Komea terminaali valmistui mutta härdelli jatkuu Länsisatamassa vielä pitkään

Länsisataman terminaali 2 valmistui helmikuussa. Komean rakennuksen lasinen julkisivu heijastelee vielä pitkään maanmöyrimistä ja rakentamista.

Päivi Tuovinen

JÄTKÄSAARI Eihän keskeneräisyys oikein hyvää kuvaa matkailijoille anna, toteaa Helsingin Sataman toimitusjohtaja.

Härdelliä riittää, kun länsisataman ympäristössä on rekkoja, nostureita ja väliaikaisia liikennejärjestelyjä, myöntää Helsingin Sataman toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

Eihän keskeneräisyys oikein hyvää kuvaa Helsingistä anna.”

Vaikka kaikki sekaisuus ei edes liity satamaan, Mäki harmittelee tilannetta.

– Eihän keskeneräisyys oikein hyvää kuvaa Helsingistä anna matkailijoille.

Sataman rakentaminen kestää vielä pitkälle 2020-luvulle.

– Kun alue on valmis, ajatuksena on ohjata raskas liikenne kulkemaan pääasiassa Tyynenmerenkatua pitkin, Mäki sanoo.

Liikennejärjestelyt ovat kesken siksi, että kaupunginosa ei ole vielä valmis.

Sataman hankkeista tulossa on pysäköinnin siirtäminen todennäköisesti parkkitaloon, jolloin pysäköintialue muuttuu urheilukentäksi.

Matkustajaliikenne tarvitsee myös jonkinlaisen linja-autoterminaalin.

–  Olemme huomanneet, että raitioliikenteestä huolimatta moni tulee satamaan tilausbusseilla. Myös henkilöautoille tarvitaan pysäköintimahdollisuus. Niillä tullaan seuduilta, joilla joukkoliikennettä ei ole, Mäki toteaa.

Suuri muutos tapahtuu parin vuoden sisällä, kun yhden risteilylaivan paikka siirtyy Jätkäsaaresta Hernesaareen.

Helsinkiläiset on yllättänyt se, että raskas liikenne ei Vuosaaren sataman myötä loppunutkaan keskustasta.

Mäen mukaan tämä johtuu siitä, että tehokkaan ja ekologisen merenkulun takia matkustajalaivoissa on järkevä kuljettaa myös autoja ja rahtia.

Keskustan liikenteestä Mäki arvioi korkeintaan muutaman promillen liittyvän satamaan.

– Matkustajalaivoja ei voi siirtää Vuosaareen, koska siellä ei ole tiloja eikä liikenneyhteyksiä.

Mäki muistuttaa, että Helsinki on nimenomaan halunnut jättää matkustajalaivat keskustaan.

– On yleinen ymmärrys, että satamaliikenne on Helsingille tärkeää. Matkustajat pääsevät laivasta kätevästi tutkimaan keskustan nähtävyyksiä ja käyttävät siellä paljon rahaa.

Satama tuo suoraankin tuloa kaupungille: se maksaa vuokraa maistaan, korkoa pääomalle, osinkoa tuloksesta ja veroja.

Written by:

Jukka Hämäläinen

Ota yhteyttä