Viikko

Hyvinkään taidemuseon johtaja: ”En voisi kuvitella suomalaisen taiteilijan tekevän tällaisia teoksia”

Laurentsiuksen teokset ovat täynnä virolaista koristeperimää.

Mia Lagström

Hyvinkään taidemuseon Kaapo-galleriassa astutaan pimeyteen. Pienillä kohdevaloilla valaistut virolaisen nykytaiteilija Laurentsiuksen teokset ovat hämmentäviä. Niissä jokaisessa on pieni valkoinen ruusu. Museonjohtaja Ville-Matti Rautjoki kertoo, että teosten juju piillekin maalausten sijaan näyttävissä kehyksissä.

– Laurentsius kertoi saaneensa idean teoksiin nähtyään parikymmentä vuotta sitten Wienissä kitsejä ”överikehyksiä”. Hänen megakehys-teoksensa kääntävät taiteen idean päälaelleen. Tärkeintä ei ole se, mitä on keskellä, vaan se mitä on reunoilla, Rautjoki selittää.

Kehyksistä löytyykin ihmeteltävää. Pieniä yksityiskohtia on riittämiin, kuten kommunismin symboli tähti, joka tuntuu eksyneen ihan väärään paikkaan, tai kuollut kärpänen, joka löytyy maalausta peittävän lasin takaa joka ikisestä megakehys-teoksesta.

Pieniä yksityiskohtia riittää myös museon ison salin seinille asetetuista suurista maalauksista.

– En voisi kuvitella suomalaisen taiteilijan tekevän tällaisia teoksia. Laurentsiuksen teoksista huokuu virolainen koristeellisuus, jossa on vaikutteita venäläisestä ja saksalaisesta kulttuurista, Rautjoki anoo.

Laurentsius hakee ideoita paljon muilta taiteilijoilta. The Final Snack -teoksen takaa löytää Leonardo da Vincin Viimeisen ehtoollisen. Laurentsius sai idean kuitenkin virolaiselta valokuvaajalta, joka teki vastaavan asetelman istuttamalla pöydän ääreen paikallisia laitapuolen kulkijoita.

– Tässä teoksessa kiteytyy hyvin Lauretsiuksen taide. Se on sekoitus ylevää, groteskia ja kitsiä. Hän itse luonnehtii itseään itämaiseksi kokiksi, joka sekoittelee vahvoja, joskus ristiriitaisiakin, mausteita keskenään.

Virossa on ollut aina vahva klassinen maalausperinne. Neuvostoaikaan ihmiset kävivät paljon taidenäyttelyissä ja taidemaalarit olivat maassa arvostettuja sankareita. Nykytaide on sen sijaan ollut vähemmän arvossaan. Maan toisen itsenäistymisen jälkeen uudemman sukupolven tekijät ovat alkaneet kuitenkin nostaa sitä enemmän esille. Laurentsius on yksi parhaimmista.

– Hän on teknisesti todella taitava maalari ja hyvin lennokas siveltimen käyttäjä, Rautjoki kehaisee.

Hyvinkään taidemuseoon Laurentsiuksen teokset päätyivät paitsi mielenkiintoisuutensa vuoksi myös Viron 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Näyttely on toteutettu yhdessä Suomen Tuglas-seuran kanssa.

Virolaista nykytaidetta

Laurentsiuksen Dancing with reality -näyttely Hyvinkään taidemuseon isossa salissa ja Kaapon galleriassa 8.6. – 9.9.

Laurentsius – oikealta nimeltään Lauri Sillak – on yksi parhaimmista virolaisista nykytaiteilijoista. Hän yhdistelee teoksissaan runoutta, draamaa, ironiaa ja kitsiä.

Laurentsiuksen Hyvinkään taidemuseossa järjestettävä näyttely on taiteilijan toinen isompi näyttely Suomessa. Edellinen järjestettiin 18 vuotta sitten Turun taidemuseossa yhdessä kuvanveistäjä Saalisten kanssa.

Lisää aiheesta

Laurentsius tekee taidetta kuin mausteista ruokaa – Hyvinkäällä harvoin nähtyä virolaista nykytaidetta12.6.2018 03.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viikko

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat