Paikalliset

Pitkään odotetut Kauppalankadun liikennevalot saattavat viivästyä

Pyörällä liikkuva Markku Lempinen kertoi jo kaksi vuotta sitten Aamupostin jutussa odottavansa kovasti liikennevaloja Kauppalankadun ja Ahjonkadun risteykseen. - Nyt joutuu pujottelemaan autojen seassa, hän sanoi. Tuoreimmain tiedon mukaan valojen saaminen paikoilleen kestää yhä.

Arkisto/Pekka Salminen

AAMUPOSTI  |  – Martinkadun ja Uudenmaankadun sekä Ahjonkadun ja Kauppalankadun liikennevalojen asentaminen saattaa keskeytyä talvisen kelin takia, kertoo liikenneinsinööri Kimmo Kiuru Hyvinkään kaupungilta.

Lähiaikoina ei ole tulossa lisää liikennevaloja, eikä hyvinkääläisiltä ole myöskään tullut toiveita uusien sijoittamisesta.

– Joskus tulee yhteydenottoja, että liikennevalojen paikalle tehtäisiin kiertoliittymä.

Kiertoliittymän rakentaminen on kuitenkin aina tilankäyttökysymys. Joskus risteyksessä ei vain ole tilaa kiertoliittymälle.

– Esimerkiksi Torikadulle tehtiin jo Villan rakentamisvaiheessa päätös kiertoliittymistä ja ne ovat toimineet ilman teknisiä ongelmia, joita valolaitteisiin voi helposti tulla.

Lamppuviat ovat tavallisin syy liikennevalojen vilkkumiseen, vaikkakin viat ovat selvästi vähentyneet ledin tulon jälkeen.

Vuosittain Hyvinkäällä vaihdetaan ledit kaksiin liikennevaloihin. Enää ovat vaihtamatta Läntisen yhdystien ja Kalevankadun sekä Sillankorvankadun ja Suokadun risteyksien valot.

– Vaihtamistahti riippuu budjetista, Kiuru muistuttaa.

Kaikkialla muualla Hyvinkäällä on liikenneohjatut liikennevalot paitsi keskustassa Jussintorilta entisen Anttilan kulmaan asti.

Liikenneohjautuvuus tarkoittaa, että ajoradassa on autojen painoon reagoivat silmukat ja pyöräilijöille sekä jalankulkijoille valojen vaihtamiseen painonapit. Liikennesuunnittelu etenee yhtä jalkaa kaavoituksen kanssa. Siinä pitää ottaa huomioon kaupungin kasvusuunnat ja asukasmäärät.

– Esimerkiksi Sveitsin hotellin käyttöönotto ei tuo kiireellisiä toimia Aleksis Kivenkadun ja Vaiveronkadun risteykseen.

Kaasuvalot edelsivät

Ensimmäiset liikennevalot asennettiin Lontooseen 1868. Silloin kaasulyhdyissä oli punaisia ja vihreitä valoja samoin merkityksin kuin nykyään. Kun autot ilmestyivät tielle, junaradoilla käytössä olleista valoista kehitettiin liikennevalot oma versionsa kaupunkien liikenteeseen.

Suomeen ensimmäiset liikennevalot tulivat 1951 Helsingin Aleksanterinkadun ja Mikonkadun risteykseen.

Suomen lisäksi monissa maissa valojen vaihtumisjärjestys on sama: punainen-keltainen-vihreä. Vilkkuva keltainen kertoo että valot ovat poissa käytöstä.

Lisää aiheesta: 

Hyvinkään keskustaan kahdet uudet liikennevalot – Ahjonkadun pitkät punaiset lyhenemässä22.9.2016 13.53
Ahjonkadun ja Kauppalankadun risteykseen liikennevalot kesällä27.1.2016 15.57

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat