Kino Sammon lauantaileffa The Tree of Life pohtii elämän merkitystä

Kino Sammon talvisarjassa ollaan edelleen suurten kysymysten äärellä.  Harvakseltaan elokuvia tekevä Terrence Malick on yksi nykyelokuvan suurista mestareista. The Tree of Life on Malickin kuudes elokuva ja se sai Cannesin pääpalkinnon viime vuonna.

Malick opiskeli filosofiaa ja valmisteli väitöskirjaa Kierkegaardin, Heideggerin ja Wittgensteinin maailmankuvista, mutta riitautui opettajansa kanssa ja tämä työ jäi kesken. Malickin elokuvista The Tree of Life pohjautuu ehkä vahvimmin näihin yliopisto-opintoihin. Monenlaista symboliikkaa sisältävä elokuva tuo mieleen Lars von Trierin Melancholian. Molempia elokuvia voidaan tutkia ja tulkita lähes loputtomasti, mutta yhtä ja oikeaa tulkintaa ei löydy.

Malickin elokuvan perimmäinen kysymys liittyy elämän ihmeen pohtimiseen sekä ihmisen paikan määrittelyyn elämän kehityksen loppumattomassa kulussa. On kiinnostavaa, että Malick nostaa evoluutiokehityksen rinnalle myös pohdinnan Jumalan merkityksestä elämän, ja ennen kaikkea hyvän, armollisen elämän kannalta. Tämä teema noussee Kierkegaardin filosofiasta.

Elokuvan tarinassa eletään jossain Amerikan keskilännen maisemissa ehkä 1950-luvulla. Brad Pittin esittämä isä kasvattaa kolmea poikaansa lujalla ja rakastavalla otteella. Elämän mysteeriä lähestytään yhden pojan kuoleman kautta. Näennäisesti elämässä hyvin menestynyt nuorin veljeksistä on kadottanut näkemyksensä elämän merkityksestä. Kuoleman kohtaamisen kautta Malick laajentaa teemansa koko elämän syntyyn ja kehitykseen.

Malickin visiossa elämä on kuin suuri puu, jonka eräs haara me olemme. Puu kasvaa ja haaroittuu lisää, elämä kulkee eteenpäin, joten mekään emme voi jäädä rannalle. Elokuvan viimeinen kuva on symbolisesti erittäin tärkeä. Se avaa näkymän juuri siihen, että yksinäiseltä rannalta täytyy ja voi päästä pois, yhteyteen elämän puun muiden oksien kanssa.

Terrence Malickin The Tree of Life on viime vuosien merkittävimpiä elokuvia. Barokin estetiikkaa hyödyntävät kuvat ovat huikaisevia. Malick osoittaa, että elokuvan ei tarvitse olla vain viihdettä ja toimintaa, vaan elokuvan keinoin voidaan kirjoittaa myös filosofinen essee.

Pörri Orava uusissa seikkailuissa

Sunnuntain päivänäytöksessä ollaan jälleen Pörri Oravan seikkailujen parissa. Pörri Oravahan päätyi maatilalle kissaemon hoitoon ja kasvoi aivan omalaatuiseksi oravaksi.

Tulipalon sattuessa Pörri pakenee läheiseen metsään. Utelias ja kujeileva kurre saa metsän eläimistä uusia ystäviä, tärkeimpänä suloinen oravatyttö.

Tällä kertaa Lilli joutuu häkkiin ja Kalle jää ihmisten vangiksi. Pörri päättää pelastaa Kallen ja muut oravat tulevat auttamaan. Pörri ja Kalle leikkivät yhdessä päivät pitkät. Kalle on kuitenkin ajattelematon ja Pörrin pesälle käy huonosti. Kaiken kukkuraksi tulee ukkonen.

Rousku perustaa oravanpojille koulun, mutta Pörriä ja Kallea ei koulunkäynti oikein kiinnosta.

 

Kino Sammossa lauantaina 3.3. kello 19.00 Terrence Malickin Tre Tree of Life (USA, 2011, K 12, 138 min) ja sunnuntaina 4.3. kello 14.00 Pörri oravan seikkailuja (Japani, K3, 69 min)

Reijo Kurkela

Kino Sampo

Elokuvakulttuuriyhdistys Kino Sampo ry on perustettu vaalimaan ja edistämään elokuvakulttuuria Riihimäellä. Yhdistys esittää elokuvateatteri Kino Sammossa laadukkaita elokuvia. Yhdistyksen tavoitteena on laajentaa elokuvatarjontaa Riihimäellä ja tuoda ihmisille elokuvaelämyksiä kaupallisen elokuvatoiminnan rinnalla. Yhdistys esittää vuosittain noin 40 elokuvaa kevään, kesän ja syksyn elokuvasarjoissa. Sarjassa elokuvia esitetään viitenä viikonloppuna lauantaisin klo 19.00 sekä iltapäiväelokuva sunnuntaisin klo 14.00. Elokuvaesitysten lisäksi yhdistys järjestää erilaisia teemaseminaareja, luentoja ja tapahtumia. Yhdistys tuo elokuvaa esille kirjoittamalla paikallisissa lehdissä sekä toimimalla aktiivisesti yhteistyössä muiden yhdistysten ja yhteisöjen kanssa Riihimäen kulttuurielämän elävöittämiseksi. Yhdistys suhtautuu avoimesti myös yhteistyöhön eri kuntien ja niissä toimivien yhdistysten kanssa.