Puheenaihe

Suuri kansainvälinen tutkimus paljasti: tätä Suomi todella ostaa jouluna 2017

Kuvituskuva.

Ulla Yliherne / Arkisto

Ferratum Groupin kansainväliseen joulubarometriin osallistui yli 21 000 kotitaloutta, jotka käyttävät rahaa joululahjoihin mielenkiintoisella tavalla. 

Mitkä osoittautuivat suosituimmiksi lahjaostoksiksi, ja missä maassa käytetään eniten rahaa tänä jouluna? Tekevätkö ihmiset jouluostoksensa verkossa vai perinteisissä kivijalkakaupoissa?

Tutkimus osoittaa, että viidennes kotitalouksista aikoo nostaa kulutustaan, ja noin puolet kotitalouksista aikoo käyttää yhtä paljon rahaa lahjoihin ja juhlintaan kuin edellisenä jouluna.

Suomessa joulunajan kulutus on muihin maihin verrattuna maltillista, kuten viime vuonna. Kulutus oli viime jouluna hieman vajaa kuudesosa kotitalouden kokonaistuloista, ja tänä vuonna vastaava luku on noin 12 prosenttia.

Suomalaiset matkustelevat joululomansa aikana verrattain paljon ja listaavatkin sen yhdeksi isoimmista kulutuskohteistaan, mutta eivät ole vielä kovia Airbnb-palvelujen käyttäjiä.

Kuten viime vuonnakin, noin neljännes kotitalouksista tekee verkko-ostoksia. Saksa, Iso-Britannia ja Alankomaat ovat verkko-ostoksia tekevien maiden kärjessä, kun taas Kroatiassa, Latviassa ja Meksikossa joulun ostokset tehdään mieluiten kivijalkakaupasta.

Mitä ihmiset sitten odottavat saavansa lahjaksi tänä vuonna? Vastaajista joka kuudes nosti listan kärkeen vaatteet, joten ne ovat suosituin lahja sekä antajan että vastaanottajan näkökulmasta. Muita suosikkeja olivat lelut ja pelit, makeiset ja kuluttajaelektroniikka.

Yhdessätoista maassa vastaajat kertovat antavansa joululahjaksi mieluiten vaatteita. 

Suomessa reilu kuudesosa joulubudjetista käytetään makeisiin ja herkkuihin, kun taas vastaajat Isossa-Britanniassa, Ruotsissa, Australiassa ja Virossa kertoivat käyttävänsä viidenneksen joulubudjetistaan leluihin ja peleihin.

– Suomalaiseen jouluun kuuluu olennaisena osana yhdessäolo ja rauhoittuminen perheen kanssa juhlapöytään. Nykyajan kiireisessä näihin hetkiin on hyvä panostaa, eikä tavaroiden tarvitse olla pääosassa, muistuttaa Ferratum Finlandin maajohtaja Antti Kumpulainen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat