Tällaista on Aku Ankan höpsismiajo - katso hullunkuriset ajo-ohjeet täältä

Merkkivuoden kunniaksi ankkamaailma tarjoilee nyt faneilleen ohjeet rentoon, kesäkaduille soveltuvaan höpsismiajoon.

.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 75 vuotta sarjakuvamaailman tunnetuimman auton, Aku Ankan punaisen 313:n ensiesiintymisestä.

313 nähtiin ensi kertaa vuonna 1938 Aku Ankka -elokuvassa Don Donald.

Merkkivuoden kunniaksi ankkamaailma tarjoilee nyt faneilleen ohjeet rentoon, kesäkaduille soveltuvaan höpsismiajoon. Siinä kaikki päätökset suunnanvalinnasta kahvitauon pituuteen tehdään hassunhauskasti ja täysin ennakkoluulottomasti kolikkoa heittämällä.

Höpsismi on kuvitteellinen elämänfilosofia, josta kuultiin ensi kerran Carl Barksin vuonna 1953 piirtämässä Aku Ankka -seikkailussa Kruuna vai klaava.

Siinä Aku tapaa höpsismin keksijän professori Hupelon, joka vakuuttaa Akun tekemään kaikki päätöksensä kolikkoa heittämällä.

 

Jos elämä sua kuin tuuli vie, anna höpsismin näyttää tie!”

 

Ankka saa ohjeen noudattaa höpsismiä elämänsä kaikissa tienhaaroissa: ”jos elämä sua kuin tuuli vie, anna höpsismin näyttää tie!”.

Höpsismiajossa matkaa ohjaa kolikko, jota heittämällä päätetään, käännytäänkö risteyksestä vasemmalle vai oikealle, kuunnellaanko radiokanavaa X vai Y, tankataanko heti vai vasta seuraavalla asemalla ja pakataanko eväiksi omenapiirakkaa vai kääretorttua.

Höpsismiajo soveltuu erinomaisesti kevyeen kesäiseen matkailuun, jossa ensisijaisena tavoitteena on matkanteosta nauttiminen pikaisen päämäärään saapumisen sijaan.

Myös Aku Ankka -lehden päätoimittaja Aki Hyyppä jalkautui hiljattain Helsingin keskustan kaduille testatakseen höpsismiajoa aidossa ympäristössä.

Hänellä oli seuranaan liikenneohjelmistaan tunnettu legendaarinen radiotoimittaja Esko Riihelä, ja menopelinään 313:n esikuvana pidetty pieni punainen American Bantam Roadster vuodelta 1938.

Mallien vastaavuutta on perusteltu muun muassa näppärällä koolla ja takaluukusta lisäpenkiksi muuttuvalla anopinistuimella, jossa Aku usein kyyditsee veljenpoikiaan Tupua, Hupua ja Lupua.

Näin ajatte höpsismiajoa:

Varatkaa automatkalle sopiva kolikko.

Päätöstilanteissa heittäkää kolikkoa ja katsokaa, tuleeko kruuna vai klaava – ja sitten seuratkaa kolikon ohjetta.

Sopivia valintatilanteita ovat esimerkiksi:

Mennäkö risteyksestä oikealle vai vasemmalle.

Valitako ensimmäinen vai toinen taukopaikka.

Kuunnellako radioasemaa X vai Y.

Muistathan, että höpsismiajo tapahtuu aina hyvässä seurassa. Kuljettaja ei heitä kolikkoa, vaan keskittyy ajamiseen.

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä