Hyvinvointi

Metsäjooga vei äijäporukaltakin stressin – "Luonto on lempeä, mutta se samalla myös aktivoi"

HYVINVOINTI Luontoyhteyden kokemisen tarve on kasvussa.

Kalliolla istuminen maadoittaa joogaajan varsin miellyttävällä tavalla. Vas. Virpi Pakaslahti ja Anu Tuomaala.

Juha Perämäki

Metsäretki Haikkoon kalliolle joogaopettaja ja liikunnanopettaja Anu Tuomaalan ja Green Coach, puutarhuri Virpi Pakaslahden kanssa on rentouttava ja silmiä avaava. Upea maisema, jota jo Albert Edelfelt oli aikoinaan ihaillut, pysähdytti hetkeen ja antoi perspektiiviä elämään.

– Nyt loppui kiire, sanoo vihreän hyvinvoinnin valmentajaVirpi Pakaslahti aloittaessaan pysähtymisharjoitteensa.

Niin se totisesti loppui. Metsän äänet, lintujen laulu, puiden humina, auringon lämpö, kaikki se sai aikaan mielen rauhoittumisen. Oli vai se hetki, josta sai voimaa.

– Tutkimusten mukaan jo 10 minuuttia metsässä riittää. Luonnossa oleilu alentaa stressihormonitasoja ja lisää hyvänolonhormonien tasoa. Kun keho rentoutuu, myös mieli rentoutuu, ja näin jäljelle jää vain hyvä olo. Tästä hyvästä olosta lataamme uutta voimaa ja virkistymme niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, Tuomaala selittää.

– Kokemukset voivat olla hyvinkin syvällisiä. Useasti ihmiset kokevat sellaisia ahaa-elämyksiä. Luonto on lempeä, mutta se samalla myös aktivoi. Millään muulla systeemillä ei ole samanlaisia vaikutuksia, Pakaslahti lisää.

Tietenkin ihmiset saattavat ajatella, että metsäjooga kuulostaa aika hihhulilta, mutta kun sen kerran kokee, ei voi muuta kuin ihmetellä. Puut ja luonto ympärillä tehostavat ja syventävät kevyiden liikkeiden vaikutusta, ja happirikas ilma viimeistelee kokemuksen.

Miesporukka tuli tilatulle rentoutustunnille ja pyöritteli aluksi silmiään."

– Yksi suosikkiryhmäni oli suomalainen miesporukka, joka tuli tilatulle Ikimetsän rentoutustunnille ja pyöritteli silmiään, että ”tällaistakin piti lähteä kokeilemaan”. Avasimme metsässä kehojen jumeja erityisen tehokkailla venytyksillä ja kerroin faktaa metsän vaikutuksista. Kun lopuksi rentouduimme kallioilla, nukahti useampi mies. Erotessamme näin rentoutuksen tehonneen. Yksi mies kumarsi niin syvään kiitokseksi, että tupee heilahti. Silloin minulle tuli sellainen olo että jes! Jos tämä toimii tämänkin tyyppisellä asetelmalla, niin se kyllä toimii, Tuomaala iloitsee.

Virpi Pakaslahti tarjoaa yrityksille ja yksityisille luonnossa Pysähtymisen taito -harjoitteita. Se kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on yllättävän antoisaa.

– Porvoon kaupungin kesäohjelmassa Linnamäellä pääsee tutustumaan siihen, miten jopa kaupunkimetsikössä voi tavoittaa levollisuuden tilan pysähtymällä ohjatusti luonnon äärelle aisteja aktivoiden. Aloitamme läsnäoloharjoituksella rauhoittuen ja kiinnittyen tähän hetkeen. Kuljemme hitaasti ja aisti-ohjauksen avulla, herättelemme arjen alle unohtuneita kykyjä vastaanottaa potentiaaliamme rauhoittumiseen, keskittymiseen sekä itsemme kuuntelemiseen. Lopuksi päätämme metsäharjoituksen peilaten syntyneitä ajatuksia. Mukaan annan pienen muiston.

Ikimetsän rentoutusta ja luonnossa pysähtymistä

Virpi Pakaslahti ja Anu Tuomaala vetävät vuorotellen Porvoon matkailun kesäohjelmaa.

Turisteja viedään tiistaisin klo 14–15.30 Linnamäen metsään heinä-elokuussa.

Tuomaala pitää turisteille Ikimetsän rentoutusta ja Pakaslahti Luonnossa pysähtymisen taitoa.

Ikimetsän joogan kahdeksan kerran kurssi alkaa elokuussa ja jatkuu lokakuun alkuun saakka. Myös yksittäistunteja voi tilata.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen www.ikimetsanjooga.fi

Lisätietoa: www.puutarhapalvelut.com

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Hyvinvointi

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat