Suomalainen design näkyy saksalaisessa lasissa

Suomen lasimuseon Gralglas Dürnau -näyttelyn kuraattori Hans Ricke pitelee käsissään Roland Pöschin Las Palmas -maljakkoa, joka oli tuotannossa vuosina 1965-89.

Pia Herme

AAMUPOSTI | Saksalaisen lasitehtaan Gralglas Dürnaun näyttely näyttää jotenkin tutulta.

– Etenkin sodan jälkeen skandinaavinen ja etenkin suomalainen lasimuotoilu oli Gralglasille merkittävä esikuva, kertoo selityksenä vaikutelmalle näyttelyn kuraattori, Glasmuseum Hentrichin johtaja Helmut Ricke.

Suomalainen lasi haki vaikutteita, etenkin värejä, Italian Muranosta, mikä kaikki heijastui edelleen myös saksalaiseen lasituotantoon.

Etenkin tuotteiden korkea laatu, selkeät muodot ja koristelemattomuus sekä myös kohtuullinen hinta olivat yhtymäkohtia suomalaiseen sodanjälkeiseen lasiteollisuuteen, jonka etunenässä oli saksalaisillekin hyvin tuttu Kaj Franck.

Gralglas on Saksassa samanlainen käsite kuin Iittala Suomessa, Orrefors Ruotsissa tai Venini Italiassa.

LUE LISÄÄ AAMUPOSTIN PAPERILEHDESTÄ TAI TILAAJILLE ILMAISESTA NÄKÖISLEHDESTÄ

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä

Kommentit

Osallistu keskusteluun