New York - täältä tullaan, sanoo Mård

Rauli Mård elää unelmaansa todeksi. New Yorkin ankarasti kilpailtu taidemaailma näyttää vihreää valoa.

Rauli Mård haaveili New Yorkista jo lapsena; kaupungin tarunhohtoisuus ei onneksi ole kadonnut hänen silmissään.

AAMUPOSTI   |  Taiteilija Rauli Mårdista on tullut lyhyessä ajassa brändi. Mies on tätä nykyä Twitterin toiseksi seuratuin suomalainen.

– 375 000 seuraajan raja meni just rikki, hän mainitsee.

Brändin teko osuu yksiin sen kanssa, että Mård on hyvää vauhtia valloittamassa New Yorkia. Kaupunkia, jossa hän on käynyt vuoden aikana jo viisi kertaa.

– Kun viime matkalla katselin Manhattanin siltaa, joella kulkevia hinaajia ja talvihuuruista maisemaa tuntui samalta kuin joskus lapsena katsoin mummulan metsää ikkunasta: tänne minä kuulun, hän kuvailee tunnettaan.

Kaikki alkoi siitä, kun Mård teki viime vuoden lokakuussa partnerisopimuksen Amerikan kauppakamarin (Amcham) kanssa.

– Siellä minä olen jäsenenä yhdessä Rovion ja Wärtsilän kanssa.

AmCham osui hänen silmiinsä sattumalta lehtijutussa, joka kertoi sen uusien tilojen vihkimisestä Suomessa. Tapansa mukaan Mård ei aikaillut, vaan tilasi päästä esittäytymään.

– Mun juttu on aina ollut tarttua hetkeen. Ei pidä liikaa jäädä miettimään, vaan toimia.

Kuulostaa kovin amerikkalaiselta, mutta Mård kertookin marinoituneensa amerikkalaiseen ajattelutapaan lapsesta saakka - isä kun on Amerikka-fani.

Tammikuussa Mård oli jo New Yorkissa. Kauppakamarin kautta syntyi linkkejä, tapaamisia, uusia ihmissuhteita.

– Löysin yllättäen itsestäni kombinaation käsityöläisestä ja liikemiehestä, jolla en tarkoita rahaa ajattelevaa, vaan avoimin silmin katsovaa ihmistä.

Hyppäys ison omenan kuvioihin kuulostaa hurjalta, mutta Mård ei pelkää.

– Mitä menetettävää minulla on? Olen heittänyt arkuuden ja epäluuloisen tavan suhtautua elämään romukoppaan. Liika varuillaan olo ei kuulu tähän päivään.

Mårdille istuu hyvin tapa hyödyntää markkinoinnissaan nykyaikaisen tiedonvälityksen keinoja internetteineen ja sosiaalisine verkostoineen. Ja se on tarpeen maassa, jossa irtoraha etsii koko ajan uusia, tuoreita kohdetta. Ennestään tuntematonkin voi päästä mukaan - kunhan ensin osaa erottautua muista.

– On saatava koottua itselleen riittävä uskottavuusmassa, jotta vaikutat osaavalta ennen kuin toinen osapuoli on edes nähnyt töitäsi.

Brändissä on kyse mielikuvasta, tunteesta, joka jättää jäljen mieleen.

Hän toivoo välittävänsä kuvaa itsestään kiinnostavana, dynaamisena, ajatuksia herättävänä ja ilkikurisena, ehkä jopa ärsyttävänä tekijänä.

– Haen rajapintaa pukujengin ja raffimman rockjengin välimaastosta - taiteen ja teollisuuden välistä, hän linjaa.

Entä miten pääsee Twitterissä seuratuimpien kärkeen? Mårdiin osuu helposti: hänen käyttämänsä hashtagit eli aihesanat viittaavat usein populäärikulttuurin ilmiöihin, elokuviin ja musiikkiin, jotka kiinnostavat suuresti paitsi häntä itseään myös melkoisen monta muutakin ihmistä. Esimerkkinä kuva Mårdista rautatieasemalla, tekstissä viittaus U2:n matka-aiheiseen kappaleeseen.

Mård on myös perustanut yhtiön, Rauli Mård Drawings, jossa yhtiökumppani on Hausjärveltä, Transfarmin Jyrki Leppälä . Mårdista on hienoa löytää kumppani taidemaailman ulkopuolelta, jolloin näkökulma asioihin laajenee. Yhtiön turvin palkattiin New Yorkista agentti. Sponsoriapua on löytynyt myös muualta samaten kuin bisnesenkelin henkistä tukea.

Agentti oivalsi pian Mårdia kuunneltuaan, mikä on tämän valtti: live-maalaus. Mård kykenee nopeasti, missä tahansa ympäristössä ja taidokkaasti luomaan kuvia. Bravuureita ovat muoto- ja silmäkuvat sekä koneet - eritoten lentokoneet.

Brooklynissä hän on jo esittäytynyt tapahtumassa, jossa hän kolmessa tunnissa maalasi aidon näköisen, puolitoistametrisen kuvan moottoripyörästä.

New Yorkin metro on Mårdin suosikkipaikkoja. Siellä hän keksi performanssi-idean, jolle hän etsii rahoittajaa.

– Piirtäisin kahdessa päivässä sata silmää, joista enin osa kuuluisi eri puolilla kaupunkia kulkeville metromatkustajille.

Mutta ensimmäinen silmä kuuluisi kuuluisalle talk show-juontajalle. Viimeinen piirros tehtäisiin kuulun laulajan silmästä tämän live-keikalla Time Squarella, jossa myös muut 99 silmää olisivat esillä.

Sellaisesta yhteisöllisyyttä korostavasta happeningistä amerikkalaiset tykkäävät.

Paljon taidetta liikkuu New Yorkissa myös erilaisissa hyväntekeväisyys- ja huutokauppatilaisuuksissa, joihin pääsy avaa ovia eteenpäin. Mårdllla on jo jalka oven välissä.

– Toivoisin esimerkkini rohkaisevan ihmisiä toteuttamaan unelmaansa. Matkalla siihen ei kannata takertua huonoihin kokemuksiin - ne kaikki vievät eteenpäin, kun pitää tavoitteen mielessä.

Tavoite ei ole tulla rikkaaksi. Hän ei luo brändiään taskulaskimella, eikä ole muutoinkaan taiteessaan seurannut trendejä.

Mård haluaa elää oman näköistään elämää ja kiinni tässä hetkessä. New Yorkissa elämän tuntu on miltei käsin kosketeltavaa. Hän on syystäkin innoissaan.

- Kaikki on loksahtanut paikalleen, hän iloitsee.

Rauli Mård

Tehnyt satoja muotokuvia, tuhansia silmämuotokuvia.

Lempiaihe: lentokoneet. Sai kuuluisuutta maalattuaan Space Safety Magazinen pyynnöstä ensin avaruussukkulan, sitten Malaysian Airlinesin Boeyig 777 -koneen, joka katosi viime vuonna. Kuva nousi uudestaan julkisuuteen, kun samantyyppinen kone ammuttiin alas Ukrainassa. Oma Hornet-näyttely Tampereella.

Runsaasti seuraajia twitterin ohella myös instagrammissa ja facebookissa. Se Twitterin seuratuin suomalainen on liikemies Kim Dotcom.

Asuu Oitissa.

Twitter : @RauliMrd

Instagram : gorrrilla

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat:

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat