Paikalliset

Tutkija: Somepaasto ei ole uusi ilmiö

NÄKÖKULMA Yhdysvalloissa sosiaalisesta mediasta voi pitää jo taukoa kirjautumalla hotelliin, jonka tiskillä kännykkä ja kannettava luovutetaan pois.

Tero Karpin mukaan sosiaalisesta mediasta on tullut osa ihmisten arkea. Siksi siitä pidetään myös taukoja tai sen käyttöä säännöstellään – ja siitä kerrotaan tietysti muille juuri somessa.

Miska Koivumäki

Luitko juuri Facebookista taas yhden tuttavasi postauksen, jossa tämä ilmoittaa pitävänsä tammikuun taukoa sosiaalisesta mediasta ja keskittyvänsä sinä aikana kirjojen lukemiseen ja liikuntaan?

Jos, et ole yksin: tipaton tammikuu on saanut rinnalleen sosiaalisen median paaston, josta kerrotaan ennakkoon... sosiaalisessa mediassa.

Ilmiö ei tosin ole uusi, mediatutkija Tero Karppi sanoo.

Yhdysvalloissa sosiaalisen median paastopäivät ja -kuukaudet ovat tuttuja jo neljän, viiden vuoden takaa.

– Siellä tauot on osattu jo myös kaupallistaa: sosiaalisesta mediasta voi hakea taukoa vaikkapa kirjautumalla hotelliin, jonka tiskillä matkapuhelin ja kannettava luovutetaan pois, Karppi naurahtaa.

Paastolla kerrotaan muille, että paastoajalla on elämää myös sosiaalisen median ulkopuolella, ja hän kertoo siitä tällä tavalla muille.”

Tutkijasta somepaastossa ei ole mitään pahaa.

– Paastoaminen on merkki siitä, että sosiaalinen media on iso osa elämäämme ja välillä siitä irrottautuminen voi tuntua vaikealta. Silloin tauko voi olla aivan paikallaan.

Somepaasto voi silti olla myös osa paastoajan tietoista tai tiedostamatonta henkilökohtaisen brändin luomista.

– Paastolla kerrotaan muille, että paastoajalla on elämää myös sosiaalisen median ulkopuolella, ja hän kertoo siitä tällä tavalla muille.

Kuinka monelle somepaastoajalle sosiaalisessa mediassa vietetty aika on todellinen ongelma, on sen sijaan arvoitus.

Karpin mukaan on helppoa kuvitella, että jos sosiaalisen median käyttö häiritsee arkea, kuukauden tai viikon tauko ei yksinään poista ongelmaa – kuten ei kuukauden tipatonkaan, jos alkoholin kanssa on arjessa vaikeuksia.

– Mutta paasto voi toki auttaa miettimään, mikä rooli sosiaalisella medialla on omassa arjessa.

Mutta pureeko paasto sitten someraivoon?

Tuskin. Jos muiden raivoaminen sosiaalisessa mediassa aiheuttaa myötähäpeää tai masentaa, tai jos omat käämit palavat verkkokeskusteluissa toistuvasti, paasto ei välttämättä näitä asioita muuta.

Jos muiden raivoaminen sosiaalisessa mediassa aiheuttaa myötähäpeää tai masentaa, tai jos omat käämit palavat verkkokeskusteluissa toistuvasti, kuukauden tauko ei näitä asioita välttämättä muuta."

– Mutta on hyvä muistaa, että sosiaalinen media ei ole, eikä ole mielestäni muuttumassakaan, pelkäksi raivoamisen paikaksi, Karppi sanoo.

Karpin mukaan kärjekkäät kommentit toki korostuvat esimerkiksi Twitterissä, kun tilaa on käytössä rajallinen määrä.

Myös media noteeraa nykyisin aiempaa enemmän sosiaalisessa mediassa tuohtumusta herättäneitä aiheita ja ottaa katsojat tai lukijat mukaan kommentoimaan voimakkaita tunteita herättäviä teemoja reaaliajassa, esimerkiksi osana televisio-ohjelmaa.

Mutta kumpikaan näistä ilmiöistä ei tarkoita, etteikö sosiaaliseen mediaan mahtuisi myös paljon muuta.

– Täytyy kuitenkin muistaa, että hetkessä pinnalle nousevat aiheet ovat osa sosiaalisen median arkea. Jokin aihe herättää vilkasta keskustelua ja tuntuu, että se on esillä joka paikassa, mutta itse asiassa aihe on useimmiten esillä vain hetken ja pian tilalle tulee jo uusi teema.

– Somen keskustelunaiheita ei mietitä viikkoja, eikä yksittäisiä kommenttejakaan hiota päivätolkulla. Se on osa somen toimintalogiikkaa.

Pidätkö välillä tietoisesti taukoa sosiaalisesta mediasta?

Kyllä
60% (65 ääntä)
En
40% (44 ääntä)
Ääniä yhteensä: 109

Tero Karppi

Buffalon yliopiston apulaisprofessori, filosofian tohtori.

Väitöskirja ”Disconnect.Me. Facebook and User Engagement” selvittää muun muassa, miten sosiaalisen median käyttö voidaan lopettaa, millaisia käyttäjiä sosiaalisen median sivustot eivät halua ja miten käyttäjät sitoutetaan tiukemmin osaksi sosiaalista mediaa.

kiinnostunut sosiaalisen median, digitaalisen talouden ja käyttäjyyden kysymyksistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Tutkimus: Suomalainen on somessa seurailija3.1.2015 20.45
Harkitse ennen kuin jaat epäillyn tai uhrin kuvaa Facebookissa2.1.2013 21.49
Jouduitko bännätyksi somessa? Taustalla voi olla nettikiusaaminen25.12.2014 15.45
Maailman tunnetuin some-koira Soni on viettiensä vanki – katso miljoonia hauskuuttanut video9.12.2014 09.50

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat