Suomalainen design näkyy saksalaisessa lasissa

Kulttuuri
Kommentoi

AAMUPOSTI | Saksalaisen lasitehtaan Gralglas Dürnaun näyttely näyttää jotenkin tutulta.

– Etenkin sodan jälkeen skandinaavinen ja etenkin suomalainen lasimuotoilu oli Gralglasille merkittävä esikuva, kertoo selityksenä vaikutelmalle näyttelyn kuraattori, Glasmuseum Hentrichin johtaja Helmut Ricke.

Suomalainen lasi haki vaikutteita, etenkin värejä, Italian Muranosta, mikä kaikki heijastui edelleen myös saksalaiseen lasituotantoon.

Etenkin tuotteiden korkea laatu, selkeät muodot ja koristelemattomuus sekä myös kohtuullinen hinta olivat yhtymäkohtia suomalaiseen sodanjälkeiseen lasiteollisuuteen, jonka etunenässä oli saksalaisillekin hyvin tuttu Kaj Franck.

Gralglas on Saksassa samanlainen käsite kuin Iittala Suomessa, Orrefors Ruotsissa tai Venini Italiassa.

LUE LISÄÄ AAMUPOSTIN PAPERILEHDESTÄ TAI TILAAJILLE ILMAISESTA NÄKÖISLEHDESTÄ

toimitus

Kommentit

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.