Mielipide

Veturimiesten liiton Riihimäen osaston puheenjohtaja Matti Könnömäki mielipidekirjoituksessaan: "Mielenilmaus ei ole kohdistettu asiakkaita vastaan"

Kuvituskuva.

Janne Mikkilä / VR Group

Veturimiesten liitto (VML) järjestää poliittisen mielenilmauksen pääministeri Juha Sipilän hallituksen liikenne- ja omistajapolitiikkaa vastaan.

Sipilän hallitus on päättänyt avata rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle nopeutetulla aikataululla siten, että ensin kilpailulle avataan Etelä-Suomen taajamajunaliikenne ja rautatieliikenne kokonaisuudessaan kilpailutetaan vuoteen 2026 mennessä. Kilpailutettaville reiteille tehdään esimerkiksi 10 vuoden käyttöoikeussopimus ja operaattori saa monopoliaseman reitille sopimuksen voimassaoloajaksi.

VR Groupista (VR) lohkotaan kolme erityistehtäväyhtiöitä. Yksi em. yhtiöistä on kalustoyhtiö, johon veronmaksajien rahoilla hankittu VR:n kalusto siirretään ja tarjotaan myös VR:n kilpailijoiden käyttöön. Ei ole tullut esille, mutta ilmeisesti myös VR tulee maksamaan kalustoyhtiölle vuokraa nykyisin omistamansa kaluston käytöstä.

Liikenne- ja viestintäministeri Berner perusteli kilpailun avaamista EU:lla ja puhui EU:n rautatiepaketin lähtevän siitä, että kansallisesti järjestetty rautatieliikenne kilpailutetaan. Hän jätti mainitsematta, että EU:n 4. rautatiepaketti ei velvoita kilpailuttamaan, eikä vaadi antamaan valtionyhtiön kalustoa kilpailijoiden käyttöön.

Tällä hetkellä VR hyödyntää synergiaetua, joka syntyy kun henkilöstöä, veturikalustoa ja huoltotoimintaa on mahdollista käyttää sekä henkilöliikenteen että tavaraliikenteen tarpeisiin. Hallituksen kilpailumallissa synergiaetua ei synny.

Mikäli liikennemäärä säilytetään nykyisellä tasolla, kalustoa ja henkilökuntaa pitää hankkia lisää. Kalustohankintoihin Berner tiedotustilaisuudessa viittasikin. Vertailun vuoksi VR tilasi vuonna 2013 80 sähköveturia, jotka toimitetaan vuoteen 2026 mennessä. Tilauksen arvo on yli 300 miljoonaa euroa. Viimeisetkin hankittavista sähkövetureista tulevat käyttöön sopivasti samaan aikaan, kun kilpailutus valmistuu kokonaisuudessaan. Toisin sanoen hallituksen päätöksellä kilpailija saa VR:n maksamat, ja juuri kun kilpailutus kattaa koko rataverkon, upouudet miljoonaveturit käyttöönsä kilpailussa VR:ää vastaan. Tilaukseen sisältyy myös optio 97 veturin lisätilauksesta ja onkin mielenkiintoista nähdä, laitetaanko VR valtion ohjauksella hankkimaan lisäkalustoa kattamaan lisätarve, mikäli nykyinen liikennemäärä pyritään toteuttamaan kilpailutetulla markkinalla VR:n synergiaedun menettämisen jälkeen.

Berner ilmoitti kolmen VR:stä lohkottavan yhtiön olevan luonteeltaan erityistehtäväyhtiöitä, joiden tuotto-odotukset ovat maltillisia.

‎Tätä on vaikea ymmärtää, mutta joka tapauksessa viime vuosina 90-100 miljoonan euron osingot valtiolle vuosittain tahkonneesta VR:stä pilkotaan kolme uutta erityistehtäväyhtiötä maltillisin tuotto-odotuksin samalla kun yhtiön hankkima kalusto tarjotaan kilpailijan käyttöön.

Kokonaan VR:n tulevien tilikausien tulokset eivät hallituksen päätöksellä katoa, mutta käytännössä 90-100 miljoonan euron osingoista luovutetaan merkittävä ja myöhemmin selviävä osa kilpailijalle, joka tekee oman tuloksensa VR:n hankkimalla kalustolla.‎

Rautatieliikenne Suomessa on Euroopan huipputasoa ja valtioiden panostamaa rahamäärää vertailtaessa Suomi on kustannustehokkuudessa täysin omassa luokassaan. Ruotsi mainitaan usein esimerkkimaana rautatieliikenteen kilpailuttamisesta puhuttaessa.

Dagens Nyheterin mukaan Ruotsin eduskunnan alainen tarkastusvirasto Riksrevisionen on tehnyt rautatiemarkkinoiden vapautumisesta lukuisia selvityksiä, joiden mukaan kilpailuttaminen on maksanut Ruotsille "miljardeja kruunuja", eli satoja miljoonia euroja.

Hallituksen päätöksen voidaan epäillä lisäävän veronmaksajille eri muodoissa tulevien kustannusten kasvua, myös verotulojen voidaan hyvällä syyllä epäillä laskevan. Esimerkiksi edellisestä luonnollisen monopolin yksityistämisestä, valtion omistaman sähkönsiirtoverkon myynnistä Carunalle, seurasi sähkön siirtomaksujen kymmenien prosenttien nousu.

Voitostaan Caruna maksoi edellisellä tilikaudella 0,28% veroa.

Kuka rautatiellä operoikaan, lienevät kustannukset kaluston, energian ja ratakapasiteetin käytön osalta samat kaikille. Ottaen em. lainalaisuudet huomioon, operaattori tekee tuloksensa a) henkilöstökuluja karsimalla, b) kalliimmilla junalipuilla / rahtimaksuilla, c) verosuunnittelulla, d) valtion tuella tai e) jättämällä ajamatta huonosti kannattavan osan liikenteestä. Berner puhui tiedotustilaisuudessa palvelun paranemisesta ja halvemmista lipuista/rahdista. Ei kuitenkaan ole mitään takeita paranevasta palvelusta tai halvemmista hinnoista.

Kansainväliset kokemukset ovat osoittaneet vastaavissa tilanteissa veturinkuljettajien työoloihin, työn mielekkyyteen ja työhyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden vakavasti kärsineen.

Raideleveyttä käytetään perusteluna veronmaksajien maksaman VR:n kaluston antamiseksi kilpailijoiden käyttöön. Rahtiliikenne on avattu kilpailulle jo aiemmin ja alalla toimii esim. Fennia Rail, joka hankki omat veturit ja vaunut, ja liikennöi sekä kilpailee tälläkin hetkellä VR:n kanssa samalla markkinalla ja samoilla rataosilla. VML ei vastusta kilpailua, kunhan kilpailija toimii kuten vastuullinen toimija ja hankkii oman kalustonsa.

Hallituksen päätöksen motiivina vaikuttavat olevan ideologiset syyt, joiden vuoksi hallitus haluaa antaa veronmaksajien rahoilla hankitun VR:n kaluston esim. ulkomaisten pörssiyhtiöiden käyttöön sekä käytännössä jakaa osan valtiolle maksetuista vuosittaisista noin 90-100 miljoonan euron osingoista esim. em. pörssiyhtiöille.

VML:n järjestämä poliittinen mielenilmaus Sipilän hallituksen liikenne- ja omistajapolitiikkaa vastaan ei ole kohdistettu rautatieliikenteen asiakkaita vastaan. Valitettavasti mielenilmauksesta aiheutuu haittaa asiakkaille.

VML ei voi hallituksen päätöstä nykyisessä muodossaan hyväksyä, siksi tämä laillinen, poliittinen mielenilmaus järjestetään.

VML pahoittelee mielenilmauksesta matkustajille aiheutuvaa haittaa.

Matti Könnömäki

VML:n Riihimäen osasto ry:n puheenjohtaja, VML:n hallituksen jäsen

Riihimäki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Lakko pysäyttää junat maanantai-iltana – Näin kausikorttiasiakas saa korvauksia13.8.2017 16.56
Junat pysähtyvät maanantaina – syynä veturimiesten lakko10.8.2017 13.44
Ruuhkavaroitus Kehä I:lle, Kehä III:lle ja Helsingin sisääntuloväylille – junalakon päivä tiistai muutoinkin vaikea autoilijoille14.8.2017 10.08

Etusivulla nyt

Uusimmat: Mielipide

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat