Liikenneturva: Valtaosa kuljettajista vähättelee ylinopeuttaan

Paikalliset
Kommentoi 125

Suomalaisten suhtautuminen ylinopeuksiin on höllentynyt viime vuosina, kertoo Liikenneturvan tuore kysely. Suhtautuminen ylinopeutta ajamiseen on myös hyvin kaksijakoista. Suurten ylinopeuksien riskit tiedostetaan ja nopeusvalvontaa kannatetaan, mutta samaan aikaan huomattavan moni kuljettaja katsoo, ettei oma ylinopeus ole paheksuttavaa.

Merkille pantavaa on myös, että samaan aikaan, kun asenteet höllentyvät, yleisen kaahaamisen koetaan lisääntyneen teillä.

Liikenneturvan kyselyn mukaan joka toinen suomalainen kannattaa nyt nopeusrajoitusten alentamista. Neljä kymmenestä haluaa lisää kameravalvontaa ja lähes yhtä moni koventaisi ylinopeudesta annettavia rangaistuksia.

Toisaalta lähes puolet on sitä mieltä, että liikenteen rytmin noudattaminen on tärkeämpää kuin nopeusrajoitusten mukaan ajaminen.

– Suomalaiset tiedostavat suurten ylinopeuksien riskit, mutta ylinopeutta ei paheksuta samassa määrin kuin muita liikennerikkomuksia, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Vain viisi prosenttia autoilijoista ei oman kertomansa mukaan aja lainkaan ylinopeutta.

Ylinopeudet ovat yleisimpiä maanteillä, joilla joka neljäs kuljettaja sanoo ajavansa ylinopeutta vähintään melko usein. Taajamissa melko usein ylinopeutta ajaa joka kuudes.

Asenteiden kaksinaisuudesta kertoo, että suurin osa kuljettajista kieltää kaahaavansa.

– Ylinopeudella ajamista ei pidetä kaahaamisena, ainakaan omalla kohdalla. Vaikka lähes kaikki kuljettajat kertovat ylittävänsä nopeusrajoituksia, yli puolet sanoo, ettei itse lainkaan kaahaa.

Liikenneturva on selvittänyt suomalaisten suhtautumista ylinopeuksiin useana vuonna. Uusinta tutkimusta varten haastateltiin joulukuun lopulla 1 426 kansalaista.

Asenteiden höllentymisestä kertoo se, että automaattivalvonnan lisäämisen kannatus on laskenut neljässä vuodessa 14 prosenttiyksiköllä ja ylinopeusrangaistusten koventamisen kannatus 19 prosenttiyksiköllä.

 Syksyllä 2009 poliisi yhdenmukaisti ja kiristi puuttumiskynnystä ylinopeuksiin. Tämän seurauksena keskinopeudet ovat laskeneet jonkin verran ja erityisesti suuret ylinopeudet ovat vähentyneet.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan ylinopeus tai liian suuri tilannenopeus on noin joka toisen kuolemaan johtaneen moottoriajoneuvo-onnettomuuden taustalla.

Usein ylinopeus yhdistyy rattijuopumukseen tai turvavyön käyttämättä jättämiseen.

Noin kolmasosa kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista sattuu kesäkuukausien aikana.

125 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Mikko Välimaa kuva
Mikko Välimaa

Kommentit

10.7.2012 11:34

Huonosti asetetut kameratolpat, eli varsinkin nämä ns. kamera-ansat ovat aiheuttaneet päinvastaisen reaktion liikennekäyttäytymiseen, jonka olisi pitänyt olla tiedossa niiden asettelussa.

Kameratolpan kohdalla voimakas jarruttaminen ja jälkeen kiihdyttely on silti arkipäivää jok'ikisen tolpan kohdalla, tästä on sujuva liikenne kaukana. Eivätkä ne ylinopeudet ole tolppien vuoksi mihinkään häipyneet.

Kun lainkuuliainen kansalainen pistetään tilanteeseen jossa on edes teoreettiset mahdollisuudet saada sakko, käyttäytyy hän yltiöturvallisesti ja varman päälle, ettei se ensimmäinen vahinko tapahdu.
Ne, joita taas ei kiinnosta, ei edelleenkään kiinnosta.

Olette siis pilanneet sujuvan liikenteen häiritsemällä niitä, jotka liikenteessä osasivat ennen parhaiten käyttäytyä. Sakottamalla vahingoista teette vain isompaa vahinkoa.

23.7.2012 14:49

Kansalainen, joka ajaa ylinopeutta, ei ole mikään "lainkuuliainen", vaan lain rikkoja.

Et sinä eikä kukaan voi ulkoistaa vastuuta omista tekemisistä autolle, liikennevalvonnalle tai millekään muullekaan tekijälle. Jos näin teet, et kelpaa ajoluvan haltijaksi.

Sujuva liikenne ei ole sitä, että ajetaan tuhatta ja sataa tai väkisin jonon vauhtia kohdassa, jossa jono ajaa ylinopeutta. Sujuva liikenne syntyy siitä, että KAIKKI noudattavat sääntöjä ja huomioivat toinen toisensa myös turvavälien ja tilannenopeuden sekä vilkun asiallisen käytön muodossa.

10.7.2012 11:44

Montakohan kertaa kolareihin on ollut syynä maantiellä 5-10km/h ylinopeus joka tekstissä mainitaan jo kaahaamiseksi? Itse tulee ainakin usein syrjäisillä maanteillä ajettua tuon verran yli, koska tiet ovat hyviä ja liikenne hiljaista. Nopeusrajoitukset pitäisi päivittää uusia autoja vastaaviksi. Esim 60 -> 70Km/h ja 80 -> 90Km/h. Moottoritien 120Km/h sen sijaan saisi pysyä ennallaan.

23.7.2012 14:52

Väitän että monta. Se sivutiellä kolmion takana odottava luulee, että ajat lakisääteistä ja tulee eteesi. Lain mukaan kun ei tarvitse olettaa, että sinä rikot lakia. Aika voisi riittää, jos olisit ajanut enintään nopeusrajoituksen mukaista nopeutta.
Tällaisesta kolarista on tuomittu rekan kuljettaja, joka tappoi 6 henkilöautossa ollutta, jotka kyllä tulivat kolmion takaa, mutta eivät voineet olettaa, että rekka ajoi liki 100 km/h.

Kyllä sinä kurot sitä pientä reagointiaikaasi jatkuvasti olemattomammaksi kaahaamalla (se on oikea sana sille, mitä asennevammassasi teet).

Et ehdi edes hirven tullessa tielle jarruttaa.

10.7.2012 11:50

Siinä sitä taas toimittajalla on ollut heinäkuussa aikaa perehtyä vähiten merkitykselliseen ongelmaan kuin ylinopeus. Yleinen piittaamattomuus ja kansalaistottelmattomuus on pikemminkin "kansan tauti", jossa ei tarvitse välittää mistään mikä ei kosketa minua. Ensinnäkin maamme kuuluisa lempilapsi "rattijuoppo", jota hellitään ja pappotaan. Promilerajaa ei voida laskea, kun RKP:nen oikeusministeri ei sitä halua, mutta liikenneministeri(ö)haluaa. Toinen on liikennepaot, jossa toiselle aineellista tai/ja ruumiillista vahinkoa aiheuttava henkilö karkaa rikospaikalta (säikähtää/menee paniikkiin) ja vahingon osapuoli jää paikalleen ihmetelemään tai/ja makaamaan henkihieveriin. Kolmas asia on pääväyliltä taajamateille siirtyneet "häirikkö" autoilijat/motoristit, joilla on kauhean kiire jonnekin, niin että 50 - 80 km/h rajoitukset ovat heille vain siinä tarpeellisia, jos ei pääse ohi. Neljäs on ohituskieltomerkkien (myös -viiva, se keltainen yhteinäinen), jota ei tarvitse noudattaa. Viides on yleisesti käsitys, että rampista saa tulla toisen eteen, vaikka siinä olisi kolmio tai ohituskaistalla saa ajaa lujempaa kuin normaalikaistalla, että ehtii vetämään toisen eteen ennen kuin poistuu seuraavalta rampilta pois. Eihän sitä toisen takaa voi tehdä, kun ei toinen näe mihin ollaan menossa. Ylinopeuden tai muun liikenteen valvonta on Suomessa nykyään vain kameravalvonnan varassa, koska poliisien määrärahat menee poliisijohdon sekä muun hallinnan kuluihin eikä rahoja riitä enää mihinkään, kun poliisien virka-asut, autot ja palkat ovat liian suuria kustannuksia... hah hah haa...

23.7.2012 14:56

Ylinopeus ei ole merkityksetön asia. Se on suurin yksittäinen syy liikenneonnettomuuksiin, myös kuolemaan johtaviin sellaisiin.

Ei sinun omasta elämästäsi tarvitse piitata, ellet tahdo, mutta olisi meidän muiden kannalta kiva, jos yrittäisit muistaa, että tiellä on muitakin kuin sinä yksin. Pienempiä ja kevyempiä, ilman teräspanssaria ympärillä.

Mitä kovempaa ajat, sen vähemmän luet liikennettä, näet liikennemerkkejä, havaitset konkreettisia vaaratilanteita ja sen pidemmäksi kasvaa jarrutusmatka sen hirven tai tukkirekan katkaistessa tiesi.

10.7.2012 12:16

Tuskin nuo kamerat mihinkään häviää, onhan ne hyvä tulonlähde valtiolle. Tällä hetkellä testataan kameroita joita on taajamissa liikennevalo-opasteissa. Ne kun otetaan käyttöön saadaan myös päin punaisia ajavat maksumiehiksi.

Osa maantiekameroista mittaa myös keskinopeuden, eli se voimakas jarruttaminen ei mitään hyödytä jos ajat liian nopeasti seuraavalle kameralle.

En tosin käsitä mitä sellaisen ihmisen päässä liikkuu joka tahallisesti ajaa ylinopeutta, ei joku 10-20km/t ylinopeus juurikaan matkantekoa nopeuta ja kyllä sinne kotiin ehtii soffalle makaamaan vähän rauhallisemmalalkin vauhdilla. Mutta onhan se hienon näköistä kun voi näyttää muille että kyllä tällä pankin omistamalla riisikupilla pääsee. Sitten kun se ensimmäinen koulutytön ruumis irroitetaan etusäleiköstä, selitetään vaan konstaapelille etten mä mitään nähnyt... ja kun tie on hyvä ja mun auto kulkee ja olenhan parempi kuljettaja kuin muut.

Koko hommaan on helppo ratkaisu, kovemmat tuomiot ja ajoneuvo takavarikkoon toisesta ylinopeussakosta. Olisipa poliisien huutokaupassa muutakin myytävää kuin polkupyörät.

Itse ajan työkseni autoa, isoa sellaista. Monenlaista touhottajaa olen tuolla nähnyt ja muutaman kerran vierestä katsellut kun parikymppistä nuorta on peitelty lakanan alle kolaripaikalla. Sillä ei ole väliä jos kaahaaja tappaa itsensä mutta ne sivulliset uhrit aina harmittaa.

10.7.2012 13:09

Kun kerran ajat työksesi isoa autoa, niin varmaan tiedät, että siinä ammattikunnassa on arkipäivää ajaa rajoitinta vasten ylinopeutta ja pitää kännykkää käsin korvalla ajon aikana.

11.7.2012 00:22

Suomessa ei ole otettu käyttöön keskinopeuden mittaavia kameroita, koska niitä ei koekäyttöjakson aikana saatu riittävän luotettaviksi. Meillä kun ylinopeussakkoa ei voi määrätä auton haltijalle vaan kuvasta olisi pystyttävä aina tunnistamaan kuljettaja. Tämä ei ilmeisesti onnistu kovinkaan helposti infrapunasalamaa käytettäessä eikä liikennettä haluta sotkea väläyttelemällä normaalia salamaa joka ikisen auton kohdalla.

Ulkomailla toimivat järjestelmät perustuvat rekisterinumeron tunnistamiseen ja ovat siten luotettavampia ja yksinkertaisempia.

Mitä muuten tulee ylinopeuksiin, promillerajaan jne. niin minä ainakin pidän rikesakkoa lähinnä satunnaisena ylinopeuslupamaksuna ja haluan juoda edelleenkin sen pari viinilasillista ruokailun yhteydessä ja hypätä se jälkeen rattiin. Olen kuitenkin valmis muuttamaan käytöstäni, jos osoitetaan, että pienet ylinopeudet hyvällä säällä maanteillä ovat suuri riskitekijä tai että promillerajan lasku vaikuttaisi onnettomuukisen määrään.

Eipä vaan vielä ole moista tutkimusta näkynyt - Liikenneturhan tilaustukimuksissakin kun aina löytyy viimeiselle sivulle piilotettuna esim. se, että tulokset eivät ole tilastollisesti merkittäviä.

10.7.2012 12:36

Auton ratissa luuseristakin tulee kuningas! Varsinkin jos vielä uskaltaa uhmata sääntöjä. :)

23.7.2012 14:58

Kääntäen: rajoitusten ja sääntöjen mukaan ja ennakoivasti ajavalla taitaa olla psyyke kunnossa. Kiitos määritelmästä. Aion vast'edeskin olla yksi harvoista, jotka toimivat oikein pelissä nimeltä liikenne.

Sääntöjä rikkovat saisi kierittää alkajaisiksi kuumassa tervassa ja höyhenissä.

10.7.2012 12:54

Ylinopeutta ajetaan, koska sallitut nopeudet ovat useimmille autoilijoille liian matalat. Nopeusrajoitukset +20 km/h ylöspäin niin loppuu se "kaamea kaahaaminen", joka Liikenneturhan mielestä syö lapset rattaista ja raatelee vanhukset katuojaan.

10.7.2012 13:13

Naulan kantaan. Ensin laskettiin maanteillä nopeusrajoituksia vuosittain kun monet ajoivat vähän ylinopeutta, mutta ei puhettakaan, että rajoituksia olisi nostettu vuosi pari sitten, kun pieniin ylinopeuksiin puuttumiskynnystä laskettiin. Tuloksena maanteillä monin paikoin naurettavan alhaiset esim. 60km/h rajoitukset.

19.7.2012 08:44

Sopivat rajoitukset olisi kaupungissa 50, maantiellä 100 ja moottoritiellä 150. Muuta ei tarvittaisi kuin tietöiden kohdalla. Liikennekuolemia saattaisi tulla jokunen lisää, tai sitten vähenisi. Ei niistä kuitenkaan kokonaan pääse, ellei autoilua kielletä kokonaan.

19.7.2012 11:07

Liikenneturvan (tai oliko se joku muu teoreetikko) tavoitteenahan on ainakin ollut, että liikenteessä ei tarvitsisi kenenkään kuolla, joten kyllä se autoilu tullaan kieltämään Suomessa.

23.7.2012 15:02

Sinä yliarvioit omaa reaktionopeuttasi ja -kykyjäsi. Siinä se asennevamma juuri piilee; olet yli-ihminen, juoksetkin nopeammin kuin naapuri ajaa Toyota Corollallaan vm. -99.

Ehkäpä sinut ylennetään Jumalten joukkoon hyvinkin pian, tai sitten pääset käräjille ajettuasi jonkun kuoliaksi tai neliraajahalvaukseen.

Kaltaisesi olette sitä roskajoukkoa, jotka ensimmäisten liukkaiden tullessa (ja jopa kesäkelillä, juhannuksena) ajatte jonoon pysähtyneiden perään.

Evoluutio ei ole nopeuttanut ihmisen reaktioaikaa, päin vastoin. Viina, tupakka ja muut mussuttimet ovat hidastaneet sinutkin niin, ettet saa kärpästä kiinni paljaalla kädellä (lapseni saa). Miten sitten saisit koslasi pysähdyksiin kun ajat kolme metriä edellä ajavan puskurista?

10.7.2012 13:56

Nyt taisi mopo karata käsistä, olen rahtarin kanssa samaa mieltä. Ajan itse 60000 km/vuosi vähintäin ja siinä näkee nykytilan tarpeeksi hyvin h-auton ratista. Autojen merkit ratkaisee ajotavan, autoilijat ovat pääasiassa 40+ ikäisiä miehiä ja naisia, joilla on yritysauto allaan. Bongaan päivittäin ne autoilijat ja mikäli meillä olisi samanlainen pakko olla autossa videokamera kuin Venäjällä, niin "haaskat autovideot" olisi suosituin Youtube video -ohjelma.

10.7.2012 15:31

Kyllä se "liikenteen rytmissä ajaminen" näkyy kun tulee taas seuraava suuri ketjukolari.. siinä ihmetellään peukku suussa että miten se auto ei pysähtynytkään..! Turvaväli 120km/h nopeudessa on ainakin yhtä paljon metreissä. Kun sitä pitää niin joku erkki tulee ihan kannikkaan ja luulee näin voittavansa aikaa. Puusilmä siis. Voi huokaus..kyllä näitä näkee, ja sitten kun olosuhteet tulevat edes vähän haastavammiksi niin loppuukin ajotaito kesken! Kun käy tarpeeksi monella kolaripaikalla oppii arvostamaan, jos ei muuta niin elämää.

10.7.2012 15:51

Nopeusrajoitksita pitää pitää kiinni, outoa ajattelua että mitäs se haittaa jos hiukan ajaa yli, mitäs se haittaa jos ajaa rajoitusten mukaa, onko tässä sellaista kielletyn hedelmän makua?

10.7.2012 22:13

Onhan meillä nopeusrajoituksia.
Jouhevasti kulkevassa aamuruuhkassa on loistojuttu, kun useimmat tielläolijat tottelevat kyseisen tien nopeusrajoitusta. Esim. 45-tie Vanhan tuusulantien risteyksestä Tuomarinkylään. Satasen rajoitus on päiväsaikaan aivan riittävä. Montako autoa ko. välillä liikkuu öisin? Muutama taksi ja sekaan eksynyt Corolla mallia ammattikoulu. Minkä takia nopeusrajoituksia ei voida nostaa öiksi? Mikäli huvittaa kokeilla sen saksalaisen laatuauton suorituskykyä vmaxiin asti, niin saa ihan oman harkinnan mukaan töräyttää sen tolppaan kehäteiden siltojen kohdalla.

Tullaan liikenteen sujuvuuteen. Alinopeus kirjattava tieliikennelakiin, ja siitä sakkoa samassa suhteessa. MIKÄÄN ei ole niin ärsyttävää, kuin Hermanni tai Hermannitar joka ajelee 100km/h alueella kahdeksaakymppiä vain siksi, ettei hänellä ole mihinkään kiire. Välillä näitä suorittajia näkee ajamassa kilpaa, vasemmalla ja oikealla kaistalla - ohita siinä sitten. Mikäli Suomen nopeusrajoituksia ei normaalioloissa kykene noudattamaan, on joko auto tai kuljettaja tieliikennekelvoton. Kortti tai kilvet pois.

10.7.2012 22:30

Kyllä sen näkee että se ylinopeus on vaan tapa ajaa niin ja sen päälle tulee
usein vielä monta muutakin huonoa ajotapaa.

Ylinopeudellahan ostetaan oikeuksia liikenteessä, kun ajat ylinopeutta
niin muiden pitää väistää, odottaa, sovittaa nopeuttaan ylinopeutta
ajavan nopeuteen? Tälläistä se usein on, se kohtuullinen ylinopeus ei
ehkä niin haittaisikaan mutta osa ei osaa liikenteessä ajaa ilman
että toimii edellä kuvaillun tavoin. Puhumattakaan että sitten myös
aiheutetaan vielä kolari, jalankulkijan loukkaantuminen yms.

10.7.2012 23:02

"Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan ylinopeus tai liian suuri tilannenopeus on noin joka toisen kuolemaan johtaneen moottoriajoneuvo-onnettomuuden taustalla."

Eli suomeksi sanottuna, ylinopeudella tarkoitetaan todennäköisesti 2x sitä mitä kyltissä lukee (yleensä vielä kännissä), ja tilannenopeudella ei taas ole mitään tekemistä nopeusrajoituksen kanssa.

Joku 10-19km/h yli rajoituksen on ihan ok jos tyhjä tie ja hyvä keli... jos on muuta liikennettä, niin ylinopeuden mukana tulee niin paljon ohiteltavaa ettei enää voita mitään ja menettää vain hermonsa.

11.7.2012 01:24

Asiahan nyt on kuulkaa niin, että minä olen aivan erinomaisen loistava kuljettaja. Koska säännöt on tehty niitä huonoja osaamattomia kuskeja varten, niin minä voin aivan hyvin ja huoletta ajaa niitä oman harkinnan mukaan rikkoen. Tämä on täysin turvallista, koska harkintakykyni on täydellinen enkä erehdy koskaan.

11.7.2012 07:31

Kyllä se niin on jotta ylinopeudesta kuuluu sakko antaa, promilleraja 0,2:een, sen viininlitkun voi kotonakin sipaista huiviin. Eipä jälkikasvukaan sitten seuraa vierestä, että jaahas, saahan sitä ruoan kanssa ottaa vinkkua pari lasia tai muuta ja sitten saan vielä ajaakin, faija/mutsikin tekee niin. Alinopeutta ei ole, ajaminen pitää sopeuttaa taitojen, kelin tai muun johdosta itselle sopivaksi. Enkä tarkoita taidoilla sitä, että voin ajaa 140 kun osaan. Joskushan ne alinopeudesta valittajat ovat itsekin vanhoja ja todennäköisesti ajavat sitä "alinopeutta" mikäli on kortti tallella tai edes hengissä.

11.7.2012 09:42

Kaikki nopeuspoikkeamat liikennevirrassa aiheuttavat ongelmia oli rajoitus mikä tahansa/kenen tahansa "järkeilemä". 20 km ylinopeutta häiritsevät vähemmän koska ne menivät jo, mutta 20 km alinopeutta ajavat aiheuttavat suurimmat ongelmat, jonot, hermojen menetykset josta johtuen älyttömät ohitukset yms.

23.7.2012 15:07

Typerää väittää, etteivät ylinopeutta ajavat häiritse, koska ne menivät jo. Luuletko, ettei siellä ole autoja, laillista nopeutta ajavia, minne ne kaaharit menivät?

Ainoa laillinen ja järkevä tapa ajaa on mittari enintään siinä, mitä merkki näyttää ja huonolla säällä hitaammin. Turvavälit kuntoon, 80 nopeudessa väh. 80 metriä, 100 vähintään 100 metriä väliä.

Ja jos se kosla karkaa käsistä, vika ei ole säässä, vaan kuljettajassa, joka ajoi keliin ja taitoihinsa nähden liian kovaa.

Oletteko ikinä nähneet kuolemankolaria, joka olisi johtunut liiasta hitaudesta? Ei varmasti, ellei joku kaahariääliö ole ajanut sen hitaan päälle.

11.7.2012 10:10

Hanko-Mäntsälä tie esimerkki jossa kamerat tienaavat hintansa. 60-80-100 vaihtelevasti.
Kun pitäisi muutakin seurata, kuin lätkiä tien varrella. Mukava varmaan ajaa noita autoja
Venäjälle? Lisäksi nuo siltaremontit Lohja-Karjaa. Samana kesänä molemmat sillat remon-
tissa. Pian kai toinen kaista suljettu? Voihan sitä ajaa tietysti Jorvasta Kirkkonummen suuntaan
kehä kolmoselle. Ai, mutta sielläkin Pikkalan silta remontissa. Näin luki lehdessä.

23.7.2012 15:12

Ellet kykene seuraamaan "lätkiä tien varrella" ajat liian kovaa. Tieliikennelaki nimittäin käskee ajaa enintään rajoituksen mukaan, kuitenkin niin, että näet ja ymmärrät jokaisen liikennemerkin. Ne ovat lain fyysinen ilmaus sijaintipaikassaan, ja lakia noudattavat kaikki paitsi rikolliset.
Korpraaliutesi ei mitään hyvitä, sillä puolustusvoimienkin väki syyllistyy rikoksiin siinä missä muukin rahvas.
Ja jos liikenteessä on mielestäsi liikaa havainnoitavaa, hidasta tai luovuta ajokorttisi pois. Liikenne ei ole summamutikkaista koheltamista, vaikka tässäkin ketjussa moni niin kuvittelee. Liikenne perustuu yksityiskohtaisesti mietittyihin ja säädettyihin pykäliin. Ei entten tentteniin, menenpä nyt tuota kaistaa, hups olikin vastaantulijan...

11.7.2012 14:22

Hiukan alkoholia nauttinut ei välttämättä huomaa itse lainkaan, että suorituskyky olisi heikentynyt. Itse asiassa keskittymiskyky on saattanut jopa parantua. MUTTA: tuon "keskittymiskyky" tarkoittaa myös kyvyttömyyttä huomata yllättäviä tilanteita ja reagoida niihin. Tiellä pysyy kyllä hyvin, mutta annapas kun sieltä säntää se lapsi, irtokoira tai hirvi...

Eli suomeksi sanottuna: vain selvänä rattiin.

Saisivat kyllä tunkea noita kameroitaan risteyksiin. Pientä ylinopeutta paljon pahempaa on esimerkiksi suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen pysähtymättä, ym.

Se että useimmissa paikoissa likennevalot on ajastettu siten, että turhaa seisomista tulee mahdollisimman paljon, yrititpä risteyksen läpi millä pelillä hyvänsä, ja samalla turvallisuus pysyy mahdollisimman heikkona on sitten toinen juttu. Hyvä esimerkki on Olarin Prisman kohdalla oleva risteys (lähellä on muuten koulu): aamulla lännestä tuleville autoille on järjestetty punainen aalto, ja jalankulkuvihreä Kuitinmäentien yli palaa HYVIN lyhyesti ja samaan aikaan kun Piispanportista päästetään kääntymään vasemmalle - siis ristiin jalankulkijoiden kanssa ja etelästä tulevien niskan takaa. Silloin kun kaista olisi tyhjä niin jalankulkuvalo palaa punaisena.

11.7.2012 23:01

"Vain selvänä rattiin" -sloganille ei ole mitään perusteita ainakaan tieteellisen tukimuksen valossa. Suorituskyky liikenteessä todellakin paranee käytännössä 0,5 promillen tienoille ja huononeminen alkaa vasta jostain 0,8 promillesta. Tässä mielessä promillerajan nostolle olisi enemmän perusteita kuin laskulle.

Yllättäen monissa paikoissa, jossa lainsäädäntö perustuu enemmän järkeen kuin päättömään moralisointiin, promilleraja on juuri tuo 0,8.

Lisäksi voisi pohtia mikä järki on siinä, että edes onnettumuustapauksissa ei selvitettä kuskin valvomisia ellei kyse ole selvästä rattiin nukahtamisesta - kuitenkin jo yhden vuorokauden valvominen vastaa 1 promillen humalaa.

12.7.2012 10:36

Mistä tuon promille-tutkimuksen löytää?

19.7.2012 12:39

minuakin kiinnostaa suuresti, että missä tuohon tulokseen on päästy?

23.7.2012 15:17

Laura Kataja hyvä; mieti vähän, millainen paikka on valoristeys. Siinä on vähintään kaksi risteävää tietä, joissa voi olla joka suunnasta useita kaistoja suoraan ja kääntyen meneville. Sitten voi olla vielä suojatievalo erikseen.

Kellään ei ole intressejä säätää valoja niin kuin väität, maksimoidakseen seisomisajan. En tajua, miten noin typerää voi edes väittää! Eihän siitä olisi hyötyä kellekään, pelkästään pakokaasupäästöjen vuoksi tuo on naurettavaa.

Sen sijaan tuo on niin monimutkainen tilanne kaikkine muuttujineen ja josseineen, että kirjoitapa itse tietokoneohjelma, joka hoitaa liikenteenohjauksen nopeammin.

Sitten risteyksessä on aina niitä laurakatajia, jotka vetävät kaksin käsin maskaraa ja huulipunaa naamaan luuri korvalla, eivätkä tajua lähteä, kun valo vaihtuu vihreäksi. Jos lähtevät, meinaavat ajaa suojatiellä olijan yli, vaikka tällä on vihreä.

9.8.2012 15:47

Olen kulkenut tuosta nimenomaan JALANKULKIJANA, viewmässä lasta kouluun (koska valot on ala-arvoisesti suunniteltu).

Valojen rytmi on suunnilleen seuraava:
Lähestyn etelästä ja jalankulkuvalo on vihreä. Se välkähtää muutaman kerran ja muuttuu punaiseksi.
Eli tuota vilkkua käytetään jalankulkijoiden kiusaamiseen, ei oikeaan tarkoitukseensa. Vilkkuvan valon merkitys pitäisi olla: älä lähde enää ylittämään jos liikut hitaasti.
Eli jos kadun leveys on 12 m, niin 30 m minuutissa (hidas kävely 2 km/h, vanhus tai pieni lapsi) kulkeva käyttää ylitykseen 24 s, normaalinopeudella (5 km/h rauhallinen kävely) aikaa menee 10 s. Vilkun pitäisi näkyä n. 12 s että siinä olisi järkeä.
Painan nappia (ellei joku tehnyt sitä jo). Odotamme.
Lännestä tuleva autoletka odottaa, muutama auto on kertynyt Piispanporttiin (etelästä), samoin idästä.
Viimeiset jalankukijat ehtivät pois risteyksestä.
Kukaan ei liiku. Kuitinmäentien autovalo punainen.
Kukaan ei liiku. Kuitinmäentien autovalo punainen.
Valo vaihtuu vihreäksi ja autoletka lähtee liikkeelle.
Kuitinmäentie tyhjenee yhtä lännestä vasemmalle (Prisman parkki) kääntyvää lukuunottamatta.
Vasemmalle kääntyvien valo vaihtuu vihreäksi, ossuuskauppaan menijä pääsee kääntymään. Idästä tulee yksi auto joka jää odottamaan.
Kukaan ei liiku. Lännestä tuleva kaista on tyhjä.
Kas! Lännestä lähestyy edellisestä risteyksestä tuleva letka.
Aivan oikein. Paras kaahaaja palkitaan (ehtii risteyksen läpi ennen valojen vaihtumista),
loput jäävät seisomaan.
Taas seisotaan.
Jalankulkuvalo vaihtuu vihreäksi, samoin Piispanportin autovalo. Piispanportissa on erikseen vasemmalle kääntyvä kaista mutta EI ERILLISTÄ LIIKENNEVALOA.
Kiirehdimme yli. Juuri kun olemme ehtineet pohjoiselle kaistalle, ovat sinne ehtineet myös Piispanportista vasemmalle kääntyvät autot. MOLEMMILLE PALAA VIHREÄ SAMAN HYVIN LYHYEN AJAN!
Pari askelta pohjoiselle kaistalle ja sekunnin välkyn jälkeen palaa punainen.
Olemme ehtineet noin kolme kadunleveyttä eteenpäin kun autot lähtevät liikkeelle (selkämme takana, tässä vaiheessa en voi nähdä mitkä valot palavat).

Jalankulkuvalot ovat erikseen pohjois- ja eteläkaistalle. Ne ovat kuitenkin samassa rytmissä, ja nimenomaan punainen palaa pohjoiskaistalla siinä ainoassa vaiheessa kun se olisi turvallista ylittää (eli samaan aikaan lännestä tulevien vasemmalle kääntyvien vihreän kanssa).

Sama möllöily on joka liikennevaloissa:
ylimitoitetut ns. suoja-ajat joka suuntaan (ilmeisesti koska ajetaan vanhoilla vihreillä ja vanhoilla vihreillä ajetaan koska oletetaan että ehtii siitä kuitenkin kun suoja-aika on ylipitkä...). Sitten kääntyjät ja jalankulkijat päästetään yhtaikaa ristiin.

Toinen paikka joissa olen seurannut tätä: suojatie Länsiväylän pohjoispuolella Piispansillalla. Tulen bussipysäkiltä. Painan nappia. Omenan suunnalta tulee autoja tai sitten ei (nille olevaa valoa ei näy). Pohjoisesta tuleva autovalo vaihtuu punaiseksi.
Autojono pohjoisesta pysähtyy.
Jalankulkuvalo ei vaihdu vihreäksi.
Jalankulkuvalo ei vaihdu vihreksi.
Autot seisovat.
Lähden yli olettaen että valo on rikki.
Kävelen yli.
Odotan seuraavassa risteyksessä.
Autot seisovat.
Valo vaihtuu vihreäksi (kaikki bussilta tulleet ovat jo ehtineet yli).
Autot seisovat tyhjässä risteyksessä...
Se toinen valo vaihtuu vihreäksi enkä jää katsomaan miten saaga jatkuu.

Tuosta nimenomaan ei ole mitään HYÖTYÄ kenellekään, mutta nuo ajastukset ovat päin h*ttiä.

11.7.2012 14:24

Nimimerkille Joustava: Joskus on syystä tai toisesta pakko ajaa muuta liikennettä hitaammin. Mutta silloin pitäisi seurata muuta liikennettä ja antaa tarvittaessa tietä (jopa pysähtymällä sivuun hetkeksi). Eikä ratsastaa keskiviivalla.

11.7.2012 16:48

Kyllä alinoputta ajavat on melkoinen riski , esim.sunnuntaina Hartolasta Joutsaan , ajaessani letkaa veti auto joka ajoi 10-12-kilometriä alle ja jonot oli takana pitkät ja todella rajun näköisiä ohituksia tuli kun vastaan tuleva liikenne Jyväskylän suunnasta oli jatkuvaa!Ko. matkalla nopeus vaihteli liikennenmerkkien mukaan pääosin 80 ja 100-kilometrin välillä!

11.7.2012 23:17

Alinopeus? Siis joku ajaa hitaammin kuin paikallaan oleva?

Enpä muista moista koskaan nähneeni. Aika pelottavalta kuulostaa!

13.7.2012 18:40

reps : )
vrt. alipaine-ylipaine...

23.7.2012 15:25

Tieliikennelaissa määrätään hitaalle ajoneuvolle jatkuva tarkkailuvelvoite peilien kautta ja velvollisuus väistää pientareelle tai levikkeelle nopeusrajoituksen mukaan ajavan jonon päästämiseksi ohi. tämä koskee kaikkia, joiden ajoneuvokohtainen rajoitus on alempi kuin tien nopeusrajoitus, tai jotka muuten haluavat ajella rauhassa (se on täysin laillista).

Ei vaan taida olla noilla papparaisilla tämä selvillä sen paremmin kuin nuoremmilla nopeusrajoitusten noudattamisvelvoite. Tuollaista voi pitää liikenteen haittaamisena ja siitä voi saada sakon.

Jos joku ajaa hitaasti, häntä ei ohitella vaarallisesti vaikka olisi kuinka kakka tulemaisillaan housuun. Ohitus tapahtuu turvallisessa kohdassa näkyvyyden ollessa riittävä ja laillista nopeutta käyttäen. Ei luulisi mahdottomaksi, jos auto liikkui noin hitaasti. Siitähän menee heittämällä ohi, ja ohituskaistalla (joita muistaakseni silläkin välillä nykyään on) pääsevät ohi kaikki.

Mihin teillä kaikilla muuten on niin kiire? Hautaanko? 20 km/h hitaammin tai nopeammin ei muutaman sadan kilometrin matkassa tunnu missään, sillä se, joka kaahaa, joutuu kauemmin jonottamaan risteyksissä ja valoissa. Voitettu aika kuluu jarrutuksiin ja hätäilyyn.

11.7.2012 19:43

Ajan suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan. Koskaan ei lievää ylinopeutta ajava ole aiheuttanut vaaratilannetta.
Mutta järjestäin, alinopeutta ajava aiheuttaa itselleen ja muille hengenvaarallisia tilanteita.
Kaiken lisäksi nämä alinopeutta ajavat kokoajan 70 km/h, oli rajoitus mikä vaan.
Suomen älykäs liikennelaki määrittelee, että tientukkona saa olla jos haluaa, mutta sujuva liikenne on kielletty.

12.7.2012 10:34

Jos kaikki ajaisi rajoitusten mukaan, ei ohituksia tarvitsisi tehdä eikä tulisi vaaratilanteita. Eiköhän sen vaaratilanteen aiheuta nimenomaan se ylinopeutta ajava joka yrittää päästä ohi vaikka olisi vastaantulijoita.

Ketkä ajaa koko ajan 70km/t? En ole koskaan tuollaiseen törmännyt. Ajaako ne sillä nopeudella myös taajamassa? Silloinhan se on ylinopeus.

Onneksi me kaikki ollaan keskimääräistä parempia kuljettajia ja meillä kaikilla on varma keino tämän asian ratkaisuun, miksi liikenteestä päättävät ei kysy neuvoa täältä keskustelupalstalta, monta hyvää neuvoa on jo annettu. :)

12.7.2012 11:17

Ongelmahan ei truossa ole se, että joku ajaa muuta liikennettä hitaammin, vaan se, että se joku ajaa ottamatta muuta liikennettä huomioon.

Muistan kerran kun jumituin kuorma-autoa ajavan ääliön taakse (olisiko ollut vuokralla ja ratissa joku jolla oli juri se C-kortti mutta ei yhtään kokemusta) Pyhtäältä Porvooseen (tästä on aikaa, tuolloin seitostie oli tavallinen kaksikaistainen Porvoosta Kotkaan).

Kuulun siihen 10 % autoilijoista jotka eivät ole keskimääräistä parempia kuskeja, joten olen arka ohittaja. Se loota ratsasti keskiviivalla, eikä läpi nähnyt.

Satasen pätkillä köröteltiin seitsemääkymppiä. 80 km pätkillä tiputettiin kuuteenkymppiin. Kuudenkympin pätkät mentiin viittäkymppiä. Keskiviivalla ratsastaen.

Jossakin vaiheessa eteeni sitten päätyi ladankottero, josta ilmeisesti ei löytynyt rehuja ohitukseen, mutta tämä ladakuski antoi taas näytteen siitä miten PITÄÄ ajaa, jos ajaa hitaasti: selvä väli edellä ajavaan, niin että ei tarvitse yrittää ohittaa letkaa, ei roikuta tai kytätä vaan pysytään oikealla, tarkkaillaan takaa tulevaa liikennettä.

13.7.2012 19:08

Ei. Ei. Ei.

Se "alinopeutta" ajava ei niitä tilanteita järjestä, vaan ne, jotka:

a) eivät osaa pitää riittävää etäisyyttä tähän hitaammin ajavaan, vaan roikkuvat takakulmassa ohituspaikkaa kyttäämässä, ja

b) eivät ymmärrä hillitä itseään ja ohittavat, vaikkei se olisi mitenkään turvallista, kun ei ymmärrys riitä miettiä, paljonko oikeasti siinä hiukan hitaammin ajaen aikaa menettääkään.

Noita yhtä ja samaa nopeutta 50-60-80 rajoituksilla ajavia kyllä on, mutta minua he häiritsevät - ja vaarantavat - vain ajaessaan ylinopeutta ja liian lähellä edelläajavaa.

Hengenvaarallisia tilanteita aiheuttavat vain ne, joiden on pää raivosta punaisena pakko päästä ohi hitaammin ajavasta vaikka sulkuviivalla, tai vaikkei juuri eteensä näkisi, ja jotka sitten kiilaavat hitaamman eteen kulmaa hipoen. Ja vastuu sellaisesta ajamisesta on vain ja ainoastaan sillä tyhmällä ohittajalla. Joka sitten kilometrin päästä kääntyy sivutielle tai huoltiksen pihaan.

Ylinopeus muuten ei paranna liikenteen sujuvuutta, päinvastoin. Siitä on olemassa akateemisia tutkimuksia mm. USA:sta, jossa on laskeuduttu puusta liikenneasioissa pari sukupolvea ennen suomalaisia.

23.7.2012 15:29

Puhut ns. paskaa. Et ole edes lukenut Tieliikennelakia, vaikka se on helposti netistä löydettävissä.

Kaahaaminen on kielletty, sillä siinä tulee ruumiita. Niin ikään liikenteen haittaaminen ajamalla liian hiljaa on kielletty, ellei älyä väistää välillä levikkeelle tai pientareella päästämään teitä hätähousuisia hätäpäitä ohi.

En ole koskaan huomannut, että jonon keulassa ajava hidas olisi järjestänyt vaaratilanteita; kyllä ne järkkää se jonon kolmantena tai neljäntenä ajava kuumakalle KOOÄM, joka lähtee ilman vilkkua ja sulkuviivan sekä mutkan kohdalla jonon ohi.

12.7.2012 12:30

Ylinopeutta pahempia ongelmia ovat rattijuoppous ja se että autoa ei ajeta vaan touhutaan kaikkea muuta. Puhutaan puhelimeen , katsellaan navigaattoria tai karttaa ja nuoriso lukee ja lähettelee tekstiviestejä.

Esim. Viinikan liikennevaloissa kun seuraa porukkaa niin noin 80 % puhuu puhelimeen, syö hampurilaista tai tekee jotain muuta kuin keskittyy auton ohjailuun. Siinä olisi virkavallalle sopiva sakotuskohde.

Huumehörhöt on sitten vielä oma lukunsa, kyllä ylinopeuskin tappaa mutta paljon löytyy muutakin sähläystä ratin takana.

13.7.2012 18:54

Noissa "alinopeus"-valituksissa pitää muistaa muutama asia.

Ensinnäkin meidän rakas EU:mme määrää direktiivillään auton nopeusmittarin tarkkuuden: se ei saa näyttää yhtään todellista nopeutta vähempää, ja se saa näyttää enintään 10% + 4 km/h todellista nopeutta enemmän. Siis mittari saa näyttää 100 km/h, kun todellinen nopeus on välillä 87 - 100 km/h. Varsinkin vanhemmissa aasialaisissa autoissa virhe on usein sallitun ylärajalla. Eli kuljettaja ei välttämättä aja alle rajoituksen tahallaan, vaan luottaa mittariinsa.

Toiseksi kuljettajia on monenlaisia. Oman lapseni opetin ajamaan huolellisesti ja pyrkien suurimman sallitun nopeuden pitämiseen tasaisesti, mutta vain ja ainoastaan, jos se tuntuu turvalliselta. Jos hiukankin tuntuu epävarmalta, on parempi pudottaa nopeuttaan kuin ottaa yhtään riskiä, erityisesti vähäisellä ajokokemuksella. Ei se anna takanatuleville mitään oikeutta vaatia väistämään. Sellaista väistämisvelvollisuutta ei Suomen laki tunne. Toki, jos mahdollista ja turvallista, niin itse pääsee vähemmällä kun päästää jonon ohitseen.

Sitten, kuka määrittelee alinopeuden? Sellaista sanaa ei mikään Suomessa voimassa oleva laki eikä asetus tunne. Viiden metrin päässä takaluukusta läähättävä työsuhdeautoilija ei ole siihen pätevä.

Entäs ylinopeus moottoritiellä, vaikka 5-10 km/h? tai 15 km/h, jota monet, erityisesti Audi-/BMW-Mersu-/Volvo-kuskit harrastavat? Se tarkoittaa, että tällainen kuljettaja varaa vasemman kaistan omaan käyttöönsä ja jos oikealla rajoituksen mukaan ajava haluaisi ohittaa edellään ajavan kuorma-auton tai yhdistelmän, jää usein tuollaisen *****pään pussittamaksi. Jos sellaisen eteen kehtaa kaistan vaihtaa, alkaa valot vilkkua ja kädet heilua. Vaikka miten paljon olisi väliä ollut ennen kaistanvaihtoa. Minulla kun on tapana ajaa tasan suurinta sallittua vakionopeussäätimellä, myös vasemmalla kaistalla, enkä minä minkään lain taikka asetuksen nojalla ole väistämisvelvollinen takaa ylinopeudella tulevaan kaahariin nähden. Se takanatulija kun ei niitä minun sakkojani varmaan tarjoudu maksamaan...

14.7.2012 19:24

Kaahaamisnopeus riippuu ajokelistä, liikenteen määrästä, risteyksien määrästä jne.
Turvallinen ajonopeus on ihan eri, jos on:
- kuiva keli
- sadesää
- jäinen keli

Jos moottoritiellä on vilkas liikenne ja ajoneuvojen väliset nopeuserot yli esim. 50 km/h, niin silloin tulee helposti vaaratilanteita, kun ajoneuvot vaihtavat kaistaa.
Suomen moottoriteillä on paljon osuuksia, joissa nopeusrajoitus voisi olla 140 km/h tai jopa enemmän, koska se on turvallinen ajonopeus kuivalla kelillä. Mutta silloin 80 - 90 km/h liikkuvat voisivat aiheuttaa turvallisuusriskin, jos siirtyvät yllättäen vasemmalle kaistalle.

23.7.2012 15:31

600 km/h on turvallinen nopeus raketissa, mutta mitä jos pitääkin jarruttaa?

14.7.2012 14:25

Suomessa on liikennekulttuuri vielä itäisempien maiden tasolla. Menkää katsomaan Ruotsiin tai nyt jopa Tallinnaan. Ei siellä ole tuollaista metsäsuomalaisen ja formulakuskin yhdistelmää, joka varaa itselleen koko ajoväylän, ajaa ylinopeutta
humalapäissään, syyttää muita vahingon sattuessa ja tämä koko sirkus - samalla puhuen
kahteen kännykkään tupakoiden ja juoden kahvia! Toisaalta siellä on väellä paremmat
autot kun on autovero niin paljon halvempi!

14.7.2012 17:17

Jos palataan aiheeseen. Suomessa saa ajaa huomattavasti muuta liikennettä hitaammin estämällä muiden tiellä liikkujien etenemistä ilman rangaistuksen uhkaa. Muiden on sopeuduttava tähän.
Tiekohtainen nopeusrajoitus on jumalan, eiku tiemestarin määräämä kirjoituspöydän takana, olivatpa keliolosuhteet mitkä tahansa hyvät tai huonot. Sen määräyksen ylittäminen on suhtellisen kovan rangaistuksen alainen teko.
Autoilija ei missään tapauksessa itse osaa määritellä omaa sujuvaa korkeinta ajonopeutta.
Kukkahattutätien vastaus on että ei tarvitse ajaa suurinta sallittua nopeutta.
Tässä vaan käy samalla tavalla, että jos pysähtyy ahtaissa portaissa niin joku tulee varmasti työntämään sivuun.

17.7.2012 19:29

Suomessa ei saa ajaa huomattavasti muuta liikennettä hitaammin siten, että muu liikenne häiriintyy. Et selvästikään tunne tieliikennelakia ainakaan tältä osin. Et todennäköisesti tiedä sitäkään, miten tulee toimia, jos tuolla tavoin ajavan häiritsemäksi joutuu.

Moni autoilija varmasti osaisi määritellä sujuvan korkeimman nopeuden. Kirjoituksestasi paistaa läpi asenne, joka estää sinua osaamasta sitä. Kasvun paikka?

23.7.2012 15:35

Jos joku tulee minua portaissa tönimään, minä tönin sitä haarukkaan.

Tiekohtaiset rajoitukset on vuosikymmenten mukaan säädetty sellaisiksi kuin nyt ovat, perusteena paikalliset kolaritilastot ja alueen asukkaiden toiveet.

Vaan paremminhan sinä tietäisit, missä kohti kulkee usein hirviä tien poikki, missä on huono näkyvyys tai missä tien kallistus ei salli ajaa 200 km/h.

Jos sinä haluat ajaa tuhatta ja sataa, niin miksi et mene johonkin radalle ajamaan? Ota vaikka se tätisi mukaan, jolla on kukkahattu, kun siitä niin tykkäät. Ajakaa yhdessä seinään ja antakaa meidän muiden olla viisaampia ja noudattaa lakia.

14.7.2012 18:08

Kuten sanottu: omaan napaan tuijottavia "häirikköautoilijoita" meillä riittää
joilla ei ole mitään käsitystä ns. liikennekulttuurista, jossa otetaan huomioon
muut liikenteessä olijat kuten lapset, naiset, vanhukset, vammaiset jne. On vain
yksi onni ja autuus: kaahata kesäisillä teillä niin paljon kuin autosta lähtee ja kun
onnettomuus/sakot osuu omalle kohdalle haukutaan muita eikä oteta vastuuta
mistään.

14.7.2012 20:17

Kummat ottavat muut autoilijat huomioon, ne jotka ajavat liikennevirran mukana vai ne jotka ajavat liikennevirtaa hitaammin?

23.7.2012 15:39

Ei ole kyse kohteliaisuudesta vaan laista. Ne ovat oikeassa, jotka ajavat mittarinsa mukaisesti rajoituksen mukaan -huonon kelin vähennys.

Ne, jotka purevat edellämenijän puskuria, saisi ampua. Samoin ne, jotka viis piittaavat nopeusrajoituksista, niin että lapsilla on vaikeuksia talvisin iltaneljältä päästä kt 45:n yli hengissä.

"Liikennevirralla" ei ole mitään juridista perustelua ajaa piiruakaan yli sallitun. Tiekohtainen nopeus perustuu alueen muuhun liikenteeseen, eläimiin, säätilaan ja kolaritilastoihin, joista sinä et tajua höykäsen pölähtävää.

15.7.2012 15:46

Moskavassahan näitä meidän "pikkuserkkuja" näkee. Ostetaan sininen valo katolle ja maksetaan erillismaksu niin saa kaahata ikäänkuin kommunistipomot ennen. Tätäkö
tänne halutaan vai länsimaista sivistynyttä liikennettä joka huomioi muut liikennepelin
osapuolet kohteliaan tyylikkästi ja ennakoiden sekä hyvää pelisilmää ja tilannenopeutta
noudattaen vai öykkärimäistä raivopäistä kaahailua? Asennetta vai asennevammaa?

15.7.2012 19:20

Näin mennään asiallisesta asiasta niin äärimmäisyyksiin, että itärajakaan ei ole esteenä.

23.7.2012 15:43

Höpöhöpö.

Näinhän meillä on juuri käynyt: on sellaisia kuin sinä, jotka päättävät itse, miten lujaa menevät ja sitten alle puolet kuljettajista minun kaltaisiani, jotka ajamme rajoitusten ja kelin mukaan.

Vinkki: Sinistä vilkkua voi olla vaikea ostaa, sillä se on lain mukaan vain hälytysajoneuvoille sallittu. Sensijaan voit ottaa oppia Venäjältä ja kiinnittää autosi katolle sinisen muoviämpärin markkeeraaman vilkkua. Näin me muut osaamme varoa sinua vähän paremmin.

16.7.2012 10:54

""MIKÄÄN ei ole niin ärsyttävää, kuin Hermanni tai Hermannitar joka ajelee 100km/h alueella kahdeksaakymppiä vain siksi, ettei hänellä ole mihinkään kiire.""

Eihän tuossa ole vielä huomattava "alinopeus" kyseessä.. itseasiass tuo on aika hyväkin tilanne , silloin normi autoilija pääsee hitaammin ajavasta helposti ohi , syyllsitymättä itse ylinopeuteen. Sama vaikak 120 alueella ajaa 80 , ei oli kyseessä huomattava "alinopeus" , lain säätäjäkin määrittelee tämän, muutoin ei peräkärryä tai muuta vaunua saisi vetää perässään 100 tai 120 alueilla.
Alle rajoituksen ajavat eivät pääsääntöisesti ole ongelma paitsi jos vetävät asuntovaunua, ne ovat teiden tukkoja, eivät kyllä anna tietä missään tilanteessa.. ja pyrkivät tarkoituksella haittaamaan muuta liikennettä ,, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Promillerajan laskusta keskustellaan jatkuvasti, se ei vaikuta millään lailla sillä nykyistäkään rajaa ei noudateta.. ja vielä suurempi merkitys on sillä että erittäin harvasssa on ne onnettomuudet mitkä aiheutuvat alle 0,5 promillen tilassa verrattuna täysin selvinpäin ajaviin.. sen sijaan siitä ylöspäin alkaa haitat olla merkittävät. Ruokaoluet ja viinit on oltava mahdollisia ottaa.
Autoihin ja moottoripyöriin olisi aluksi saatava nopeusrajoittimet jotka estävät yli 130km/h nopeudet kokonaan, vakavat onnettomuudet vähenisivät merkittävästi.

16.7.2012 11:59

Just ja sitten köröteltäisiin sitä 130km/h myös moottoriradoilla ratapäivillä ja saksanreissulla autobaanoilla...

16.7.2012 14:45

Joustavuutta vaaditaan liikenteeseen enemmän, joku haluaa nauttia hiljaisemmasta nopeudesta kuin toinen ja se hänelle suotakoon. Joku haluaa myös kiirehtiä ja se myöskin hänelle suotakoon, kunhan tekee sen järkevissä nopeuksissa.
Vaarallisimmat tilanteet lähiaikoina on aiheuttanut puhelimeen puhuva kuljettaja, koska hän ei pysty huomioimaan kaikkea ympäristössään. Itsekin olen huomannut aiheuttaneeni vaaratilanteita puhuessani ajaessa puhelimeen.
Alinopeus käsite tunnetaan ainoastaan moottiritiellä.

23.7.2012 15:54

Joustavuudella tavataan tarkoittaa sitä, että muiden on joustettava, jotta minä voin tehdä kuten tahdon. Sitähän sinäkin meinaat?
Joustaminen ei tarkoita sitä, että tieliikennelain määräyksistä viis piitataan. Laki on kaiken toiminnan raami.

Tieliikennelaki 2. luku, 24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

16.7.2012 17:28

Nyt lähestytään asian ydintä, nimittäin joustavuutta ja yhteispeliä noudattaen tervettä
järkeä ja yhteisiä pelisääntöjä eli liikennesääntöjä. Joku haluaa kiskaista huiviin normaalit ruokajuomat. Kyllä se sopii, mutta sitten ei pidä koskea autoon. On nimittäin maita joissa se nolla promillea on nolla ja rangaistukset ankarat. Myös vesillä pitäisi
ehdottomasti olla nollatoleranssi. Siitä paras varoittava esimerkki on muutaman loistavan urheilijan katastrofit, joista kaikkien pitäisi ottaa oppia vielä kun järki pelaa.

16.7.2012 17:47

Eipä körötellä. Nissanilla on ratkaistu asia GPS:llä, joka tunnistaa kun ollaan moottoriradalla ja poistaa rajoittimen käytöstä.

18.7.2012 12:19

Se jos jossain Nissanin 1,5 milj. euson GT-R:ssä on joku GPS-seuranta ei tosiaan tarkoita sitä, että sama isovelisysteemi olisi oikeutettu jokaiseen autoon. Se tuskin edes tietää kaikkia paikkoja Suomessa, jossa on luvallista ajaa yli 120km/h. Lähinnähän se on tarkoitettu auton valmistajan tekosyyksi evätä takuukorvaukset, jos autoa on käytetty rata-ajossa.

16.7.2012 21:56

Ainoa asia mihin puututan liikenteessä ja silloinkin vain peltipoliisin voimin, on tämä ylinopeus. Esim. suojatien eteen pysäköidyn auton ohittaminen pysähtymättä on lähes 100 %:sta, samoin kuin väärälle puolen tietä parkkeeraus. Moottoritiellä ajetaan kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa (jopa poliisit, ei hälytysajossa). Ehdottaisin myös poistettavaksi keskiviivat ajokaistoja erottamasta, koska voimakas magneetin vetovoima pitää otteessaan suurinta osaa autoilijoista. Siinä pysytään mennäänpä mitä vauhtia tahansa ja missä tahansa. Nykyään on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Kaupunkiliikenteessä silmiinpistävintä on risteyksen jättäminen, se on täysin hukassa tai sitten laiskuus on järkyttävällä tasolla.

23.7.2012 15:59

En puutu muuhun, mutta poliisilla on työssään oikeus ja velvollisuus tarkkailla liikennettä ja tuo vasemmalla kaistalla ajelu on mitä parhain tapa vilkaista, monellako kuskilla on vyö auki tai kännykkä räpylässä.

Sinun viittaukseesi poliisin ajeluun vaikuttaa lähinnä koomiselta kateudelta. Vaihda alaa, ehkä pääset jopa poliisiopistoon.

Mitäpä tarkoittaa se, että kun veljenpoika oli harjoittelussa autokorjaamolla ja lähti koeajolle kolmostielle mustalla maijalla, hän ei koko lenkillään tavannut yhtään kaaharia?

Eikö näillä älyttömillä pöheltäjillä ole kanttia näyttää todellista luontoaan silloin, kun siitä saattaa joutua maksamaan päiväsakkoja? Munapula iskee? Vaarannetaan toisten henki, elämä ja Toyota Corolla vain kun virkavalta ei näe. Raukkikset.

17.7.2012 10:20

On suuri harhaluulo että liikenteen valvomisella yritetään parantaa turvallisuutta. Valvonta on vain näennäistä.
Suuntaus näkyy siitä että vain tehokkaita rahastuskeinoja kehitetään.
Jokainen enemmän autoileva tietää, että todennäköisyys että auton ja kuljettajan paperit sekä kunto tarkastetaan poliisin toimesta vain keskimäärin kerran noin viidessä vuodessa.

23.7.2012 16:03

On suuri harhaluulo, että sinulla olisi korvien välissä muuta kuin uraattia. Sinun näppäryytesi on näennäistä ja samoin liikennetietämyksesi rajoittuu siihen, mitä muistat siitä kauan sitten olleesta teoriakokeesta. 90% unohdettu.

Tiedät itse, mitkä ovat poliisin resurssit ja että niitä leikataan. Tiedät kenties senkin, että jokainen rattijuoppo ajaa keskimäärin 200 reissua ennenkuin jää kiinni.

Näiden seikkojen perusteella aion viedä liikenneministerille ja myös oikeusministerille tietulliesityksen, jossa jokaiselle Suomen moottoritien pätkälle pääsee vain puomilla varustetun kioskin kautta, jossa autot, paperit ja kuskit syynätään säännöllisesti. Niin amatöörit kuin ammattilaisetkin.

Näin saamme liikenteestä törtöt pois, mukaanlukien kooäm.

17.7.2012 22:00

Moottoriradoilla voidaan ajaa eri vehkeillä kuin liikenteessä.
Murto-osa Suomalaisista autoilijoista ajaa koskaan omilla autoillaan Saksan baanoilal joten sitä varten ei pidä sallia autoille kovempia nopeuksia. (auton voi vaikka vuokrata Saksassa jos on pakko ajaa kovaa)

18.7.2012 12:18

Moottoriradoilla ei voida ajaa eri vehkeillä vaan juuri sillä omalla arkiautolla, jos halutaan ajoharjoittelun avulla parantaa ajotaitoja arkiliikenteessäkin itsestä riippumattomista syistä joskus jokaisen eteen tuleviin äkkitilanteisiin, myös sinun. Ja niitä arkiajon äkkitilanteita varten voi todellakin parantaa ajotaitojaan ajamalla sallituissa olosuhteissa "ylinopeutta".

Suosittelen joskus ajamaan Saksassa autobaanoilla, kehittää kykyä ottaa muu liikenne huomioon.

18.7.2012 17:05

Autobaanoilla on looginen järjestys miten ajetaan. Oikealla kaistalla ajavat rekat ja muut hitaasti ajavat. Keskikaista on normaali ajokaista. Vasen kaista on ohituskaista.
Suomessa kaikki tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä, vaikka säännöt on samat.

23.7.2012 16:06

Sinulla on Suomessa niin vaikeaa noiden kommenttiesi perusteella, että suosittelen lämpimästi muuttoa Saksaan. Varmaan osaat kielen ainakin auttavasti, se helpottaa sopeutumistasi pitsakuskin hommiin. Hei!

19.7.2012 00:56

Alinopeutta ajavat pitäisi ankaran rangaistuksen uhalla velvoittaa käyttämään julkisia kulkuvälineitä, etteivät pyörisi kyvykkäämpien autoilijoiden ja muiden nopeammilla kulkuvälineillä liikkuvien etenemistä hidastamassa.

22.7.2012 21:17

Sano nyt edes sinä Simo mikä on "alinopeus" ja missä kohdassa Suomen Tieliikennelakia tai -asetusta se on määritelty?

Maallikolla ei ole mitään pätevyyttä määritellä "alinopeutta". Jos sitä ei ole lakiin tai asetukseen kirjoitettu, sille ei ole muuta määritelmää kuin se, mikä kaaharin korvien välissä kulloinkin siltä tuntuu. Ja se, rakas Simo, ei ole mitään muuta kuin asennevammaa.

Muistatko sitten, kun sinulla on ikää vaikkapa 70 vuotta tai enemmän, antaa itse ajokorttisi pois kun kyvyt ja uskallus ei enää riitä ylinopeuden ajamiseen? Kun köröttelet sitä "alinopeutta" muiden kaltaistesi riesana ja manailet miten toiset luulevat että omistavat koko tien?

23.7.2012 11:15

taitaa Karjusen setä olla näitä köröttelijoitä itse :) Tieliikennelaissa ei puhuta alinopeudella ajamisesta, mutta onpa mm. Nurmeksessa annettu sakko alinopeuden ajajalle, joka aiheutti vaaratilanteita muiden yrittäessä päästä hänestä ohi - perään kun kertyi kilometrin letka...

23.7.2012 16:08

Tieliikennelaki 6. luku
24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

19.7.2012 08:42

Virkavallan nollatoleranssi on syypää lisääntyvään alinopeudella ajamiseen. Vaikka autossa on vakionopeudensäädin, auton nopeus hiipii helposti esim. alamäessä sen verran yli sallitun rajan, että poliisi voi huomauttaa tai antaa rikesakon. Samoin nopeusrajoituksen muuttuessa alhaisemmaksi. Koska poliisi puuttuu jo hyvin pieniinkin ylityksiin, yhä useampi ajaa varmuuden vuoksi sen verran ali, ettei niin herkästi tule vahingossa sitä kamalaa viiden kilometrin tuntinopeuden ylitystä.

Kansalaisten pitäisi suunnata nyt kiukkunsa lainlaatijaan ja virkavaltaan, jotta palattaisiin aikaan jolloin vasta yli 10% nopeusrajoituksen ylityksestä sai sanktioita.

Reilusti ylinopeutta ajaviinhan nämä nollatoleranssipyrkimykset eivät vaikuta mitään, siis niihin jotka vaarantavat liikennettä. Maksimi 10% nopeusrajoitukset ylittävät eivät liikennettä vaaranna, mutta tuollainen marginaali olisi hyvä liikenteen sujuvuuden kannalta. Vaatii liikaa tarkkuutta seurata nopeutta niin, että se pysyy jämptisti vaikka siinä kahdeksassa kympissä. Jos voisi ajaa 80-90km/h vaihteluvälissä huoletta ilman poliisin vainoa, liikenne sujuisi ja lähes kaikki pysyisivät tuossa marginaalissa, paitsi ne todelliset kaaharit.

23.7.2012 16:10

Huono vakionopeudensäädin sinulla. Minulla ei nopeus vaihtele, vaan säädin pitää nopeuden sekä ylä- että alamäissä siinä, mihin se on säädetty.

26.7.2012 10:44

Älä puhu pötyä. Vakionopeussäädin on kyllä kaikissa autoissa tarkka, eli yrittää säätää nopeuden asetetun mukaan. Mutta sellaista autoa ei löydykään, jossa nopeus pysyisi täysin vakiona. Jos on oikein iso ja vääntävä moottori, nopeus ei vaihtele välttämättä kuin pari-kolme kilometriä suuntaan ja toiseen, mutta tavallisella moottorilla ei riitä moottorijarrutusteho niin, että alamäessä kykenisi aina säilyttämään nopeuden. Sitäpaitsi vakionopeudensäädin nostaa kulutusta roimasti, koska sillä ajotapa on tyhmä. Toisin kuin välillä väitetään, tasainen nopeus ei tee polttoainekulutusta pieneksi, koska kaasua pitää pumpata ylös alas liikaa ja jarrutella tarpeettomasti moottorilla, jarrutus tuhlaa aina energiaa. Mitä tasaisemmalla kaasulla voi ajaa, sen pienempi kulutus. Tuolloin nopeus vaihtelee jonkinverran.

Nykyisissä nopeusrajoituksissa ei ole järjen häivää, vielä vähemmän on nollatoleranssissa. 10% ylitys pitäisi sallia ennen kuin sakko rapsahtaa.

19.7.2012 13:55

Toimin peltipoliisien kanssa kuten kunnon silmänpalvojien kuuluukin:
Ajan valitsemaani olosuhteisiin sopivaa nopeutta siihen saakka kunnes havaitsen tai navigaattori ilmoittaa tolpasta. Nostan jalan kaasulta tai sammutan vakionopeussäätimen. Tarvittaessa jarrutan ennen tolppaa napakasti mikäli nopeus ei ole jo laskenut sakkoturvalliselle tasolle. Muutan välittömästi nopeutta tolpan kohdalta alkaen tai kytken vakionopeussäätimen tolpan kohdalla takaisin päälle, jolloin autn nopeus muuttuu nopeasti aiemmin asetettuun nopeuteen.

Se on oikeastaan hyvä, että tolppia on nykyisin niin paljon. Poliisin suorittama liikennevalvonta on vähäisempää ja ylinopeussakkoja saan nykyisin harvemmin kuin ennen.

Edellisen auton perässäroikkumisesta olen sitä mieltä, että jos ei meinaa heti ohittaa, ei tartte roikkuakkaan. Semmoinen 50 - 100 m olisi hyvä väli, niin ei jonoja syntyisi niin herkästi.

22.7.2012 21:29

Sinä olet siis niitä *****päitä, jotka tulevat ylinopeudella edelläajavan takapuskuria haistelemaan. Mielestäsi siis perässä roikkuminen on sallittua, jos aikoo ohittaa? Ei jumaliste.
Siinä meillä on taas yksi sellainen "keskitasoa parempi" autoilija, jolla ei ole älliä, vastuuntuntoa eikä käytöstapojakaan.
Liian läheltä (alle 2 sekunnin etäisyydeltä) ohittamaan lähteminen on pirun vaaralllista ja äärettömän tyhmää, niinkuin koko kuvailemasi ajotapa, joka aiheuttaa häiriötä ja vaaraa MUULLE LIIKENTEELLE! Mutta siitähän sinä et piittaa, koska muut ovat niitä huonoja kuskeja joiden ei pitäisi ajaa ollenkaan.
Ajoetäisyyksiä valvotaan esimerkiksi Saksassa ja sakkoja tippuu alle 2 sekunnin väleistä. Sama pitäisi saada tännekin ja mahdollisimman pian.
Taikka oikeastaan joka ainoaan vehkeeseen GPS-pohjainen ajonopeuden ja ajoetäisyyden rajoitin, jolloin tuollainen hevosenleikki loppuu kokonaan.
Tuollaisia kuskeja näkee vähän väliä ja niitä usein yhdistää auton merkki (vihje: alkaa A-/B-/M- tai V-kirjaimella...).

23.7.2012 19:23

Riippuu vähän miten sen ohituksen tekee. Siitä takaa on lyhin matka. Lyhyt selkeä sivuliike hyvässä kohdassa ja pau! Nopea turvallinen ohitus. Edellyttää tietysti, että on tehoa riittävästä alla ettei jää nurisemaan takarenkaan kohdalle.

24.7.2012 01:00

Jep. Merkki alkaa kuin alkaakin M:llä. Jätän kyllä väliä 2 - 4 sekuntia normaalisti enkä yritä kaikkia ohittaa. Kun tulen perääsi roikkumaan siihen 1 - 2 sekunnin päähän ja keskiviivaa nuollen, niin tunnistat sitten minut siitä, että en kauaa siinä kytistele eikä koko tapahtuma muutenkaan kauaa kestä, ei kesällä eikä talvella. Jos et vielä näistä tunnista, niin sitten minun omahyväisestä leuan ylväästä asennosta, tai viimeistään siitä, että siellä kaukana missä jo menen, välähtää ihan vähän jarruvalot kuin ilmoitukseksi sinullekin seuraavasta kameratolpasta ja lähes heti sen jälkeen alkaa taas punaisten laadukkaiden lyhtyjen tasainen loittoneminen.
ps. Tietenkin, jos kaikki ajaisivat samoin kuin minä, niin uskoisin jonoutumisen vähenevän, samoin liikenneonettomuudet.

23.7.2012 16:13

Etkä osaa edes käyttää säädintäsi. Kevyt jarrupainallus ottaa säätimen päältä pois, ei sinun tarvitse pelleillä sen kummemmin.

50 metriä on mainio turvaväli, jos auton nopeus on 50 km/h. Missä tahansa isommassa nopeudessa se on armotta liian pieni, ja sinusta saattaa tulla murhaaja. Varmaan turha sanoakaan, että halveksin asennettasi ja käsityskykysi vähäisyyttä suunnattomasti.

Tiedätkö, ketkä maksavat kohoavissa vakuutusmaksuissa sinunkin tohelointisi aiheuttamat vahingot?

23.7.2012 10:00

Satasen nopeusrajoitus-peltipoliisi-80 km/h-5 vaihteella "kiihdytys 90:een-tolppa-70 km/h-rajoitus muuttuu 80/h-tolppa 60/h-jne...nämä pumppupenat aiheuttavat pirunmoiset ongelmat kaikille muille tielleliikkujille. Pidä siinä 2 s turvavälejä, jarrulla saa seistä koko ajan ja ohi ei turvallisesti pääse. Eli puskuriin hiostamaan, pitkät päälle ja torvea sekä keskisormea käyttäen ohi niin perkuleesti. Sillä joka ei uskalla ajaa, niin mikä oikeus hänellä on haitata kaikkien muiden normaalien ihmisten ajoa ? Tämähän on törkeätä narsismia.

23.7.2012 16:21

Voisit aatella hoitoon menoa. Meinaan kun tuosta tekstistäsi ei saa ihminen mitään selvää, vaikka on ammattikirjoittaja.

24.7.2012 01:50

Lue uudestaan KYNÄ-PENA. Tuosta saa selvää samantien.
Totahan se on tasan tarkkaan ajo maantiellä. Nopeutta täytyy veivata koko ajan kun alennettuja nopeusrajoituksia asennetaan yhä vain kiihtyvällä tahdilla.

Niitä nopeuden pysyviä paikallisia alentamisia toteutetaan taajamien ulkopuolella nykyisin joka hel****n rattijuopon taj r****n aiheuttaman kolarin tähden. Yksi tuollainen kukkanen on VT6 Utissa siinä missä se känninen venäläinen rekkakuski aiheutti kohtalokkaan kolarin. Alennetut nopeusrajoitukset ei varmaan paljoa kännikuskien aiheuttamiin onnettomuuksiin auta, mutta nyt kaikki tienkäyttäjät saa ajaa siinä kohtaa seittemääkymppiä. Siellä lähellä on oikein tolppakin nopeuksia vahtimassa. Siellä saa suorittaa sen: sataa - kaheksaakymppiä - seittemääkymppiä - kaheksaakymppiä - sarjan. Tarkkana pitää olla.

Minua ainakin maantiellä hyvän kelin aikana harmittaa nuo liiotellun alhaiset nopeusrajoitukset. Sen melkein näkee jo autosta, että kuka meinaa ajaa lisäksi vielä 10 km/h alle rajoituksen, kun on tolppia tiedossa. Tietyissä autoissa huijaa mittarit Reilummin ja niissä ei ole mitään naveja oikeaa nopeutta kertomassa. Kuskitkin taitavat olla näissä autoissa usein sitä "ei me mittä navikaattorri ostet"- tyypiä, ja sitten iloisin mielin ajetaan kaikki yhessä jonossa kuuttakymppiä Utissa ja on niin hel****n turvallista että.

23.7.2012 10:43

Ei se GT-R maksa kuin 150 000 eugenia ja GPS ei poista rajoitinta kuin moottoriradalla ajaessa, ei koske normaalissa tieliikenteessä. Tehty sen vuoksi, ettei kohelleta muun liikenteen seassa vaan jos haluaa rällätä, niin pitää siksi mennä moottoriradalle sitä tekemään.

23.7.2012 11:14

Joo, tuli "pieni" pilkku-/ajatusvirhe GT-R:n hinnassa. Mutta edelleenkin, jos sen GPS tunnistaa vain kaikki maailman moottoriradat (miten se sen sitten tekeekin), niin nopeusrajoitintako ei saa pois esim. lentokentällä ns. top speed -ajoissa?

23.7.2012 11:21

Ei saa, ellei ohjelmoi sitä kokonaan pois.'
GTR:n nopeusrajoitin tietääkseni kytkeytyy pois GPS:n avulla vain valmistajan hyväksymillä radoilla...

23.7.2012 11:00

Karjusen setä - tuota kirjainlistaa voi jatkaa aakkosen kaikilla kirjaimilla... turha yleistää... tai toisinpäin sitten samaan tapaan - tientukkona yleensä N-, S- kirjaimella alkavat minä minä kuskit jotka eivät anna tietä uhallakaan...

23.7.2012 11:10

Pistin ny tähä jatkoksi,ku liikentehestä kirijootettihi.Anoppi kauhisteloo perunamaalla,kun Viitalankylähä Seinäjoella tehtihi asvaltoonti seuraavaha tuppuskylähä saakka.Näin luotihi herskullinen rallitien pätkä,johna ny etenkin aikuuset ja jotkut nuoret kokeelevat rajojansa.Kuulema suhahtaa vaan kohoralla kun moottoripyärä vinkuu paanalla.Menihä siinä ny mummalta hilijaaset elontunnit kertalaakista,mikä lie oli päättäjien ireana?Käykäähä kokeelemas miten kummi pitää komeis kaartehis,mutta varokaa kersoja pikkupyärillä ja vanhuksia.Tämä pikitien teko oli hölömöä koska nopeuret nousoo tiellä hurjiksi.Ei siälä mitää 80km ajeta,60km puhumatikkaa.Tämon sitä maalaasmaiseman säästyä nykysuames.Tiän pätkä alakaa kuurtanestiältä viitalaha,elikkä kaupunkista oikialleppäi.Eipäkö ne poliisikki rupia hyppöömään paikalla,nopeuret ottavat menopeliiltä,kunha kerkiävät.

23.7.2012 16:18

Asun maalaismaisemassa Keski-Uudellamaalla ja olen tienpätkän tieisännöitsijä. En ole liiaksi laskuilla kiusannut tien osakkaita, sillä mielestäni kuoppainen ja kiharainen tie on paras henkivakuutus alueen jalankulkijoille, pyöräilijöille, jäniksille, hirville ja ilveksille.

Jos yhtään autoasi rakastat, aja varovasti kuoppaisella soratiellä. Ojaan ja kuoppaan ajat ihan omalla kustannuksellasi.

En tiedä, onko tämä tällä hetkellä valtakunnan virallinen linja, mutta se voisi olla. Nopeudet alenevat, rahaa säästyy, ihmishenkiä menee vähemmän. Mitä huonoja puolia tästä voi olla? Ne, jotka puuhun törmäävät, lienevät jo ennen syntymäänsä perineet geenit, joilla ei tässä maailmassa pärjää.

23.7.2012 11:17

olipa hauska juttu

23.7.2012 19:10

Se on valtakunnan linja. Ensin rakennetaan leveät suorat tasaiset kalliit tiet, sen jälkeen mietitään miten niihin saadaan hidasteet ja kavennukset. Pyrkimys on että tie itse hoitaa itsensä valvonnan niin että valtion kassavirta kasvaa.

23.7.2012 19:16

"En ole koskaan huomannut, että jonon keulassa ajava hidas olisi järjestänyt vaaratilanteita; kyllä ne järkkää se jonon kolmantena tai neljäntenä ajava kuumakalle KOOÄM, joka lähtee ilman vilkkua ja sulkuviivan sekä mutkan kohdalla jonon ohi."
Arvaa miksi? Koska jonon kakkonen on niin lökähousu, ettei osaa tai uskalla ohittaa edes sitä 50 km/h ajavaa traktoria. Muuten: ei mikään ongelma ohittaa 3-4 autoa hitaassa liikenteessä kun käyttää järkeä ja alla on riittävän tehokas auto. Ei siis noin kuin kuvaat.

23.7.2012 23:24

Joku kirjoitteli 2 sekunnin turvavälistä. Turvavälin tulee olla 5 sekunttia, silloin ohituksetkin toimivat paremmin.
Teille ilmoitetaan suurin sallittu nopeus, ei pienintä. Se jolta puuttuu liikenteessä yhteistyötaidot ja liikenteestä aiheutuvan paineen sitokyky, parempi olisi antaa ajokortti pois.

Tiet eivät ole mitään pätemisen paikkoja. Tieltä itsetunnon hakemiseen syyllistyvät vain heikolla itsetunnolla olevat henkilöt.

24.7.2012 05:26

Jos ei ole kiirettä tai ei uskalla ohittaa edessä olevaa autoa, niin pitäisi jättää edellä olevaan autoon riittävän pitkä väli, jotta takaa ohittava mahtuu siihen. Näin ei synny pitkiä jonoja teille.

24.7.2012 13:18

Miten te, jotka puolustelette "pientä" ylinopeutta? Onko mielestänne oikein myös varastaa kaupasta ihan vähän tai esimerkiksi lyödä toista turpaan ihan vähän vain?

25.7.2012 10:46

Just niin. Pientä ylinopeutta ajavilla on myymälävarkaan sielu. Varastaa pitää, vaikka vähänkin.

25.7.2012 12:08

Mitäs jos vastauksen saamiseksi suoritettaisiin vertailevaa tutkimusta. Joko ohitan sinut pienellä ylinopeudella, varastan vähän kaupastasi tai lyön sinua turpaan ihan vähän. Minkä valitset?

24.7.2012 14:22

Maalainen mene ja hommaa ajokortti, sen jälkeen mene ajelemaan asfvalttitielle niin silmät ehkä aukenee.

24.7.2012 21:20

Minut voinee katsoa jo vanhaksi pieruksi auton ratissa. Olen saanut korttini vuonna 1974.
Olen ajanut paljon ja eri paikoissa ja olen kyllä sitä mieltä, että eniten vaaratilanteita aiheuttavat ne (itsekkäät) köröttäjät, jotka ajavat etanavauhtia keskiviivan vieressä, kunnes tulee se ohituskaista, jolloin sinistä savua lykäten lietsotaan se ajopeli huippunopeuteensa, ettei vain "rikolliset kaahailijat" pääse ajamaan suurinta sallittua nopeutta. Toinen p-päiden sakki on rekkakuskit, jotka luulevat olevansa oikeutettuja kiusaamaan koko muuta liikennettä. Pahoissa kolareissa onkin yleensä aina yhtenä osapuolena rekka. Siunatuksi lopuksi: jos ei viitsi vaivautua opettelemaan liikenneympyrään menoa ja sieltä poistumista, niin pysyköön kotonaan tai jättäköön ainakin sen auton sinne.

25.7.2012 13:19

MUMMI55 - täyttä asiaa !! :)

25.7.2012 22:05

Kuinka rekkakuskit kiusaavat liikennettä?
Jarrullisten perävaunujen suurin sallittu nopeus on 80km/h ja rekan pituus on 25m. Ei ole mitään kiusaamista jos ja kun ohittaminen vaatii puolen kilometrin matkan kun ohittan nopeus on koko ohitusajan 100km/h. Jos kannasta lähdetään kiihdyttämään, matka voi venyä lähes kilometriin.

Suurinpia virheitä ohituksessa on tehdään vastaantulijan kohtaamiskohdan arvioinnissa. Toisiaan vastaan ajavien lähestymisnopeus on molempien ajoneuvojen nopeuksien summa. Esim. jos molemmat ajavat 100km/h, silloin kohtaavien autojen lähestymisnopeus on noin 56m/s.

Jos ajotien poikki menee jalankulkijoiden tien ylityspaikkoja ( suojateitä), silloin kohdassa on suurin sallittunopeus 60km/h. Muun liikenteen on väistettävä jalankulkijaa ja liikennevirran pysäyttäminen suuremmista nopeuksista aiheuttaa riskejä.

Moottoriteitä lukuun teillä liikkuu nelipyöräisiä ajoneuvoja joiden suurin sallittu nopeus voi olla 30 - 40km/h. Ei hekään ole tiellä muiden kiusaksi, vaikka viidenkymmenen villityksen vallassa olevat saattavat niin ajatella. Joten se pahin kiusaaja taitaa olla omien korvien välissä.

25.7.2012 22:53

Totta.
Tosin, "kiusata" voi muutenkin, kuin ajamalla rekoille suurinta sallittua nopeutta. Muistaakseni omankin C-kortin teoriatunneilla kerrottiin, kuinka kauan (pitkään) kahdella rekalla kestää ohittaa toisensa, jos nopeusero on muutamia kilometrejä tunnissa. Tätä onneksi ei Suomessa kovin usein näe, näkee silti. Ei sillä, etteikö muutaman yksikön erolla ohittelevia löytyisi henkilöautokuskeistakin. Se on lähes yhtä puuduttavaa, vaikkei matkat olekaan ihan niin pitkiä.
Näin kauppakassin kokoluokassa pyörivällä autolla ajaessa kylmää, kun rajoituksen mukaan ajaessa luukkuun ilmestyy n. hesarin päähän roikkumaan kuorma-auto, perävaunullinen tai ei. Kuskihan on sitä mieltä, että reaktiokyky on paremman näkyvyyden johdosta niin paljon parempi, ettei lähellä ajamisessa ole mitään ongelmaa. Pahoin vain pelkään, että meikäläisen takaraivoa raaputellaan irti metallista, jos molemmat tekevät hätäjarrutuksen, joka alkaa tismalleen samaan aikaan.

Yleensä ammattikuskit osaavat kuitenkin ottaa muun liikenteen huomioon tavallista henkilöautoilijaa paremmin. Se ei ole kiusaamista, jos tunkee autoineen "pieneen" väliin. Joskus sen rekkakuskinkin on päästävä pois siitä risteyksestä. Vilkkaasti liikennöidyllä tiellä on täysin järjetöntä ajatella, että minähän en hidasta, kun tuo tuolta tulee.

28.7.2012 17:49

Terve "pähkäilijä". Ensimmäisessä opettavaisessa kappaleessasi kerroit uutisen, jota varmaan kukaan muu ei tiedä. Ai että on 80 km/h se suurin sallittu. Minulla heittääkin sitten ihan kaameesti ajoittain tuo nopeusmittari, vaikka sitä tämän tästä "kalibroin".

Kiusaamisella en tarkoittanut kiusaamista ohitustilanteessa. Eihän niistä oikeesti satasen alueella pääse ohi ajamatta ylinopeutta. Tarkoitin juurikin tätä persiissä nysväämistä, joka on erityisen vaarallista talvella. Yhtään ei synny rakoa, vaikka kuinka ajoissa yrittäisi ilmoittaa vilkulla aikeestaan kääntyä. Se on kiusantekoa ja ikävintä sorttia.

Kohdalleni ei ole sattunut mopoautoa tai muuta sellaista hitaasti kulkevaa, josta ei olisi päässyt helpolla ohi. Niitä ajavat yleensä nuoret fiksut ihmiset, joilla ei ole tarvetta opettaa muita tienkäyttäjiä. Kiitos kuitenkin, että samantien arvioit korvieni välisen alueen tilankin. Ei ole tullut itselleni vielä mieleen käydä tsekkaamassa, mutta nythän se sujui tässä samalla, lienet siinä yhtä hyvä asiantuntija kuin näissä liikenneasioissakin.

29.7.2012 10:06

Kun tyhjällä moottoritiellä ei huomaa nopeusrajoituksen muuttumista 120:stä 100:seen ja ajaa tutkaan, niin keskiverto vasemmiston laskujen (=verojen) maksaja saa sakkoa enemmän kuin vasemmiston jakaminen tukien varassa lomaileva, joka pieksee jonkun sairaalakuntoon. Tämä on demokraattien solidaarisuutta - hyvinvointivaltiota.

29.7.2012 13:04

Tervetuloa tänne, junttien kokoontumisajoihin.

30.7.2012 11:33

Virolaisten ja venäläisten autoilijoiden määrä on lisääntynyt huikean paljon teillämme. Venäläisillä autoilijoilla on tapana vetää liikenteessä aina suoraan toisen auton eteen mistään turvavälistä piittaamatta ja poliisi voisi hieman aktivoitua näiden suhteen. Virolaiset autoilijat taas tuntuvat kaahaavan miten sattuu nopeusrajoituksista piittaamatta, varsinkin rakennusmiehet ja bussikuskit. Suomalaiset taas kunnostautuvat liikennesääntöjen rikkomisessa maaseudulle kun ohitellaan leveäkaistaisilla maanteillä miten sattuu. Vaikka leveäkaistaisen tien kaistat ovat normaalia leveämpiä, niin ohittamaan ei saa lähteä silloin kun tulee autoja vastaan eikä ohitettavaa autoa saa tyrkätä ojaan. Leveäkaistatiet eivät virallisten tutkimusten mukaan ole vaarallisempia kuin tavalliset maantiet, mutta käytännössä ne ovat erittäin vaarallisia eivätkä virkamiehet tietenkään myönnä virheitänsä kun ovat tielupia myöntäneet.

30.7.2012 11:49

Virolaiset kuljettajat ainakin pysähtyvät suojatien eteen ja antavat tietä jalankulkijalle.Samaa ei voi sanoa suomalaisista.

30.7.2012 12:20

Ihan turha valittaa vähän hiljempaa ajavista. Se ei kenenkään matkaa merkittävästi hidasta, jos pitää ajaa 5-10km/h alinopeutta vaikka sitten 300km., yleensä kuitenkin hitaampi kuljettaja ei kehitä jonoa edes sataa kilometriä. On helppo laskea, miten vähän häviää vaikka sadan kilometrin matkalla aikaa, jos ajaa 5km/h alinopeutta. Mikäli elämä on muutamasta minuutista kiinni, ei kannata tien päälle lähteä ollenkaan, niin hermostunut ja kiireinen kuski on vaarallisempi kuin rattijuoppo.

30.7.2012 15:41

En ymmärrä mikä tässäkin aiheessa aina aiheuttaa puolustelua. Nopeusrajoituksista voisi käydä poliittista keskustelua ja ehkä tehdä niihin muutoksia, mutta sitä ennen...

Suurin sallittu nopeus kullakin tieosuudella EI OLE MIELIPIDEKYSYMYS!
SÄÄNNÖT ovat samat kaikille!

Kenenkään ei tarvitse hyväksyä "pelisääntöjen" rikkomista, ja rikkureita pitää rangaista -ilmeisen tahallisista- teoistaan.

30.7.2012 21:15

Jos hyvällä tiellä on 70:n nopeusrajoitus niin totta, se tarkoittaa ja koskee kaikkia. Mutta, kaikella kunnioituksella, tässä on eräs joka ei sellaista noudata. Sellainen rajoitus on pelkkää kyykyttämistä eikä hyödytä liikenneturvallisuutta eikä mitään. Typerien rajoitusten noudattamatta jättäminen on kaikille suositeltavaa kansalaistottelemattomuutta. Vain typeryyksien kritisointi voi korjata asioita.

30.7.2012 16:18

Ingenjör puhuu asiaa. Aina on oltava säännöt, nyt mennään näin joten miksi joillakin pitäisi olla erilaiset säännöt. Ajan itse 50-60 tuhatta vuodessa ja hyvin ehdin aina ajoissa kaikkialle, ajokin olisi mukavampaa jos tieltä puuttuisivat kaaharit ja muut torvelot.

2.8.2012 18:48

Nopeusrajoitukset on laadittu niin, että niiden mukaisesti on turvallista ajaa ko. tieosuudella pimeässä pienessä vesisateessa.
Useinmiten poliisi tekee nopeusvalvontaa valoissa ja kuivalla säällä.
Siitä kun nappaa pikavoiton +10 km/h ylityksella niin varmaan sitä sitten syyllistyi liikenteen vaarantamiseen.
Osa nopeusrajoituksista on myös puhtaasti poliittisia, kun jokin asuinalue halutaan säästää liikennemelulta jne. Silloinkin tulee tyhjältä tiellä ylinopeussakko perusteena liikenteen vaarantaminen...

2.8.2012 19:12

Jos nopeusrajoituksista on aina eriäviä mielipiteitä, niin kuka on se fiksu ylijumala joka niistä päättää, ilman julkisia perusteltuja tai todellisuuteen perustuvia faktoja.
Oikea fakta ei ole poliisin ilmoittama peltipoliisien liikenneturvallisuuden parantuminen, oikeasti 0,03%

2.8.2012 22:22

Kaikista asioista on olemassa eriäviä mielipiteitä. Sitä varten on olemassa edustuksellinen demokratia joka antaa raamit yhteisesti noudatettaville säännöille. Sellaista asiaa ei ole josta vallitsisi täysi yksimielisyys.

2.8.2012 23:54

Tiedoksi vaan kaikille että KU:ssa pyörii ihan samat keskustelut kuin uusimaa-lehdesä.

7.8.2012 23:51

Muistakaanhan että tällä ja ensi viikolla alkavat koulut. Kannattaa katsella vähän tarkemmin liikenteessä ja pysähtyä suojatien eteen, jos siinä on pieni koululainen odottamassa ylipääsyä.

9.8.2012 09:53

KU-lehden kirjoituksesta 9.8.12 löytyy vastaus miksi ihmiset tietoisesti rikkovat lakia ja sääntöjä:
1. Henkilö uskottelee naiivisti itselleen toimivansa oikein.
2. Hän on sellainen hyvin omanarvontuntoinen joka uskoo omaan paremmuuteensa suhteessa niihin, jotka asettavat säännöt ja niihin jotka valvovat lakien ja sääntöjen noudattamista. Kirjoituksessa mainittiin psykopaattien kuuluvan tähän ryhmään.

9.8.2012 10:57

Jos on ongelma, niin sille pitää pyrkiä löytämään ratkaisu.
Tässä ratkaisu ylinopeusongelmaan:
1. Jos tiellä ajetaan liian kovaa nopeutta, niin pysäytetään liikenne punaisella liikennevalolla.
- tuskin silloin kaahari jatkaa kaahaamistaan kun joutuukin tämän tästä pysähtyilemään.
Esimerkki ongelmanratkaisusta urheilun puolelta, joka on käytössä:
- Juoksukilpailujen startissa varaslähdön ottanut poistetaan kentältä, ja se toimii.

9.8.2012 21:59

Liikennevalot ei ole oikein hyvä ratkaisu vilkasliikenteisillä teillä jalankulkijoille. Pitäisi olla tien ylikulku tai alikulku. Ylikulku voi olla porrasmainen, jolloin se ei sovellu huonojalkaisille, pyörätuoleille eikä polkupyörille.
- Helsingissä on paljon vilkasliikenteisiä risteyksiä, joissa jalankulkijat joutuvat ylittämään kadun liikennevalojen suojassa.

10.8.2012 11:38

"LIIKENNESÄÄNNÖT" ilmeisesti tarkoitti, muuta kuin huonojalkaisille suunnattua apua. Ymmärsin hänen tarkoittavan "liikenteen joukkorauhoittamista". Kun joku ajaa ylinopeutta, silloin tielle syttyisi punainenvalo ja koko liikenne pysähtyisi hetkeksi.

Tosin luulen ettei kaahari yksinkertaisisti uskaltaisi pysähtyä punaisiin valoihin, vaan jatkaisi vielä suuremmalla nopeudella pakoaan. Pakoaan hän luultavasti perustelisi muiden tienkäyttäjien taholta uhkaavalla vaaralla. Pakenijan pysäyttämiseksi tarvittaisiin tien yli laskeutuvat puomit, niin kuin loseille johtavilla teillä on.

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.