Tervetuloa Aamupostin blogeihin!

Aamuposti tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia paikallisia, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta.

 

Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa tiettyyn blogiin.

5.5.2012 - 22.40

Food of the day: Eggggggg

Tämän päivän ihmiset etsivät ikuisen elämän eliksiiriä kenties sinnikkäämmin ja kollektiivisemmin kuin koskaan ennen koko ihmiskunnan historiassa. Ravitsemusmediaa pompottavat ruokagurut ja monen sortin hifistelijämeediot lupailevat ihmeparannuksia mitä pöyristyttävimmillä aineksilla ja kuuluttavat löytäneensä The Ruoka-aineen, joka pelastaa kaikelta pahalta (synneiltä ja sairauksilta yhtä kaikki). Tämän hervottoman superfood-villityksen keskellä on ajoittain terveellistä palata ruohonjuuritasolle ja kelailla asioita ihan maalaistytön järjellä. Perusruoka-aineet vasta ovatkin supereinta superia! 

Gojimarjat, intiaanisokerit ja spirulinat kalpenevat lakanan valkeiksi sillä hetkellä, kun rinnalleen nousevat perinteiset, kaikille tutut ja turvalliset superruoka-aineet. Siinä missä ulkolaiset hienosteluruoat ajavat perusbudjetilla elävän ihmisen konkurssiin, tavalliset perusruoat nököttävät kauppojen hyllyillä naurettavan edullista hintaa mainostavat hintalaput kyljissään, eivätkä juuri mainosta superiuttaan. Päinvastoin: ne suorastaan hehkuvat vaatimattomuuttaan, vaikka niillä olisi kaikki oikeus röyhistellä rintaa ja pistää kanssaruoat lyttyyn tossujensa alle. Mistä oikein puhun? Onko tosiaan olemassa edullista superfoodia?

Kyllä maar on! Lukemattomien supereiden joukosta kukkulan kuninkaaksi nousee kuitenkin yksi ja ainoa; kananmuna. Tuo valkokeltainen tipunalkio tarjoaa sellaisen ravintoainepommin, ettei paremmasta tietoa. Siinä missä vanhan kansan humoristilekurit sanoivat: "Omena päivässä pitää lääkärin loitolla," niin minä sanon, että kananmuna se on, joka auttaa välttämään lekurilla ravaamista. Minun jokainen aamuni alkaa munalla ja sillä mennään kouluun, lenkille, töihin tai muuten vaan chillaamaan. Egu on kuin pinaattia Kippari-kallelle tai superpähkinöitä Super-Hessulle! Mihin kananmunan superius sitten oikein perustuu?

Lyhyesti: kananmuna sisältää C-vitamiinia lukuunottamatta kaikkia ravintoaineita. Tämä lienee jo riittävä tieto kananmunan erinomaisuuden todistamiseksi, mutta jatketaan vielä hieman pidemmälle. Munan valkuaisosa sisältää pääasiassa proteiinia, vettä ja kivennäisaineita. Keltuainen puolestaan koostuu rasvasta, kaikista (!) rasvaliukoisista vitamiineista (A,D,E,K), useista B-ryhmän vitamiineista, kivennäisaineista ja proteiinista.

Itse asiassa kananmunan aminohappokoostumus on ihmiskropalle korkeinta mahdollista kvaliteettia, koska siinä on kaikki (kyllä: kaikki!) ihmiselle välttämättömät aminohapot. Kananmunan kivennäisainekoostumus on sekin ainutkertainen laatuaan. Egusta saa nimittäin runsain mitoin kalsiumia, kaliumia, natriumia, magnesiumia, fosforia, jodia, seleeniä ja pienissä määrin sinkkiä ja rautaa. Muna on erinomainen proteiinin (12,5g/100g) ja rasvan (10,3g/100g) lähde, kun taas hiilihydraattien kohdalla sillä on likimain nollatoleranssi (0,3g/100g).

Kananmunan ja kolesterolitason nousun yhteyttä ei ole voitu todistaa missään pätevissä seurantatutkimuksissa. Ravinnosta saatava kolesteroli ei muutoinkaan vaikuta merkittävästi veren kolesterolitasoihin ja lisäksi: ei se kolesteroli ole mikään peikkojen peikko! Kolesteroli on tärkeä rasva-aine kaikille kehon kudoksille (hermot, maksa, munuaiset..), aivoille ja soluaineenvaihdunnalle ja siksipä maksammekin sitä meille valmistaa. Lisäksi kolesteroli toimii lukuisten hormonien ja D-vitamiinin esiasteena elimistössä. Aiheesta lisää kolesterolipostauksessa täällä.

Muna on niin hieno tuote, ettei se tarvitse edes ainesosaluetteloa kylkeensä. Muna on muna. Jokainen tietää, mitä saa, kun ostaa kennollisen munia, tekipä sitä ostoksensa sitten supermarketissa, torilla, kioskilla tai vaikkapa ulkomailla. Toki aina on olemassa hienostelijoita ja pilkunviilaajia, eikä munateollisuus ole poikkeus: markkinoille on ilmaantunut jos jonkin sortin omega 3 -munia ja kolesterolia alentavia eguja, jotka on mielestäni syytä jättää hyllyyn. Omegakolmosmunia tuottavia kanoja on nimittäin ruokittu rypsi- tai pellavaöljyllä ryyditetyllä rehulla ja kasviöljyjen vaikutuksesta munien omega 6 -tasot ovat niin ikään kohonneet. Omega 6 aiheuttaa tulehduksia elimistössä, jos sen saanti ylittää omega 3:sen saannin. Kasviöljyissä omegat tuppaavat olemaan erittäin kehnossa suhteessa omega kutosten eduksi. Mitä minä siis itse syön ja mitä suosittelen? Lyhyen ytimekkäästi, enempiä jaarittelematta vastaukseni tulee tässä: luomumuna.

Täten päätän tämänpäiväisen esitelmäni ja tiivistän sanomani kahteen sanaan: Syökää luomumunaa!

Kommentit

Osallistu keskusteluun

Kello viiden kahvi

Kirjoittaja on 22-vuotias riihimäkeläisnainen, joka opiskelee ravitsemustieteitä Bournemouthin Yliopistossa. Blogissaan hän analysoi pieniä ja yksinkertaisia asioita, kuten elämää, maailmankaikkeuden olemusta, luonnon kiertokulkua, ihmisen kasvua ja mikroravintoaineiden anatomiaa. Kirjoittaja juo liikaa kahvia.