Powershift-vaihteisto hämmästyttää

Povershift-vaihteisto on erinomainen esimerkki tekniikan kehityksestä. Vaihteisto on pitkän kehitystyön tulos, ei yksittäinen neronleimaus.

Vaihteistoratkaisuja on olemassa melkoinen määrä erilaisista variaattoreista perinteisiin hammaspyörillä toimiviin. Perinteinen mekaaninen, manuaalinen vaihteisto on osoittanut vahvuutensa ainakin yhdessä suhteessa: se on taloudellinen eikä hukkaa moottorin tuottamaa energiaa. Kovin mukava se ei vaikkapa ruuhka-ajossa ole, ei ainakaan sen jälkeen kun on saanut ajaa hyvällä automaatilla.

Momentinmuuntimeen perustuva automaatti on taas mitä miellyttävin käytettävä, mutta siitä ei saa yhtä taloudellista eikä moottorin tehoja optimaalisesti hyväkseen käyttävää kuin mekaanisesta vaihteistosta. Kilpa-autoissa ei automaatteja ole. Mutta voitaisiinko molempien hyvät puolet yhdistää?

Powershift on onnistunut juuri tässä. Se on oikeastaan kaksi mekaanista vaihteistoa yhdessä, sisäkkäin. Toisessa vaihteistossa ovat parittomat ja toisessa parilliset vaihteet. Aivan pelkästään mekaanisia vaihteistot eivät ole, sillä tarvitaan elektroniikkaa analysoimaan mikä vaihde tarvitaan seuraavaksi ja kuinka pian.

Moottorin voima ohjataan kahta sisäkkäistä akselia myöten pyörille, toinen vaihteisto käyttää sisäpuolista akselia, toinen ulkopuolista. Kytkimiä on kaksi ja niistä toinen koko ajan kytkettynä ellei kuljettaja siirrä vaihteenvalitsinta vapaalle.

Ajokokemuksena tällainen kaksoiskytkinvaihteisto vastaa aivan tavallista automaattivaihteistoa, kuljettajan paikalta on vaikea sanoa, kummanlainen autossa on.

Kaksoiskytkinvaihteisto sopii myös hyvinkin ripeään etenemiseen, sillä tehoa ei häviä momentinmuuntimen kautta.

Porsche käytti jo vuosikymmeniä sitten autoissaan tällaista vaihteistoa ja Ferrarikin on valinnut sellaisen uuteen malliinsa.

Uusi Powershift-vaihteisto on saatavilla myös Volvo V60 T3-malliin. Monelle vähän ajavalle bensiinimoottori on dieseliä taloudellisesti viisaampi valinta. Tätä on korostanut diesel-polttoaineen ja bensiinin hintojen lähentyminen toisiaan. Vuotuinen niin sanottu dieselvero perustuu auton kokoon, joten se rankaisee erityisesti turvallisella, isolla autolla vähän ajavia.

V60 varustettuna T3-moottorilla on sekin varsin taloudellinen auto, myös automaattivaihteisena joskaan DRIVe-mallien lukemiin se ei aivan pääse. Manuaalina kulutus on vain 5,8 litraa sadalla ja CO2 –päästöt vain 135 g/km. Bensiinimoottorien erilaisesta luonteesta johtuen automaatin keskikulutus on hieman korkeampi, joskin tosin edelleen hyvin maltilliset 7,1 litraa sadalla, päästöt 164 grammaa. (Volvo Viesti 1/2012)