtoinen osallistumismaksu.

Lisää tietoja antaa joogaohjaaja Eeva Sivula puh. 041 504 7054 tai [email protected].

Sivula ohjaa myös tavallista joogaa sekä olutjoogaa. Hänet voi tilata myös yksityistilaisuuksiin. Lisää tietoa Facebook/Fruitful Yoga.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viikko

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat