Tällainen ihmistyyppi lukee sanomalehtensä tabletilta tai kännykästä

Mobiililukeminen haastaa perinteisen verkkolukemisen. Yhä useampi suomalainen lukee sanomalehtensä myös näytöltä. Tämä selviää Kärkimedian TNS-gallupilla teettämästä tutkimuksesta.

Sanomalehtien lukeminen älypuhelimella tai tabletilla on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen vuoden aikana.

Kärkemedian mukaan syy on selvä: palvelutarjonta on lisääntynyt ja laitevalikoima on monipuolistunut.

Määrällisesti voimakkainta kasvu on ollut mobiililukemisessa.Älypuhelinlukijoita on Kärkimedian sanomalehdillä jo 460 000 ja ladattuja sovelluksia yli 75 000.

Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna luvut ovat hämmästyttäviä: esimerkiksi Aamulehden osalta kasvuprosentti on 385, Helsingin Sanomien 241 ja Kalevan 227.

– Suosituimpien sanomalehtien mobiilisivustoilla käy TNS-gallupin lukujen mukaan lähes puoli miljoonaa kävijää viikoittain, kertoo myynti- ja kehitysjohtaja Mikko Mattinen Kärkimedialta.

–  Uskon, että vielä tämän vuoden aikana sanomalehtiä luetaan yhtä hyvin verkossa kuin printissä. Mobiili menee verkon ohi ehkä vuonna 2015. Tablettien tulevaisuutta on sen sijaan vielä vaikea ennustaa.

Mikä on syynä mobiili- ja tablettilukemisen kovaan kiriin?

– Aktiiviset verkkolehdet ovat kehittäneet palveluitaan, kuluttajat ovat ostaneet enemmän laitteita ja aika on ollut kaikin puolin sopiva, Mattinen arvelee.

 

61 prosenttia mobiilikäyttäjistä on korkeasti koulutettuja.”

Kuten lähes kaikessa tekniikassa, myös mobiililaitteiden ja tablettien kohdalla edelläkävijäkäyttäjiä ovat nuoret, miehet ja kaupunkilaiset.

 

Helsingin Sanomien teettämän profiilitutkimuksen mukaan mobiilikäyttäjistä 74 prosenttia on 25–44-vuotiaita ja 73 prosenttia miehiä.

– 61 prosenttia mobiilikäyttäjistä on korkeasti koulutettuja ja 40 prosenttia työskentelee ylempänä toimihenkilönä tai johtavassa asemassa. Erityisen suosittua mobiilisivustojen käyttö on it-alalla, Mattinen kertoo.

Miehet jyräävät myös tablettilukijoiden joukossa, jossa heidän osuutensa on peräti 82 prosenttia.

Suurin osa käyttäjistä, 82 prosenttia on 25–54-vuotiaita, ja reilusti yli puolet asuu pääkaupunkiseudulla.

Koulutustausta sekä ammatillinen asema ovat pitkälti samanlaisia kuin mobiilikäyttäjilläkin.

Kärkimedia on 34 suomalaisen, tilattavan sanomalehden omistama markkinointikanava, jonka tavoitteena on edistää jäsentensä ilmoitusmyyntiä sekä toimia yhteistyöorganisaationa.

Kärkimediaan kuuluu 34 sanomalehteä, 4 viikkolehteä, 34 verkkosivustoa ja 22 mobiilipalvelua. Näillä lehdillä on yhteensä 12 tablettilehteä.

Written by:

Heli Koivuniemi

Ota yhteyttä