Rautateiden pääjuhla elvyttää Hangonradan hetkeksi

Kevyt vaihtoveturi VK4 numero 68 vetää 1800-lukulaista puuvaunua rautatiemuseon piha-alueella juhlaviikonloppuna. "Leenaan" nojaa museon johtaja Klaus Kaartinen.

matti marjamäki

AAMUPOSTI | Höyryä ja paljon vieraita, odottavat Suomen rautateiden 150-vuotisjuhlavuoden pääjuhlan järjestäjät Hyvinkäälle runsaan viikon kuluttua, viikonloppuna 11.–12. elokuuta.

Tapahtumapaikkoja molempina päivinä ovat Suomen rautatiemuseo Hyvinkäällä ja rataosuudet Riihimäeltä Hankoon.

Museossa on luvassa kalustonäyttely, jota ei ole nähty sitten rautateiden satavuotisjuhlan, ja museojunat liikkuvat niin tiuhaan, että ainakaan Lohjan radalla ei ole koskaan ollut niin vilkasta, arvioi Liikenneviraston tekninen johtaja Markku Nummelin.

Henkilöliikenne Hangonradalla loppu kolmekymmentä vuotta sitten. Puolitoistasataa vuotta sitten Suomi oli kuin jokin nykyinen kehitysmaa, ja silloin alkaneessa muutoksessa rautateillä oli merkittävä osa, rautatiemuseon johtaja Klaus Kaartinen muistutti tiedotustilaisuudessa eilen.

Liikenneviraston ja rautatiemuseon kanssa pääjuhlaa ovat rakentaneet kahden vuoden ajan VR, Trafi, Pohjolan Liikenne, alan urakoitsijat ja museoliikennöitsijät.

– Kaikille alan toimijoille on annettu mahdollisuus olla mukana rakentamassa suomalaisittain ainutlaatuista tapahtumaa, VR Groupin viestintäpäällikkö Mika Heijari sanoo.

Tapahtuma on laajin kautta Suomen rautatiehistorian. Järjestäjät odottavat juniin ja tapahtumapaikalle tuhansia kävijöitä ulkomaita myöten. Järjestäjät myös kävivät Ruotsissa ja Saksassa hakemassa oppia vastaavien suurtapahtumien toimeenpanosta.

Talkoolaisia on töissä halonheittäjät ja vedenkantajat mukaan lukien liki 200.

LUE LISÄÄ AAMUPOSTIN PAPERILEHDESTÄ TAI TILAAJILLE ILMAISESTA NÄKÖISLEHDESTÄ

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä

Kommentit (0)

Osallistu keskusteluun