Kuukauden koeajo: Mersun B on entistä virtaviivaisempi

B-sarjan malleissa koko keulaosa on suljettu tiiviiksi, esimerkiksi ajovalojen ympärillä on erikoistiivisteet. Etu- ja takarenkaiden kohdalla ilmanvirtausta on tehostettu spoilereilla, pyöräkoteloiden aukoilla sekä optimoiduilla pölykapseleilla.

Janne Suomalainen

Uutta näköä sisätiloihin tuo uusi kojelauta.

Janne Suomalainen

Mercedes-Benzin uuden B-sarjan virtaviivaiset muodot eivät ainoastaan miellytä silmää, vaan entistä parempi aerodynamiikka parantaa osaltaan myös auton taloudellisuutta.

Varsinkin auton korkeudella on merkitystä: mitä matalampi auto on, sitä vähemmän siinä on ilmanvastusta. Uuden B-sarjan autot ovatkin tämän takia lähes viisi senttiä matalampia kuin edeltäjänsä.

Myös muut yksityiskohdat vaikuttavat auton virtaviivaisuuteen.

B-sarjan malleissa koko keulaosa on suljettu tiiviiksi, esimerkiksi ajovalojen ympärillä on erikoistiivisteet. Etu- ja takarenkaiden kohdalla ilmanvirtausta on tehostettu spoilereilla, pyöräkoteloiden aukoilla sekä optimoiduilla pölykapseleilla. Peräosassa ilmavirtoja ohjaa isokokoinen takaspoileri.

Sama ilmavirtojen optimointi jatkuu auton alla. Alustan etupaneeli on venytetty jatkumaan aina takarenkaisiin asti.

Vaikka B-sarja on entistä matalampi, on katto edelleen melko korkealla.

Kun istumakorkeuttakin on etupenkillä pudotettu, jää pääntilaa kuljettajalle todella runsaasti. Lisäksi tuulilasi on melko kaukana kuljettajasta, minkä ansiosta etupenkillä on tila-automaisen avara tunnelma.

Uutta näköä sisätiloihin tuo uusi kojelauta.

Persoonalliset ilmastoinnin suuttimet toimivat näyttävänä yksityiskohtana, samoin vakiona tuleva 5,8-tuuman värinäyttö.

Näyttöä ei ole edes yritetty integroida kojelautaan, vaan se näyttää kuin se istuisi irrallaan kojelaudan päällä.

Näyttöä hallitaan vaihdekepin vierestä löytyvällä monitoimiohjaimella, joka on tuttu isommista Mercedes-malleista.

Vakiona autossa on radio/CD-soitin mp3-toistolla. Lisävarusteena on saatavissa muun muassa. cd-vaihtaja ja navigaattori. Kattavamman multimediapaketin yhteydessä näyttö vaihtuu 7-tuumaiseksi.

Muita vakiovarusteita uudessa B-sarjassa on puoliautomaattinen ilmastointi, ajotietokone, monitoimiohjauspyörä, sähkötoimiset lasit ja Bluetooth-handsfree.

Seisontajarru on nyt sähköisesti toimiva. Se kytkeytyy päälle ja pois kojelaudan napista. Jos seisontajarru unohtuu päälle, se kytkeytyy pois automaattisesti liikkelle lähdettäessä.

Vakiovarustukseen kuuluvat myös mäkilähtöavustin, luistonesto ja ajovakaudenhallinta.

Koeajetussa B 180 CDI BlueEfficiency -mallissa on 1.8-litrainen nelisylinterinen dieselmoottori.

Moottorin teho on 109 hevosvoimaa ja vääntö 250 Newtonmetriä.

Teholukema kuulostaa melko vaatimattomalta, mutta runsaan väännön ansiosta dieselmoottorinen B-sarjalainen on varsin mukava ja helppo ajettava.

Moottorin parina on kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto. Myös automaattivaihteisto on saatavilla.

Taajama-ajossa ajotietokone näytti reilun kuuden litran kulutusta. Maantiellä kulutus on selvästi alle viiden litran.

Moottoritiellä 120 kilometrin tuntivauhdissa 6-vaihteella moottorin kierroslukumittari on aika tarkasti 2000:nen kohdalla.

Kun kierrokset pysyvät kohtuullisina, on kulutus pienempi ja myös matkustusmukavuus parempi.

Kaupunkiajossa kulutusta pienentää start/stop-toiminto.

Virallinen yhdistetty kulutus on ainoastaan 4,4 litraa sadalla kilometrillä. Aivan näin pieniin kulutuksiin on käytännössä vaikea päästä, mutta sekalaisessa ajossa reilu kuusi litraa satasella on aika lähellä totuutta.

B 180 CDI:n CO2-päästöt ovat vain 114 g/km ja dieselin pienhiukkaspäästöjä vähentää vakiona oleva hiukkassuodatin.

Tämän B 180 CDI -moottorin lisäksi B-sarjaan on tarjolla B 200 CDI, jossa on 136 hevosvoimainen dieselmoottori. Lisäksi 1.6-litrainen bensamoottori on tarjolla 122- ja 156-hevosvoimaisina versioina.

Uuden B-sarjan hinnat alkavat 30 620,67 eurosta. Tämän koeajetun B 180 CDI-mallin lähtöhinta on 31 399,09 euroa. Automaattivaihteisto nostaa hintaa noin 3 000 euroa.

Automafia / Janne Suomalainen

Kuukauden koeajot tuottaa Automafia. Lue lisää ajankohtaisia autouutisia osoitteesta www.automafia.net

Mercedes-Benz B 180 CDI

Moottori: Diesel, 4-sylinterinen turbo

Iskutilavuus: 1 796 cc

Teho: 80 kW (109 hv) / 3 200–4 600 rpm

Vääntö: 250 Nm / 1400-2800rpm

Vaihteisto: 6-vaihteinen manuaali

Voimansiirto: etuveto

Kiihtyvyys 0–100 km/h: 10.9 sekuntia

Huippunopeus: 190 km/h

Yhdistetty kulutus: 4,4 l/100km

CO2-päästöt: 114 g/km

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä