Paikalliset

Tiikereitä ja vatsatautia? Tai ehkä jotain aivan muuta

Mieskolmikko lähtee avoimin mielin elämänsä seikkailulle

Kypäräkin on tarpeen riksan kyydissä Intian vilkkaassa liikenteessä ja ensiapupakkauskin voi olla tarpeen tuumaavat Mikko Haverinen, Juho Heinonen ja Henri Pekonen.

Pia Herme

RIIHIMÄKI| – Kannattaisi nukkua hotellissa, sinne ei tiikerit tule, kuuluu pienen pojan neuvo Intiaan lähtijöille.

Hausjärveläinen Juho Heinonen, lahtelainen Mikko Haverinen ja riihimäkeläinen Henri Pekonen eivät kuitenkaan pysty sanomaan, mihin päänsä kulloinkin päänsä kallistavat, sillä vain lähtöpaikasta eli Cochinista on varattu hotelli etukäteen.

Kolmikko osallistuu Cool Earthin hyväntekeväisyysajoon, jossa kuljetaan kolmipyöräisellä, kaksitahtisella riksalla, sikäläisittäin tuk-tukilla, 3 000 kilometrin matka pohjoiseen Jaisalmeriin.

– Se on vähän sama kuin ajaisi Helsingistä Nuorgamiin ja takaisin mopoautolla, Pekonen tuumaa.

– Ja varmasti mopoauto on turvallisempi, Heinonen virnistää.

Cool Earthin asettama aikaraja on kaksi viikkoa plus kaksi varapäivää, mutta matkaajat ovat varman päälle varanneet vielä lisäpäiviä, jotta paluulennolle Delhistä kotimaahan varmasti ehditään.

He tietävät, että tällaiselle matkalle on lähdettävä mieli nöyränä ja kaikkeen valmiina. Riksa voi mennä rikki, matkaajat sairastua.

  – Vatsatauti iskee varmasti, arvioi Haverinen.

Jos sopivaa yösijaa ei osu kohdalle, mukaan on pakattu varalle myös teltta ja makuupussit sekä valikoima retkeilyvälineitä. Hämärissä ei matkantekoa suositella, sillä pimeässä ei riksan valo juuri valaise. Intialaiseen tapaan pimeällä tiellä voi maata vaikka lehmä. Makuupussit ovat myös tarpeen, sillä yöllä voi olla kylmä.

– Ja päivällä 45 astetta lämmintä – huhtikuu on siellä yksi kuumimmista kuukausista, Heinonen tietää.

Hiki ei kaikkoa riksan vauhdissa – alamäessä huristellaan parhaimmillaan noin 55 kilometriä tunnissa.

Matka kulkee pitkin Intian länsirannikkoa.

– Pidetään meri näkyvissä, niin ei eksytä, Haverinen ohjeistaa.

Tarkkaa matkareittiä ei vielä edes ole, sillä kartat saa ostettua vasta paikan päällä. Gps ei välttämättä kaikkialla toimi, eikä myöskään sähköpisteitä ole varmuudella juuri silloin tarjolla, kun niitä tarvitaan. Onneksi riksan katolle on saatu lahjoituksena aurinkopanelit, joiden avulla puhelimien ja kameroiden akut saa ladattua.

Keskimäärin päivämatkan voi laskea olevan parisataa kilometriä. Aikataulu ei anna myöten paikallisiin nähtävyyksiin tutustumisiin, mutta jos matka muutoin etenee sujuvasti, riksalaiset saattavat kenties pitää lepopäivänkin.

– Vaikkapa Goan rannoilla, he toivovat.

Eniten Heinosta jännittää hurjasta liikenteestään tunnetun jättikaupunki Mumbain läpiajo, jota ei voi välttää. Haastetta tuo myös maan vasemmanpuoleinen liikenne.

Ennestään tuntemattomaan Intiaan sukeltaminen on eittämättä melkoinen seikkailu, mutta sellaisena miehet sen ottavatkin.

Rickshaw run 2018 -matkaa voi seurata facebookista.

Kohti Intiaa

Tukijoina Route 24, Digital light house, RE/MAX Visio Sari Palomäki, Demotus.com, Toolpoint.fi, Voimaa.com. Persauki yacht club, Keskijärvi.fi, Ahti Vesalainen Oy, Levypala Luukko Oy, Luottovälittäja Oy LKV, JKU Sähkö, Tuotantoyhtiö Hihhihhii, Luonnonvirta Hämäläinen&Hämäläinen.

Edellytyksenä koota hyväntekeväisyyteen vähintään 1 000 puntaa, joka on jo matkaajilla koossa.

Matkat, riksan 500 punnan pantti, osallistumismaksut ja muut kulut kustannettava itse.

Cool Earth kerää tukea sademetsien suojeluun. Yksi kohdemaa on Peru, jonka hyväksi kolmikon saama tuki menee.

Yli tonnin keränneet voivat päästä Peruun.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat