Ruoka

Raskaus ja liikunta ovat haaste äidin ruokavaliolle

Anneli Päivänsara suhtautuu ruokavaliosuosituksiin jo kevyemmin. Hän kuuntelee ensisijaisesti oman kehonsa tarpeita. Myös lasten ruoka-aineallergioihin nainen on löytänyt konstit, jotka tepsivät.

Heli Koivuniemi

Personal trainer ja kuntosaliohjaaja Anneli Päivänsara oli epätoivoinen odottaessaan esikoistaan. Intohimoisena liikkujana hänellä ei ollut mielestään tarkkaa käsitystä, mitä hänen pitäisi syödä.

– Söin alkuraskausajan terveellisesti ja liikuin intohimoisesti. Silti kiloja tuli, vaikkei vielä pitänytkään. Raskauden keskivaiheella ja lopussa painon nousuni tasaantui.

Myös Päivänsaran mies huomasi vaimonsa tuskan.

– Tuntui, että Anneli oli neuvolakäyntien jälkeen masentunut. Välillä häntä moitittiin ylipainosta ja sitten taas alipainosta.

 

Banaani ja sitrushedelmät lieventävät pahoinvointia.

Päivänsara uskoo itse, että nopean painon nousun aiheutti kehoon keräytynyt neste.

 

Hän kertoo saaneensa aluksi hyödyllistä tietoa liikunnasta, raskaudesta ja ravinnosta ensimmäiseltä terveydenhoitajaltaan, joka oli itse maratoonari.

Parin kuukauden jälkeen tämä vaihtoi tehtäviä, eikä muilla terveydenhoitajilla ollut vastaavanlaista kokemusta taustallaan.

– Opin myöhemmin opiskellessani, että liikunnallisen äidin on erityisen tärkeää saada riittävästi kivennäis- ja hivenaineita. Vauva käyttää ensin omansa, sitten liikunta polttaa osan ja äidillekin on jäätävä jotain.

Raskauden alkuvaiheessa Päivänsara voi pahoin ja söi banaaneita.

– Banaanin kaliumit vähentävät pahoinvointia. Yleensäkin kylmät ruuat ja juomat tuntuivat helpottavan oloani.

 

Tärkeintä on, että kuuntelet omia tarpeitasi.”

 

Koska Päivänsara ei voinut painon nousun takia syödä jäätelöä loputtomiin, hän kertoo valmistaneensa kotitekoisen jäätelön laadukkaista raaka-aineista itse.

Hän neuvoo kokeilemaan välillä jäätelön sijaan kylmiä jääpaloja appelsiini- ja sitruunaviipaleiden kanssa.

– Sitrushedelmien on todettu lieventävän pahoinvointia.

Myös omenasosetta, piimää ja maustamatonta jogurttia kannattaa kokeilla.

– Tärkeintä on, että kuuntelet omia tarpeitasi ja syöt vaikka sitten yksipuolisesti, kunhan syöt.

Vieressä istuva Päivänsaran äiti kertoo myös omista odotusajan kokemuksistaan.

– Kun odotin Annelia, söin paljon porkkanaa ja minttua. Ihoni muuttui porkkanasta keltaiseksi ja neuvolatädit epäilivät, että minulla on maksassa ongelmia, Päivänsaran äiti naurahtaa.

Koska Suomesta ei löytynyt Päivänsaran mielestä riittävästi tietoa hänen kaltaisilleen odottaville ja imettäville äideille, nainen päätti kirjoittaa aiheesta kirjan.

Kirjassaan Päivänsara kertoo yksityiskohtaisesti eri raaka-aineiden merkityksestä odottavalle äidille.

Nyt Päivänsaran asiantuntemus on levinnyt jo äidin kotimaahan Viroon.

– Äidin ystävätär pyysi kysymään minulta neuvoa, kun hänen tytärtään huimasi ja pyörrytti.

– Kysyin, kuinka paljon tytär käyttää suolaa ja kun tämä kertoi jättäneensä suolan kokonaan ruokavaliostaan pois, neuvoin lisäämään laadukasta suolaa hiukan ruokaan. Tyttären olo helpottui heti.

Esikoisen synnyttyä Päivänran imetys ei sujunut ongelmitta. Lapsella todettiin voimakas allergia.

– Jätin ensin pois maitotuotteet, sitten viljat ja lopulta soijan. Sitten todettiin, että lapsi on allerginen minun omalle maidolleni.

Toisen raskautensa aikana Päivänsara kokeili mustaherukansiemenöljyä, jonka on Turun yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan todettu auttavan allergian ja atooppisen ihottuman ehkäisyssä.

Vinkit liikkuvalle odottajalle

Muista juoda riittävästi. Jo pienikin jano on merkki nestevajeesta.

Älä jätä suolaa kokonaan pois. Tarkkaile sen sijaan suolan laatua.

Syö runsaasti kotimaisia kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

Muista kuoria ja valmistaa ne niin, että vitamiinit säilyvät.

Syö kotimaiset ja luomuhedelmät aina kuorineen. Näin maksimoit ravintoaineiden saannin.

Vaihtoehtoja herkutteluhetkiin

tumma- tai raakasuklaa

kuivatut hedelmät

myslipatukat (vältä patukoita, joihin on lisätty

runsaasti sokeria ja tyydyttynyttä rasvaa)

kaakaojauheella maustettu rahka tai raejuusto

itse maustamasi pähkinät

itse tehtyjä perunalastuja

suklaakastikkeeseen dipattuja pilkottuja hedelmiä

pakastettuja hedelmäviipaleita

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Verokone

 

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat