RENAULT JUHLISTAA ALPINE A110 MALLIN 50-VUOTISTA TAIVALTA UUDELLA KONSEPTIAUTOLLA

Alpine Berlinette täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Renault juhlistaa tapahtumaa esittelemällä konseptiauton Renault Alpine A110-50. Mitä merkitystä on nimellä? Joskus nimenperintö on verrattavissa kansallisaarteeseen – ja tämä pitää todella paikkansa Alpinen kohdalla. Alkuperäisen mallin tunnuspiirteitä ilmentävän konseptin DNA on sekoitus Renaultin intohimoa urheiluun ja teknistä asiantuntijuutta. 

 

Katsaus Alpine 110-mallin historiaan

Malli esiteltiin ensimmäisen kerran Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1962. Alpine A108-mallista kehitetty A110 varustettiin Renault 8-mallin moottorilla, ja suunnittelun perusideana heti alusta oli menestyä kilpa-autoilussa. Menestystä tulikin runsaasti,

josta tässä joitakin kohokohtia:

1961-1968: alkuajan menestys

Vuonna 1963 José Rosinski ajoi A110:n ensimmäiseen voittoonsa (Rallye des Lions). Samana vuonna Jacques Cheinisse voitti Rallye d'Automne -rallin. Seuraavina vuosia joukko yksityiskuljettajia menestyivät niin kansallisissa kuin kansainvälisissäkin kilpailuissa jättäen taakseen useita tehokkaampia autoja tunnetuista merkeistä.

- 1967: upea tiimi kokoon

Alpinesta tuli Alpine-Renault. Uusia kuljettajia liittyi joukkoon: Gérard Larrousse, Jean-Claude Andruet sekä Jean-Pierre Nicolas tehdaskuljettajina, mukana oli myös useita yksityiskuljettajia kuten Bernard Darniche.

- 1968: ensimmäinen Ranskan rallimestaruus

Gérard Larrousse otti kaudella kaksi voittoa (Neige et Glace ja Rallye de Lorraine). Mestaruuden vei neljä voittoa kaudella ajanut Jean-Claude Andruet.

1969: Harppaus eteenpäin

Jean Vinatier ja Jean-Claude Andruet olivat kauden tähtiä, joista ensin mainittu otti Ranskan ralli- mestaruuden nimiinsä.

1970: Eurooppalaisia ja ranskalaisia mestaruuksia

Berlinette 1600S hyväksyttiin 4-ryhmään, jonka vihdoin sallittiin kilpailla miltei samoilla ehdoilla tehokkaampia kilpailijoitaan vastaan. Jean-Claude Andruet kruunattiin sekä Ranskan että Euroopan mestariksi.

1971: Berlinette dominoi Monte Carlo –rallia

Jälleen hyvä vuosi. Ove Andersson voitti Monte Carlo -rallin, Thérier oli toisena ja Andruet kolmantena. Andersson voitti myös Italiassa, Itävallan Alpine -rallin sekä

Kreikan Acropolis -rallin, varmistaen näin kansainvälisen mestaruustittelin Alpinelle. Jean-Pierre Nicolas voitti Ranskan mestaruuden.

1972: Kohti mainetta ja kunniaa

1600 cm3 moottori korvattiin tehokkaammalla 1800 cm3 moottorilla. Jean-Claude Andruet dominoi Korsika -rallia. Seurasi useita voittoja eri kuljettajilla: Darniche ajoi Ranskan mestariksi ja Jean-Luc Thérier voitti Cévennes -rallin 1600 cm3 turboahdetulla versiolla. Tämä teknologia olikin alkusoittoa tuleville merkittäville menestyksille…

1973: Ajanjakson huipentuma

Kuvittele tämän ajanjakson parhaat ranskalaiset kuljettajat: Andruet, Darniche, Thérier, Nicolas sekä Piot taitavasti vielä Anderssonin tukemana. Ja mitä vielä, mekaanikkotiimi joka antoi sydämensä ja sielunsa tähän työhön sekä auto kehityksensä huipulla. Kausi alkoi Andruetin Monte Carlo -rallin voitolla ja neljä seuraavaakin sijaa otettiin Alpinella. Portugalissa Thérier ajoi maaliin ensimmäisenä ja Nicolas toisena. Marokossa Darniche oli lyömätön. Ja loppukausi seurasi samankaltaisena. Alpine voitti ensimmäisen virallisen Rallin MM-sarjan merkkimestaruuden ja Jean-Luc Thérier oli Ranskan mestari.

1974 – 1975: tehdastallin viimeinen kausi

Nicolas voitti Marokon -rallin ja oli toisena Korsikassa. Tämä oli Berlinetten joutsenlaulu ja viimeinen merkittävä A110-mallin voitto tuli Critérium des Cévennes kilpailussa, kuljettajana Jacques Henry.

Suomalaista väriä 1960-luvun suomalaiskuljettajien parhaimmistoon kuulunut Jorma Lusenius ajoi kilpaa myös Alpine A110-mallilla ja oli Renault Alpinen tehdastiimissä. Hän sijoittui muun muassa kolmanneksi Alppirallissa vuonna 1969.