Irti laiturista ja ilmojen halki - vapaus teki vaikutuksen vesitasolentäjään

Vesilentokone Tuusulanjärven rannalla oli keravalaisen Jorma Harjun pitkäaikainen haave. Viime viikon lauantaina se toteutui.

Janne Koivisto

Helsinki-Vantaan lähestymisalueen raja leikkaa Tuusulanjärven kahtia.

Janne Koivisto

Lähtövalmisteluihin kuluu aikaa noin tunti. Viimeiset tarkistukset tehdään vielä ohjaamossa ennen moottorin käynnistämistä.

Janne Koivisto

Jorma Harju vakuuttaa, että vesilentäjät ottavat ympäristöasiat vakavasti. Turhaa melua pyritään välttämään.

Janne Koivisto

Kuusikymmentävuotiasta lentokonetta ei vielä paina ikä, sillä osia vaihdetaan sitä mukaa, kun niiden käyttöaika tulee täyteen.

Janne Koivisto

Jorma Harju nostaa pakettiauton perästä suuret kanisterit ja lähtee kävelemään kohti rantaa. Voisi luulla, että hän on lähdössä veneilemään, mutta laiturin päässä odottaakin kaksipaikkainen vesitaso. Oikeanlainen 100LL-lentobensakin on täytynyt tuoda Malmin lentokentältä asti.

– Tämä puskalentäminen on vähän tällaista. Tällä koneella ei voi laskeutua kentälle, sillä siinä on suorat kellukkeet ilman pyöriä. Hyvä puoli pyörien puuttumisessa on paino, Harju kertoo matkalla rantaan.

Harjun vesitaso on kaksipaikkainen Cessna 170B vuodelta 1952. Ikä ei Harjun mukaan paina lentokoneita samalla tavalla kuin autoja, koska osia vaihdetaan sitä mukaa kuin niiden tunnit tulevat täyteen.

Esimerkiksi moottori peruskorjataan kahden ja puolen tuhannen lentotunnin jälkeen viimeistä mutteria myöten ja rungosta poistetaan aika ajoin maalit, jotta nähdään, että pellit ovat vielä iskussa.

Vesitason keulalla säklättää neljälitrainen ilmajäähdytteinen bokserimoottori, joka tuottaa enimmillään 145 hevosvoimaa. Menovettä moottori hörppää kolmisenkymmentä litraa tunnissa.

Koko komeus painaa 700 kiloa. Polttoaineelle, matkustajille ja matkatavaroille jää tilaa 240 kilon verran.

– Me olemme juuri sopivia tähän vesilentohommaan, Harju mittailee.

 

Yleensä alle kilometrin mittaiselle järvelle ei voi mennä ollenkaan.”

 

Harju lensi vuokraamansa vesitason Tuusulanjärvelle hiljattain. Harjulla oli onnea, että hän sai vesitason vuokralle ja löysi sille vielä lähijärveltä laituripaikan.

– Vesitasoja on hyvin hankala saada vuokralle. Yleensä ne pitää melkein ostaa tai niihin pitää ostaa osakkuus.

Tuusulanjärvi sopii vesilentämiseen kokonsa puolesta hyvin, sillä vesitaso tarvitsee tilaa ainakin kilometrin.

– Yleensä alle kilometrin mittaiselle järvelle ei voi mennä ollenkaan. Lentoonlähtömatka voi olla vain 300 metriä, mutta jos on täysi kuorma, kuuma keli ja aivan tyyntä, lentoonlähtömatka voi olla kilometrikin.

Pieni haittapuoli Tuusulanjärvessä silti on. Järven eteläpuoli kuuluu Helsinki-Vantaan lähestymisalueeseen, mikä tarkoittaa sitä, että ennen lentoonlähtöä on otettava yhteys lennonjohtoon.

Vesitaso Tuusulanjärvellä oli Harjun pitkäaikainen haave, joka hänellä kävi mielessä jo kahdeksan vuotta sitten, kun hän aloitti lentämisen.

– Menin Malmin lentokentälle esittelylennolle, ja se teki vaikutuksen.

Yksityislentäjän lupakirjaan vaaditaan teoriakoulutus ja 45 lentotuntia. Vesitason puikkoihin pääsee kuitenkin vasta sitten, kun on ensin lentänyt pyöräkoneilla vähintään 75 tuntia ja suorittanut vesilentokoulutuksen.

Silmälasit eivät ole este lentämiselle, mutta sellaisia sairauksia pilotilla ei saisi olla, jotka voivat aiheuttaa tajunnanmenetyksen.

Lentotunnin hinta saattaa kyllä saada äkkinäisen pään pyörälle, sillä yksi lentotunti maksaa noin 250 euroa. Kesän aikana lentotunteja saattaa kertyä kolmisenkymmentä.

Vesitaso tarjoaa rahalle vastinetta, Harju vakuuttaa.

– Vesilentotoiminnassa kokee todella lentämisen vapauden, koska Suomessa on 180 000 järveä. Kaikille ei tietysti voi mennä, Harju sanoo.

 

Vesilentäjät ilahduttivat juhlakansaa ylilennolla.

Harju on lentänyt esimerkiksi kylään tuttujen mökeille ja vesilentäjien kokoontumisiin.

 

– Viime lauantaina lensin Laajasaloon ystävän laiturin avajaisiin. Padasjoelta tuli vesilentokoneella yksi kaveri ja Vuosaaresta toinen. Meillä oli Vuosaaren sataman yllä treffit 17.05, ja sen jälkeen ryhmittäydyimme muodostelmaan ja lensimme 700 jalan korkeudessa laiturin yli.

Ylilento oli yllätys laiturilla seisseelle juhlakansalle.

– Sanoivat, että ihan tippa tuli linssiin, kun oli niin vaikuttava näky. Siinä tuli itsellekin hyvä mieli, kun sai tuottaa muille iloa.

Seuraavaksi Harju lentää Rantasalmelle vesilentäjien tapaamiseen. Matka taittuu 150 kilometrin matkanopeudella puolessatoista tunnissa.

Harju tyhjentää kanisterit siivissä oleviin tankkeihin, poistaa ponttoneihin kertyneen veden ja tarkistaa koneen silmämääräisesti. Sitten hän irrottaa köydet ja nousee ohjaamoon. Kone ampaisee liikkeelle heti moottorin käynnistämisen jälkeen.

Etelätuulen takia Harju rullaa ensin pitkän matkaa pohjoiseen. Kohtalaisen vastatuulen ja kevyen kuorman ansiosta kone irtoaa vedestä nopeasti.

Puskalentäjä pääsee hetkeksi puskistaan.

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Siinähän sitä on turhaketta kerrakseen. Rikkaan isän mielenköyhillä pojilla harrastusta riittää niin kauan kuin luonnonvaroja riittää.

Täysin tuomittavaa luonnon kuluttamista!

Turhake no: 1 (ei varmistettu)

Jos on rikas Isä, niin täytyykö hänen poikansa ja muidenkin lasten, sitten istua ikkunalaudalla ja miettiä, että kun olen rikkaan Isän poika en voi mennä ulos mitään tekemään, kun olen niin mielenköyhä, ettei nää rutiköyhät anna mun tehdä mitään?
Hankkikaa elämä, ettei tarvitse pelkästään kadehtia toisten harrastuksia!
Eläkää ja antakaa toistenkin elää, mitä sillä on oikeasti väliä kuka mitäkin harrastaa!

Xantippa (ei varmistettu)

Se on varmasti ihana vapauden tunne, kun saa lentää itse ilmojen halki.
Kakarana aina haaveilin omasta koneesta ja lentämisestä.
Suomessa tämä on harvinaisempaa, mutta tuolla jenkkilässä niillä on joka toisella julkimolla omat koneet ja tosi hienot sellaiset.
Meille Suomalaisille se on, vain harvojen huvi.
Iloitkoon he joilla tähän varaa on. Kelpais kyllä mullekin.

Xantippa (ei varmistettu)

Tuo järven eteläpää kuuluu lähialueeseen(CTR) sfc-1300ft, toki yläpuolella ja ulompana järven yllä on lähestymisalue(TMA), mutta se alkaa vasta 1300ft ja siitä ylös.

(a)siantuntija (ei varmistettu)

Eikö Vihdin Uutisilla ole kerrottavana OIKEITA asioita kun näitä TURHAKKEITA harrastavia turhia ukkoja toinen toisensa perään pitää esitellä??
"Bensakin pitää tuoda Malmin kentältä asti"!!

Voi jumalauta, eikö tuotakaan ukkoa yhtään HÄVETÄ tuoda julki tyhmyyttään, luonnonryöstämistä ja omahyväisyyttään?!?
Oksettava ukko!!

Omahyväiset pas... (ei varmistettu)

Nuo raharikkaat ovat HARVOIN itse ansainneet ne tienestinsä, joilla harrastavat kalliita leikkejään.
Useimmilla on perinnöt, verovaroilla, yht.kunnan tuilla ja muilla ketkuiluilla varastetut tulot taskussaan.
Esim. asumistuet menevät suoraan sijoittajan tilille. Se on sosiaaliavustusta omistajalle!!!
JA NIIN VÄÄRIN!!

Harvassa ovat ne miljonäärit, jotka ihan itse, omalla työllä, ovat elintasonsa ansainneet!! Kyllä ne yleensä on muiden selkänahasta revitty!

Omahyväiset pas... (ei varmistettu)

Kannattaa tulla joskus katselemaan Malmin kentälle parkkipaikalle pysäköityjä autoja tai kulkea 75 bussilla kentälle kaupungilta. Parkkiksella voi toki bongata jonkun hienomman pirssin, mutta suurin osa autoista on tavallisia ooppeleita, skodia ja citroeenejä. Että se siitä elitismistä. Ja siellä 75 bississa näkee päivittäin jengiä joka kulkee lentäjän laukun kanssa kentälle. Enpä ole koskaan nähnyt golf bägin roudaajaa bussissa.. Toki vesikoneella operointi maksaa hieman enemmän kuin maakoneilla, mutta silti.

Kaukana elitism... (ei varmistettu)

Olisipa varaa edes siihen bussilippuun, jolla sinne Malmin kentän laidalle voisi niitä pysäköityjä peltilehmiä tulla ihailemaan.

Tosin eivät kiinnosta pätkääkään, mieluummin katselen monimuotoista luontoa ihan ilmaiseksi ja varoen astumasta pienten päälle.

Muurahaiset ja ... (ei varmistettu)

Henkisesti ja fyysisesti impotentit ostelevat pontenssin jatkeita ja painelevat niillä pitkin maita, meriä ja ilmojenkin halki.
Koettakaapas älypäät keksiä jotain tuon puhkikuluneen kateus-jargonin tilalle!! Se kun ei tee enää mitään vaikutusta!!

Tarkkailija voisi tarkkailla enemmän ympäristöään ja huomata, että täällä on aika paljon sellaisia, joiden työvuodet ovat täyttyneet, eikä ole enää mitään mahiksia siihen perkeleen oravanpyörään, jossa hän toivottavasti viipottaa.
Kiimakin on kuollut iän myötä, mutta ONNEKSI KATEUS REHOTTAA!!!
Hahah haaa..

Eläköön kateus,... (ei varmistettu)

Kateudella ja kateudella, kun on, vaan eroja. Ajatellaampa suomalaista kateutta, se on sitä, että suomalainen kateellinen näkee naapurilla uuden hienon auton.
No suomalainen siinä miettimään:"millähän konstilla saisin ton auton tolta naapurilta pois, kun mulla ei ole yhtä hienoa autoa".
Amerikkalainen kateus taas ajattelee:"mistähän tekisin enemmän duunii tai bisnestä, että saisin itselleni vielä hienomman auton, kun tolla naapurilla".

Maailman Matti (ei varmistettu)

Kaikki jeesustelee kuinka kallista lentäminen on. Laskekaapa hinta per ajotunti autolle, oho, eipä se lentäminen enää niin kallista olekaan. =)

Termiikissäpyörijä (ei varmistettu)

En tiedä, onko kysymyksessä vesi- vai kusitasolentäjä - mutta joku pirun pörrääjä tuolla lähiympäristössä nytkin häiritsee pärinällään elämää, eläimiä ja ihmisiä.

Isojen poikien turhakeleikit häiritsevät koko kesän ajan täällä Nummelassa rauhaa rakastavien eläinten ja ihmisten elämää.

Näillähän on ne hyvävelijärjestönsä ja kaikki tahot, joiden kautta he ovat keisareita ja kuninkaita, joiden tekemisiä ei kukaan saa kyseenalaistaa. Paitsi minä.
Minä kyseenalaistan, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska täällä PUHUU RAHA!!
Minulla ei ole rahaa ostaa luonnonrauhaa!!

Luonnonkin voi ostaa omaan käyttöönsä ja toisten ihmisten elinolot voi eliminoida rahalla.
Niin kokonaisvaltainen on RAHAN VALTA!

Rahalla saa KAIKEN! (ei varmistettu)

Oikeutensa kullaki... sullaki on oikeus marista täällä skeidaa ja rääkätä meitä kunnon ihmisiä... suonsilmään tommoset pitäs polkee... häiritsemästä, joo:-)))))))

Tarkkailija

Kateus on katsojan silmässä!!
Käännä sinäkin JIIJII se kaunainen katseesi pois sieltä/niistä tahoista, joita kadehtit!

Kenties kadehtit työttömiä, eläkeläisiä, oravanpyörästä ja tehoyhteiskunnan rattaista pois heittäytyneitä?? Vähäosaisia?

Kateus on kulunut, romutettava termi, joka pitäisi poistaa sanavarastosta, mutta minusta tuntuu, että kateus juuri niiden kansantauti, jotka sitä sanaa viljelevät.

Voisivat kateus-sanan viljelijät siirtyä luomuviljelyyn nekin ja ryhtyä puhumaan oikeudenmukaisuuden vaatimuksesta!! Tuloerojen kasvun torppaamisesta, yhdenvertaisuuden vaatimuksesta ja ihmisoikeuksien laajentamisesta koskemaan kaikkia!

Kateus-sana on ... (ei varmistettu)

Oletteko ajatelleet siltä kantilta, kun nämä ökyrikkaat ja niiden kakarat tuhlaa ja harrastelee sekä ostelee kaikkea mitä tavis ei edes unelmissaan pysty toteuttamaan, niin silloin on aina jollakin töitä.
Eiks se ole hyvä, kun tuhlaisivat kaikki rahansa suomessa niin aina joku, jotkut suomalaiset työllistyy.
Näin on muuten aina ollut koko maailmansivu, rikkaat harrastaa ja köyhät palvelee. Niin siitä se elantokin on, sitten lohjennut!
Täytyy toivoa lisää rahaharrastuksia, niin on suomalaisella töitä!
Mitä sitä täällä huutaa kateuksissaan, kun voi nyppiä niiltä hinnat pois, kato ne osaa aina tehdä rahaa lisää ja taas senkun köyhät duunii nyppii fyrkat veks. Mut jos jää soffalle, vaan huutelee, niin saaki olla, sitten ilman!

Maailman Matti (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun