Suomalaiset tietämättömiä: Näin vaarallista on väsyneenä ajaminen

Liikenneturvan tutkimuksen mukaan suomalaiset eivät tiedä, että unelias kuljettaja on yhtä vaarallinen kuin rattijuoppo. Tutkimuksessa kysyttiin, minkä asteista humalatilaa 20 tunnin valvominen vastaa. Noin 60 prosenttia uskoi sen vastaavan 0,5 promillea. Todellisuudessa melkein vuorokauden mittainen valveillaolo vastaa yhden promillen humalatilaa. Rattijuopumuksen raja Suomessa on 0,5 promillea.

Tutkimuksen arvion mukaan 10–30 prosenttia kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista on johtunut väsymyksestä.

– Väsyneenä ajaminen on ongelma varsinkin näin keskellä kesää. Kesällä tulee valvottua enemmän ja valoisuuden takia monen vuorokausirytmi menee sekaisin. Rattiin tartutaan väsyneenä eikä tiedosteta riskejä, Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen toteaa.

 Tutkimuksesta käy ilmi, että joka kuudes suomalainen on ajanut viime vuoden aikana niin väsyneenä, että on pelännyt nukahtavansa rattiin. Kahdeksan prosenttia kuljettajista myönsi nukahtaneensa rattiin edes hetkeksi viimeisen vuoden aikana.

Tutkimuksessa kysyttiin myös keinoja hereillä pysymiseen ratissa. Yli puolet vastasi juovansa kahvia, laittavansa radion kovemmalle tai avaavansa auton ikkunan saadakseen raitista ilmaa. Näistä keinoista vain joillakin on todettu olevan merkittävä ja riittävän pitkä vaikutus virkeyteen.

– Kofeiinin nauttiminen ja nokosten ottaminen ovat ainoita keinoja, joiden on osoitettu pitävän väsymystä loitolla tunteja. Kuskien pitää kuitenkin muistaa, että kahvi vaikutus alkaa vasta noin kaksikymmentä minuuttia sen juomisesta, professori Mikael Sallinen Jyväskylän yliopistolta kertoo.

TNS Gallupin toteuttamaan Liikenneturvan tutkimukseen vastasi 1113 suomalaista toukokuussa 2012.

Written by:

Vera Miettinen

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Eikä se määrä paljonko on valvonut vaan jos on väsynyt niin on väsynyt.
Pilkkiminen vastaa jo varmaan yli 2 promillen humalatilaa.

Mutta promillemääränhän sietokyky on yksilöllistä että ei sitäkään
absoluuttisesti voi vertailla. Sama myös väsymyksen sietokykykin.
Ammattikuski/muutoin kokenut ja hyvä kuljettaja ajaa väsyneenäkin
vielä hyvin. Sekä jotkut kävelee ihan suoraan vielä 3 promillen humalassa.

Itse se pitäisi tajuta koska ajaessa kannattaisi pitää tauko.
Yleensä kai pidetäänkin mutta sitten kun kyse onkin työajosta
ja sulla on vaikka asiakas kyydissä niin kuinka moni vetää parkkiin silloin?

Kyllä minä muistan alle 20 vuotiaana että kesämökkireissun ajot
oli aika raskaita, kokematon ajamaan niin reakointi oli kyllä
melkein nollassa.

Ps, pieni hörppy alkoholiakin voi myös saada mielen paremmaksi,
ahdistus vähenee.

Että onko asiat aina niin mustavalkoisia?

Ei julkaista (ei varmistettu)

Väsymykselleen ei voinut mitään sekään autoilija, joka tupsahti oman autoni keulaan. Nyt minun ei tarvitse enää käydä töissä ja harrastuksetkin väheni. Minä, minä ja minä.

itte ja muut (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun