Paikalliset

Hyvinkää muuttaa liian negatiiviseksi moitittua koululaisten käytöksen arviointia – "Koulussa ei arvioida kotikasvatusta"

Kritisoitu oppilaiden käytöksen arviointimalli muuttuu jo tänä keväänä.

Sauvo Jylhä/kuvituskuva

AAMUPOSTI | Hyvinkää aikoo korjata kritiikkiä saaneen oppilaiden käyttäytymisen arviointimallinsa.

Korjattu malli on tiistaina opetuslautakunnan käsittelyssä, ja se on tarkoitus ottaa käyttöön jo tänä keväänä.

– Edellinen malli oli tehty enemmänkin opettajien työkaluksi. Käyttäytymisen arviointi oli sillä kuitenkin hankalaa, ja todistukseen päätyi tekstiä, joka ei määrittänyt lasta, sanoo Hakalan koulun rehtori Tiina Kumpulainen.

Hänen mukaansa mallin suurin ongelma oli juuri se, että arvioinnin perusteena oli kunkin arvosanan kohdalla lauseita, jotka eivät kaikki yksittäiseen oppilaaseen päteneet. Kaikki piti kuitenkin käytöstodistukseen laittaa.

Kumpulainen on työstänyt koulujen käyttöön uutta mallia yhdessä Nopon koulun rehtori Mari Laakson kanssa.

Hyvinkää otti kritisoidun arviointimallinsa käyttöön vasta viime keväänä. Monessa kodissa käytöksen sanallinen arviointi aiheutti koulujen päätöspäivänä tyrmistystä, joka purkautui muun muassa sosiaalisessa mediassa.

Esimerkiksi tyydyttävää vastaavan arvosanan 7 saaneen lapsen käytöstä kuvailtiin arvioinnissa muun muassa näin: Oppilas käyttäytyy toisinaan epäkohteliaasti ja epäystävällisesti. Oppilaan on usein vaikea hyväksyä erilaisuutta.

Seiskan arvosanassa ei muutenkaan juuri positiivisia arvioita löydy – vaikka 7 on vain yhden numeron päässä yleisimmästä käytösnumerosta. Harva saa enää ysejä tai kymppejä, rehtorit kertovat.

Asia puhututti varsinkin pienimpien alakoululaisten perheissä, sillä sanallisia arviointeja käytetään nimenomaan luokilla yhdestä neljään. Sitä vanhemmat oppilaat saavat käytöksestäkin numeron.

Pyrkimys on, että arviointi ei lyö lyttyyn.

Eniten malli sai kuitenkin kritiikkiä opettajilta, sanoo Kumpulainen.

– Opettajat kokivat sen tuskaiseksi jo seiskan tasolla. Piti antaa koko lokeron teksti lapsesta, vaikka siitä vain yksi lause sopi ja toinen ei.

Moni opettaja myös koki, että arvosanojen 7 ja 8 väli oli mallissa liian suuri, Laakso sanoo.

Keväällä käyttöön tulevassa mallissa sanallinen arvio puhuttelee lasta suoraan. Laakso ja Kumpulainen ovat myös pyrkineet muuttamaan negatiivisia ilmaisuja kannustavammiksi.

Käytöstä arvioidaan neljällä osa-alueella.

Isoin muutos on, että uudessa mallissa opettaja voi valita arviointitaulukosta oppilaan käytöstä parhaiten kuvaavat lauseet minkä tahansa arvosanan kohdalta.

Pikkukoululaisille lauseista tehdään kooste, isommille lasketaan eri osa-alueiden keskiarvo.

– Pyrkimys on, että arviointi ei lyö lyttyyn, vaan kannustaa. Rehellinen tietysti pitää olla: arvioinnin pitää olla suoraa ja yksiselitteistä, Kumpulainen sanoo.

"Koulussa ei arvioida kotikasvatusta"

– Ennen käytöksen arvioinnissa lähdettiin liikkeelle kympistä: oli iso juttu, jos arvosana oli 9 tai 8. Nyt ajatellaan, että kasi on hyvä, sanoo Hakalan koulun rehtori Tiina Kumpulainen.

Hän valmistui opettajaksi 40 vuotta sitten ja on nähnyt nekin ajat, kun oppilaita arvioitiin ylimalkaisesti tyyliin "hymyilevä tyttö" tai "reipas poika".

Nyt käytöksen arvioinnissa huomioidaan muun muassa ihmisyyteen kasvaminen. Se tarkoittaa ennen kaikkea sitä, miten lapsi oppii ottamaan muut huomioon.

Vaikea asia monelle nykykoululaiselle, sanoo Nopon koulun rehtori Mari Laakso.

– Sellainen minä, minulle -ajattelu on voimakkaampaa, ja muiden huomioiminen on vähentynyt. Ehkä se kertoo tämän päivän elämästä: perheillä on kiire ja perheenjäsenillä paljon omia harrastuksia. Ennen oltiin enemmän yhdessä kotona, Laakso sanoo.

Hän on opettanut 15 vuotta. Siinäkin ajassa muutos on ollut iso.

– Lasten täytyy koulussa yhä enemmän harjoitella keskittymistä, pitkäjänteisyyttä ja asioiden loppuun asti saattamista. Itsekseen pohdinta on monelle vaikeaa.

Nykykoululaisen pitää kuitenkin harjaantua arvioimaan omaa käytöstään ja oppimistaan. Sitä harjoitellaan muun muassa arviointikeskusteluissa vanhempien ja opettajan kanssa.

Käytös ja oppiminen myös arvioidaan erikseen. Käytösarvioista huolestuneita vanhempia Kumpulainen rauhoittelee: opettaja arvioi vain koulussa harjoiteltavia asioita.

– Lapsen ominaisuuksiin tai persoonaan ei saa viitata. Koulussa ei arvioida myöskään kotikasvatusta.

Riihimäellä tiivis arvio

Opetushallituksen mukaan käyttäytymistä koskevat tavoitteet määritellään kunnissa paikallisesti ja kirjataan paikalliseen opetussuunnitelmaan.

Tavoitteet nousevat koulun yleisistä kasvatustavoitteista ja arvopohjasta ja ovat yhteydessä myös koulun järjestyssääntöihin.

Esimerkiksi Riihimäellä käyttäytymisen arviointitekstit ovat Hyvinkäätä lyhyemmät.

Tyydyttävän arvosanan 7 kohdalla seliteteksti kuuluu Riihimäellä näin: Oppilas noudattaa vaihtelevasti ohjeita, sääntöjä ja hyviä tapoja. Muiden huomioiminen ei aina onnistu. Asenteessa ja käyttäytymisessä on toisinaan huomautettavaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Yksi oikaisupyyntö tänä vuonna oppilasarvioinneista – "Tutkimme vain luokalle jättämiset ja päättötodistusten arvioinnit"17.6.2017 08.30
Alakoulujen käyttäytymisarvioinnit puhuttavat – Aseman koulun rehtorilla oma näkemys asiaan10.6.2017 06.00
Onko lapsen koulutodistuksessa vitosia? Vai pelkkiä kiitettäviä? Psykologi neuvoo, miten vanhemman kannattaa suhtautua23.5.2017 12.05
Saiko lapsi seiskan? Hän voi olla oikeasti paljon taidokkaampi – Yle: Koululaisten oikeusturva pahasti uhattuna22.5.2017 08.49

Aiheesta muualla

Hyvinkään vanha ja uusi arviointimalli löytyvät opetuslautakunnan 23.1. kokouksen esityslistan liitteistä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Verokone

 

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat