Ampujan motiivi yhä epäselvä

Paikalliset
Kommentoi 57

Hyvinkään keskustassa Uudenmaankadulla perjantain ja lauantain välisenä yönä tapahtuneessa tulituksessa menehtyivät 18-vuotias hyvinkääläinen nainen sekä 19-vuotias mies.  Miesuhri kuului Tahkon Superpesis-joukkueeseen.

Lisäksi loukkaantui 7 muuta henkilöä, joista 23-vuotias naispoliisi vakavasti. Loukkaantuneet ovat pääosin hyvinkääläisiä nuoria aikuisia. Loukkaantuneiden joukossa on myös kaksi muuta Tahkon pelaajaa.

Hyvinkään keskustassa Uudenmaankadulla ammuttiin lauantaina ennen aamukahta laukauksia. Ampuja tulitti kohti ihmisiä Uudenmaankatu 2:n matalan liikerakennuksen katolta ennen kahta yöllä.  Tapahtumat ovat sijoittuneet ravintola Amarillon, S-marketin sekä ravintola Level 5:n edustalle.

Poliisi pidätti aamulla 7.45 hyvinkääläisen 18-vuotiaan suomalaisen miehen epäiltynä teosta. Ampuja on tunnustanut teot, mutta motiivi on yhä epäselvä. Ampuja sanoo valinneensa kohteensa sattumanvaraisesti eikä ole tuntenut uhrejaan.

57 kommenttia Kommentoi
toimitus

Kommentit

27.5.2012 08:53

Voi voi miten surullista nuorelle itselleen ja hänen perheelleen.

Nyt on sitten Hyvinkäänkin poliisilla oikeita töitä, ei tarvitse partioida joukolla kenkäkaupoissa juorujen perässä ja siten kiusata ihmisiä ja varsinkin vanhuksia Jussilankadulla psykopaattien avustaessa! Noloa!
Eikä sostoimessa tarvii nyhjästä tyhjästä sillä poliisin täytyy tietää että sostoimen asiakkuuskin on SALASSA PIDETTÄVÄ.

Joka em käyttäytyminen ei osoita pätkän vertaa ammatillista osaamista.
Sitä se on kun poliisin vinkkimiehet ovat itse rikollisia, mutta rahallisia.

27.5.2012 09:58

Tällaiset jutut pitäisi ehkäistä ennalta oikealla kasvatuksella. Viihteessä on jo pitkään ollut kaksi pahetta aina keskeisessä asemassa: 1) seksi 2) väkivalta. Nykyään ei vain dekkarit, radio ja TV tuota näitä viihteitä, vaan tietokonepelit ovat nyt lastenkin käytössä. Sotaa, tappamista, raiskauksia yms mediat ovat pullollaan kaikkialla. Verisillä näyttämöillä eletään sekä käytännössä että virtuaalisessa maailmassa. -Nyt jos koska olisi ihmisten omientuntojen ja jalojen tunteitten henkiin herättäminen aiheellista. Kunpa kodit, koulut, kirkko, herätysliikkeet ja yhteiskunta palauttaisivat Herran avulla hylätyn Siionin kalliin kulmakiven -Jeesuksen- entiselle paikalleen kansamme sydämissä. Näin monet suuret onnettomuudet ehkäistäisiin jo ennakolta. Vilpitön rakkaus, uskollisuus, raittius, rehellisyys, tapojen puhtaus jne ovat arvoja, joista ei saa tinkiä. "Mitä toivoisitte ihmisten tekevän teille, tehkää te samoin heille." sanoi Herramme ja Mestarimme Jeesus.

27.5.2012 11:10

Lienee yleistä uskovaisille, ettei erota mikä on todellista ja mikä ei.
Kuitenkaan ei voida syyttää pelejä, mediaa tai mitään muutakaan yksittäistä, kaikkien saatavilla ja nähtävillä olevaa tekijää. Se, miten pelejä ja niiden tapahtumia käsittelee on kiinni vain ja ainoastaan pelaajasta.

MMO sota- ja fantasiapeleillä on maailmalla satoja miljoonia pelaajia. Suomessakin satoja tuhansia, ellei miljoonaa. Sekaan mahtuu aina muutama sekopää.

27.5.2012 11:45

Aivan ihmejakumma tuo ensimmäinen kommentti!

Ja kuule Lauri, kyllä silloin veri virtasi kun sinun höpöhöpöjeesustarinaasi miekan ja pakon avulla levitettiin

30.5.2012 19:14

"Revi siitä", kuuntelepa vähän, Jeesus Nasaretilaisen olemassaolo on kiistatta todistettu historiallisena henkilönä (tarkemmin kuin monen muun samana aikana ja myöhemminkin eläneen). Evankeliumi (=ilosanoma Jeesuksesta) leviää tänäkin päivänä kulovalkean tavoin tavoin... ei siinä esim.sunnit ja siiat veripäissään tappele, he ovat muualla! -Ns.uskonsodat ovat vähän eri asia! - Pitää tietää, ennen kuin ottaa kynän käteen!

27.5.2012 12:13

" ... Kuitenkaan ei voida syyttää pelejä, mediaa tai mitään muutakaan yksittäistä, kaikkien saatavilla ja nähtävillä olevaa tekijää. Se, miten pelejä ja niiden tapahtumia käsittelee on kiinni vain ja ainoastaan pelaajasta... ".

Asia on osittain näin, mutta kyllä ne antavat toimintamallin rikollisille ja häiriintyneille kuinka saada mahdollisimman paljon pahaa ja kärsimystä aikaan jos se on tavoite.
Perimmiltään kyse on arvopohjasta ja siitä mitä tapahtuu kun kontrolli pettää, jos todellinen arvopohja on muokkautunut fantasioiden mukaiseksi.

27.5.2012 14:21

KIISTATTA:
Media on syyllinen sillä se julkaisee juttuja tavalla joissa ihaillaan väärintekijöitä, muttei se ole ihme kun median väki hapatuksineen ja keksintöineen saavat tuomioita toistuvasti: OPPIMATTA kuten tälläkin palstalla näkyy!
Media ei karsi omia mätäomeniaan omasta syystä.
Ja näkeehän sen ns oikeuslaitoksissakin, kovat oikeat rikolliset tuomioineen armahdetaan HO:ssa tai ainakin alennetaan tuomiota: OIKEILTA RIKOLLISILTA.
Ja jopa poliisi itse sanoi 2 murhan tehneestä Tervashongasta ETTEI POLIISI EHDI LÄHTEÄ SOITTELEMAAN OVIKELLOJA. lehtileike on tallella!
Häpeä poliisi!

Ja poliisi kirjaa mitä sattuu kuten Pohjois-Karjan tapuksessa jonne oikeus jalkautui, ainakin 4 kirjausta jäi tekemättä jotta juttu tulee määrätynkaltainen. Oikeusministeriö HERÄTYS!

Pelit toimivat yllykkeinä - kiistatta - mutta oikeat rikolliset kieltävät sen "omaksi" parhaakseen.

SE ON SE MALLIOPPIMINEN!

10 % LUONTEEN MUODOSTUKSESTA TULEE VAIN PERIMÄÄ, LOPUT 90% ON YMPÄRISTÖÄ JA KASVATUSTA. Siis näin!

27.5.2012 14:42

"Mies on poliisin kuvailun mukaan täysin normaali nuorimies." (mtv3.fi)

Sellainen on poliisin käsitys normaaleista ihmisistä. Varmaan ne vertaavat ampujaa itseensä.

27.5.2012 14:50

Kaunis kiitos vapaalle kasvatukselle , tietokonepeleille ja elokuville . Milloinka ihmiset herää ja tajuu mitä tämä vapaakasvatus saa aikaiseksi , vanhemmat valittaa ja pelkää öykkäröiviä nuoria jotka ovat heidän omia kullannuppuja .

28.5.2012 06:57

Tää on ihan totta!!
HYVÄ!!

27.5.2012 15:10

Mies oli suomalainen. Jotkut pelkäävät ulkomaalaisia, mutta keitä ovatkaan nämä ampujat joita pullahtaa tuon tuosta esiin? Meidän suomalaisten kuva on jo joutunut outoon valoon ulkomailla. Asun etelä-Euroopassa ja jo kymmeniin kertoihin on kerrotty Hyvinkään ampusisista aivan kuin aiemmin kerrottiin muista vastaavista tapahtumista. Jos pistän jalkani kadulle naapurit tulevat kohta kertomaan: tiedäntkä siellä Suomessa on taas ammuttu. Tiedän. Kukapa ei tietäisi. Luen eri maiden lehtiä netissä ja kaikissa on kerrottu samoin Tv kanavilla tulee samaa asiaa hetki hetkeltä.
Hyvinkään Tahkolle ja Hyrialle surunvalittelut. Naapurimme Ruorsi on tarttunut esimerkillisesti naiskauppaan eikö olisi aika jo puuttua nºihin peleihin jossa harjoitellaan ihmisten ampumista? Polittikot vastuuseen liian löysästä hallinnasta. Jos tämä jatkuu emme kohta voi astua kadulle.

27.5.2012 17:21

Saisi kieltää wowit ja muut räiskintäpelit suomessa kokonaan, tämmösiä nössöjä ne pelit saa aikaan, itekki amitsusa muistan yhden kaverin joka puhui wowista ja leuhki airsoftaseitaan irc-galleriassa.

Airsoft myös täyskieltoon harrastuksena. sori airsoftaajat mut olette aika alinta sakkia tän hyvinkään tapahtuman jälkeen..

27.5.2012 18:19

Jos nyt vaan seurataan tutkinnan etenemistä ihan kaikessa rauhassa...
Miten tämä tapaus liittyy mielestäsi muihin airsoftaajiin?

28.5.2012 16:31

Ja erityisesti asepalvelus pitäisi kieltää Suomessa kokonaan. Siellähän sitä tappamaan opitaan eikös juu?

30.5.2012 09:25

On siinäkin (nimm. tasapainoinen yksilö) kommentti?
Menes`katsomaan kotikuntasi sankarihaudoille, ja ajattele siinä samalla sitä, että jos silloin Suomen asekuntoiset miehet eivät olisi lähteneet KUTSUTTUINA puolustamaan tätä maata, niin mitenkähän itse nykyisin eläisit, tai olisitko edes olemassa?
Kaikki siellä taistelujoukoissa olleet, oli saaneet Suomen silloisessa armeijassa koulutuksen maamme puolustamiseen, ja siellä silloin, kuten tehdään vieläkin, siellä opetetaan tuhoamaan vihollinen. Mutta siellä ei opeteta tappamaan toisia ihmisiä täällä normaali elämässä.

30.5.2012 21:36

Ne siniset viivat itse viestin vasemmalla puolella ovat hauskoja, niitä seurailemalla voi löytää tiensä ensimmäiseen viestiin.

27.5.2012 19:06

Media, tietyt poliitikot ja seurakunnat keräävät hyödyn tästäkin tragediasta. Juuri se joukko, joka ei ole koskaan ollut aidosti kiinnostunut ihmisten ahdingosta ja hädästä. Tragediat ovat olleet näille ryhmille vain keinoja saada lisää valtaa ja rahaa.

27.5.2012 21:41

Jokohan nyt Suomen oikeuslaitos uskaltaa ottaa askelen siihen suuntaan, että aseen omistaja saa syytteen avunannosta surmiin. Tulisi jokin tolkku tähän aseiden säilyttämisen

27.5.2012 22:26

Tämä oli odotettavissa. Lehdistö ja muu media on tehnyt Norjan tappajasta niin suuren sankarin, että oli vain ajan kysymys kun joku suomalainen k-pää keksii tehdä samoin ja pääsee ykkösuutisiin. Ostakaa nyt lehtiä niin saatte lisää näitä sankareita. Ja kysykää miksi miksi miksi. Media on suurin syyllinen.

30.5.2012 19:44

Täysin samaa mieltä. Mitä enemmän julkisuutta ja mässäilyä, sitä varmemmin tulee myös uusia tekoja. Eikö medialla ole mitään itsesensuuria pidättäytyä uutisoinnissa asiatasolla?

28.5.2012 07:28

Joku, jotkut illan kaveriporukasta on sanonut pahasti ja ampuja päätti kostaa???

28.5.2012 09:57

Samaa mieltä. Kilpailu vietti ja häviämisen häpeä.

28.5.2012 08:13

LAPSET JA NUORET ON UNOHDETTU JÄRKYTTÄVÄSTI VIRANOMAISTENKIN TAHOLTA!
Tulos sen kertoo!

JA NYT VIELÄ IHALAINENKIN, SILLÄ HÄNELLÄ ON VALTA AUTTAA so TYÖLLISTÄÄ, mutta mitä tekee - ei mitään!

Joka ainoa haluaa nousta aamulla ylös ja mennä töihin!

Miksi ei työttömyysrahoja määritellä toisin: työkkäri palkkaa heti sinne tulevan vaikka muutamaksi päiväksi ja maksaa siitä korvauksen heti ja tai rahoittaa työnantajan maksamaan ja palkkaamaan. Ei mitää hakurumbaa jonkin missä ihmishenkiä ei ole kyseessä kun ihmishengen voi menettää kauppareissullaan tai ravintolassa käynnillään!

Esim vanhusten ulkoiluttamiseen palkkaisi työkkäri : ULKOILUTTAMINEN, siinä on sarkaa. Ja olisi voimaa nuorellakin. Tämä auttaisi henkilökuntaa kun vanhus nukuisikin paremmin jolloin lääkityskin vähenisi. Ja kun olisi liikuteltuna, ei olisi niin paljon kolotuksia. Masennuskin vähenisi ulkoilun myötä jolloin lääkityskin vähenisi ja lääkkeiden sivuvaikutuksetkin vähenisivät. Jos hoitaminen on tarkoitus, vai mikä on tarkoitus?

Kouluille palkattaisiin työttömiä ns talonmiehiksi jotka olisivat välituntivalvojia jolloin opettajilta jäisi aikaa muuhun eli laaja tehtäväkenttä. Hän huomioisi syrjäytyvät yksilöt ja vetäisi mukaansa, suojelisi seksuaalirikollisilta jotka vaanivat lähistöllä jne. kuten Hyvinkäällä tapahtuu ja Jussilankadulla varsinkin jonka poliisi tietää mutta tekeekö mitään?

Suomalainen järjestelmä ITSE tuotaa tätä vahinkoa, kuolemaa, vääryyttä.
No, kuka maksaa ja mitä ja kelle?
Ja varsinkin tutkisi itseään!

28.5.2012 08:41

Just joo, tottakai vastuussa on yhteiskunta ja paha JÄRJESTELMÄ.

Muistaakseni molemmat kouluampujat käyttivät lääkärin määräämiä mielialalääkkeitä. Onkohan tämäkin sairas kundi ollut näissä lääketeollisuuden höyryissä?

ps. seuraavaksi syyttävä sormi kohdistuu koulukiusaamiseen ja metsästysaseiden lupakäytäntöön ja eiköhän vielä kouluterveydenhoidon lisämäärärahojen vähyyskin tähänkin sotketa.

28.5.2012 08:46

Jos norjan tappaja saa elvistellä kuin filmitähti hienossa puvussa,niin onko ihme tälläiset vähäälyiset matkivat sitten näitä.

28.5.2012 08:51

Nuorten tulevaisuus on tiukassa kun ns hanttihommat eivät kiinnosta ja hyvin palkkattuihin töihin on kova tunku sekä vaaditaan opiskelun onnistumista, lisäksi lopussa työhaastattelut/pääsykokeet.Turhautuminen on paha asia kun huomaa epävarman tulevaisuuden vaikka olisi kuinka lahjakas.Ei avustuksien varassa eläminen pitkään ole mielelle hyvä.

28.5.2012 10:00

Niin ,meillä on oikeuksia ei velvollisuuksia.

28.5.2012 10:21

Meillä on oikeuksia lainkin mukaan, mutta ne jäävät saamatta, sillä liian moni virkamies ei itsekään ole niin valveutunut että tietäisi tai sitten ei oikeasti tiedä: jotta ei tule neuvottuakaan niin tuleepahan säästöä! Ihan perusoikeuksia on, kuten "oikeus asuntoon, oikeus työhän jne", mutta yhteiskunta itse toimii väärin! Meillä on myös itsemääräämisoikeus mutta kenellä se todellisuudessa on? Me luotamme liikaa viranomaisiin, ihan psykoottisesti kun olemme hyväuskoisia joka on tuhoisaa- kuten nytkin näkyy!

Velvollisuuksia on myös. Ja ne toteuttaa jokainen hyvin mielellään, kunhan on itse saanut mallin siihen jostakin....isosemmilta....
Pitäisi miettiä mitä hölisee......

28.5.2012 10:18

Olen aikaisemmin sanonut,että ampuma-aseet tulee kieltää myös ampumaurheilu ihannoi aseen käyttöä.Metsästys on lopetettava ja nekin aseet ehdottomasti pois kerättävä,metsästysaseitahan nämäkin nyt käytetyt olivat.

28.5.2012 10:54

Ja metsästyksen kieltämiselle on sopiva hinta hirvikannan kasvaminen ja sen myötä liikenteessä lisääntyvät kuolemiset ja vakavat loukkaantumiset, niinkö?

28.5.2012 14:20

Väärin, niillä olisi luontaisesti kannan kurissapitäjiä, mutta kun te homekorvaiset pyssysankarit haluatte tappaa kaikki suurpedot Suomesta. Te

Metsästystä on rajoitettava kovalla kädellä, karhut ja sudet pysyvät kyllä metsissä, kun siellä olisi sitä mitä ne tarvitsevat, siis r-u-o-k-a-a

28.5.2012 11:05

Joo ja moottoripyörät ja polkupyörät saa kieltää kanssa ja kaikki traktorit ja mönkijät, kun MINÄ en niitä tarvitse tai käytä. Ovat vaarallisia kun eteen tulevat U-käännöksissä ja aiheuttavat onnettomuuksia. :-D

28.5.2012 10:57

Itse olen sitä mieltä tästä surullisesta tapauksesta, että nykypäivänä lapset ja aikuistuvat nuoret voivat tosi huonosti. Lapsia ja nuoria suojellaan aivan liikaa, pettymyksien sietokyky on lähes olematon, nuorille asetetaan paineita jo varhaisessa vaiheessa ja sitten kun tulee pettymyksiä (toiveet ei toteudu tai ei pärjätä toivotulla tavalla, tulee se suuri pettymys joka jää kaivertamaan mieltä ja sitä kun riittävän kauan "märehtii", nousee suuri uho ja kostamisen halu. Aikuisilla ei ole aikaa keskutella oikeasti lastensa ja nuorisonsa kanssa mitä heille oikeasti kuuluu ja vanhemmat ei ole kovinkaan syvällisesti kiinnostuneet nuorisonsa elämästä. Näihin on toki omat syynsä, esim. stressaava ja kuluttuva työ, paineet työelämässä ja yksityielämässä, ehkä mahdollinen päihteidenkäyttö jne jne, mutta valitettavasti se kaikki jättää jälkensä nuoriin jotka tarvitsevat sen luotettavan aikuisen siihen elämänvaiheeseen jolloin oma aikuisuus on kynnyksellä. Oma kasvatuksellinen vastuu on helppo siirtää päiväkotiin ja kouluun, vaikka kaiken lähtökohta pitäsisi aina olla tasapainoinen ja turvallinen, rajat asettava kotikasvatus. Lapsi ja nuori hyväksyy rajat, kun ne perustellaan tarpeksi selkeästi ja riittävän ajoissa. Rajojen asettaminen pitää aloittaa hyvin nuorena, mitä nuorempana ne asetetan sen helpompaa se on murrosiässä.
Näen lasten ja nuorten pahoinvointia ja rajattomuutta aitiopaikalta, olen tehnyt vajaa 9v vapaaehtoistyötä lasten ja nuorten tukihenkilönä. Usein näillä lapsilla ja nuorilla on ollut juuri suuriakin ongelmia kotona ja koulussa, mutta kun he löytävät luotettavan aikuisen jolla voi puhua kaikista ongelmistaan ja asioistaan joutumatta syytetyksi, tai ettei tarvitse pelätä rangaistusta koko ajan, he kertovat kyllä avoimesti asioistaan ja kysyvät neuvoa "mitä mun pitäs nyt sit tehdä". esimerkki: 13-14v poika käyttänyt päihtietä joitain vuosia, koulu menee huonosti, kotona jatkuva riitaa tämän vuoksi, sitten poika lähtee kotoa "lätkimään" kun ei kestä tilannetta. Joku vanhempi kaveri ostaa olutta ..ja kierre on taas valmis. Mutta vein kerran kokeeksi tämän pojan viikoksi mökilleni, jossa pojasta tuli käskemättä tai pyytämättä aivan upea kaveri. Hän alkoi vapaaehtoisesti hoitaa pihaa, haravoi, leikkasi nurmea, teki halkoja, opetteli jopa ruuanlaittoa..ja mikä ihmeellistä, hän jopa opeteli pieniä sukulaislapsiani uimaan täysin vastuullisesti. Ja kaikki täysin käskemättä. Reissun jälkeen kun palautin pojan kotiin, äiti kysyi miten oli mennyt, kerroin tuon kaiken ja äiti oli todella ihmeissään miten olin onnistunut siinä.
pettymystensietokyky on nuorilla mennyt aivan olemattomiin nykyisin, joka asiassa pitäisi olla paras, tai muuten olet "nolla". Lapsille ei opeteta enään sitä, ettei aina tarvitse olla paras ja voittaa, riittäsisi että yleensä tekee sen mitä osaa ja että tekee sen miten tahansa sitten.
toinen suuri ongelma on varhain aloitettavat seurustelusuhteet. Henkisesti ei olla kovin valmiita seurusteluun, homma toimii niin kauan kuin toimii, sitten kun suhde katkeaa, se jää kiahertamaan mieltä ja jätetty osapuoli haluaa tavalla tai toisellla "kostaa" jätetyksi tulemisen. nuori ei ymmärrä mikä suhteessa oli vialla kun se päättyi. Tai ei ainakaan haluta ymmärtää koska pidetään itseään niin "virheettömänä" ja täydellisena kumppanina.

Aselakiin en suuremmin ota kantaa, mutta tiedän kyllä, että lapsilla ja nuorilla on halutessaan mahdollisuus ottaa kotona olevia aseita hyvinkin helposti. Asekaapit ei ole aina välttämättä lukossa tai jos ovat, niin kaikki tietävät kyllä mistä sen avaimen löytää. Aseenkantoluvan haltijan pitäsi ottaa täysi vastuu aseistaan ja pitää aseet vain istensä saatavilla. Tuolloin aseet eivät joudu luvattomiin käsiin koskaan ja vältytän monilta muilta ikäviltä tapahtumilta tulevaisuudessa. Varmaa nimittäin on, että vastaavat ampumistapaukset tai vastaavat ruokkivat valitettavasti aina uusia yrittäjiä...hyvänä esimerkkinä oli peräkkäiset tapahtumat Jokelassa ja Kauhajoella.
Toivon todella voimia ja jaksamista kaikille joita tuo Hyvinkään surullinen tapahtuma kosketti. Yhdessä selviämme tästä eteenpäin.

30.5.2012 19:31

Olen huomannut aivan saman kuin sinäkin! On mahtavaa, että olet jaksanut ja jaksat olla henkilö, johon nuoret voivat luottaa! Kaltaisiasi yarvitaan lisää..Traagista kun omat vanhemmat eivät jaksa/ehdi/viitsi...
Voimia kaikille vanhemmille ja luottakaa itseenne, yrittäkää. Niin monen elämämästä on kysymys!

28.5.2012 12:59

Sitä ei kai kukaan voi kiistää, ettei väkivallan näkemisillä TV:ssä ja peleissä, olisi merkitystä nuoron käyttäytymiselle. Varsinkin kun sitä nähdään niin nuorena, ettei sitä osata erottaa todellisuudesta.
Toinen asia on yhteiskunnallinen kasvatus. Kasvatus ei siis kuulu pelkästään lapsen tai nuoren vanhemmille, vaan kaikille aikauisille heidän läheisyydessään. Joten miettikää tarkasti miten voitte osaltanne kasvattaa näitä nuoria. Se ei ole mitään kehtien palstoilla tapahtuvaa kirjoittelua, vaan avointa nopeata tilanne kasvattamista. Joskus se tapahtuu positiivisina sanoina ja tekoina, joskus kieltoina ja kehutuksina. Lisäksi olkaa itse esimerkkejä; älkää siis ajako autolla ylinopeutta, jos haluatte lapsenne noudattavan nopeusrajoituksia. Jälkeenpäin vain kauhistellaan nuorten ajamisia.

28.5.2012 14:46

''Sitä ei kai kukaan voi kiistää, ettei väkivallan näkemisillä TV:ssä ja peleissä, olisi merkitystä nuoron käyttäytymiselle. Varsinkin kun sitä nähdään niin nuorena, ettei sitä osata erottaa todellisuudesta.''

Tätä mä en vaan käsitä, et miten niin muka ei osata erottaa todellisuudesta..?? Kyl täytyy lapsen/nuoren olla sit todella tyhmä/jälkeenjäänyt jos ei nyt helvetti erota pelien ja todellisuuden eroa. O.o Kyllä mun siskonpoika 8.v pelailee Pleikalla mut ei se nyt hemmetti sovella pelien juttuja tosielämään.

28.5.2012 13:42

ei se yhteiskunnalle kuulu jos vanhemmat antavat pelata pelejä ja katsoa TV,stä kaikkea...
lisäksi nykynuoret on niin pumpulissa kasvatettu etteivät kestä pienintäkään vastoinkäymistä... heti syödään masennuspillereitä ja käyttäydytään miten sattuu

28.5.2012 14:49

Jep, nykyajan kuri, aika löysää. Kyl sitä ite sai remmiä taikka piti jopa ite se risu hakea metästä jos oli tehny tyhmyyksiä. Ja nykyään aika monella alle 10- vuotiaallekin jo hommataan se oma tietska ja älypuhelimet, ja vähänkö jos lapsi/teini sanoo vastaan jossain asiassa ni that's it, ''luovutan, tehköön sit mitä haluaa..''

28.5.2012 16:23

Aivan naurettavaa syyllistää helppoja syntipukkeja koko touhusta. Tasapainoinen oikein kasvatettu nuori ei pimahda tuolla tavalla tv:n, radion, kirjojen, pelien yms. väkivaltaisuudesta. Muuten täällä ei muuta olisikaan kun tarkka-ampujia katot täynnä. Syyttävä sormi osoittakoon kotiin, kouluun ja nuorten mielenterveystyöhön.

28.5.2012 18:06

Tuskin norjalaisen ampujan puku oikeus-salissa on pistänyt tän hyvinkääläisen idiootin ampumaan höpö höpö.... muualla päin maailmaa saa oikeuteen pukeutua niinkuin haluaa , suomessahan vaan pitää roiston olla roiston näköinen oikeudessa muuten ei tuu tuomiota

29.5.2012 09:11

Wattille
Kyllä asia liittyy pahasti Airsoftaajiin, kun siinä opitaan ampumaan ihmistä kohti "kuolettavasti". Ero on siinä, että leikkipelissä ihminen ei oikeesti kuole.
Nyt ampuja sekosi jollain tavalla, kun haki järeät aseet ja ampui kuolettavasti kavereitaan ja poliisia. Jokaisessa nuorten ampumisessa on takana joku aseella etukäteen leikkinyt toinen nuori.
Armeijassa opitaan aseen oikea käyttö, vain puolustamaan omiaan. Elokuvien aseet on leikkipyssyjä ja niiden toiminta on sitä digipelleilyä.

29.5.2012 21:58

Ihan yhtä lailla armeijassa opetetaan ampumaan ihmistä kohti kuollettavasti. Armeijassa koulutetaan myös oikeita tarkka-ampujia, eikä koulutus rajoitu "omien puolustamiseen"...

"Ero on siinä, että leikkipelissä ihminen ei oikeesti kuole".
Niin, siinäpä hyvinkin.

29.5.2012 09:46

Leikeistä voi oppia kaikenlaista,poikien sotaleikit,tyttöjen barbit katukuvassa.

29.5.2012 09:49

Observaattori puhuu asiaa. Olen jo kauan sitten alkanut ihmetellä miksi tuollainen Airsoft on ylipäätään hyväksytty yhdeksi viralliseksi harrastukseksi. Sillä ei ole minkäänlaista kehittävää vaikutusta pelaajaan eikä elämään yleensäkään. Harrastajat ovat sotaa ihannoivia, henkilöitä joilla ei ole menestystä yleensä millään muulla taholla jossa vaadittaisiin edes hieman myös älykkyyttä. Kaikkein oudointa on kun erilaisista liikuntavaroistakin myönnetään avustuksia tällaiselle toiminnalle. Parasta onkin puhaltaa peli poikki, täyskielto toiminnalle ja varusteiden myynnille.

29.5.2012 14:14

Latvalahoja on aina ollut ja tulee aina olemaan. Joskus sellaiset tekevät käsittämättömiä tekoja, eikä niitä voi siinä estää.

Airsoft ei tee kenestäkään täysjärkisestä tappajaa. Se on hyvä liikunnallinen ulkoilmaharrastus, kuten aikoinaan "inkkari ja länkkäri" -leikki, jossa ammuttiin nallipyssyillä metsässä juosten.

29.5.2012 15:24

Keskisuomalainen:
Facebook-profiilista kävi ilmi muun muassa se, että ampuja "tykkäsi" tarkka-ampuja Simo Häyhästä, perussuomalaisista, metallibändi Rammsteinista sekä entisestä koulustaan Hyriasta. Myös molemmat ampumisessa kuolleet opiskelivat Hyriassa.
Tässä nyt on taas se PS vaikute mukana.

29.5.2012 20:27

Mielenkiinnolla odotan tutkinnan etenemistä...ihme on jos ei jotain mielenterveys ongelmaa löydy.
Hyvinkäällä on aivan retuperällä nuosrisopsykiatria.Hakalanpolun koulu(erityiskoulu) ajetaan alas...eli muutamassa vuodessa lakkautetaan,ainoastaan vaikeasti kehitysvammaiset saavat jäädä. Hyvä Hyvinkää kun huolehditte lapsista ja nuorista.

30.5.2012 03:02

Kuka vaan voi naksahtaa , mieli kun sairastuu ym ahdinkoa. Taloudellisia huolia ym.Sanoisin että istuva hallitus on osa syyllinen. Kreikkaan löytyy rahaa mutta meillä on avohoito potilaatkin vapaana säästötoimien takia...näitä tulee lisää ikävä kyllä tässä erojen perässä juoksemisessa.

30.5.2012 12:36

Onko tästä asiasta uutisoitu jo liikaa?
Virolaiset työmiehet kuolivat kolarissa, mutta juttu unohdettiin nopeasti. Kuinka monta ihmistä kuolee jatkuvasti liikenteessä, unohdetaan seuraavana päivänä. Juhannuksena kuolee joka vuosi paljon enemmän, mutta juttuja on lehdissä ja TV:ssä vain kaksi päivää.
Onko juttujen ja kiinnostavuuden takana jokin aseisiin sekä väkivaltaan liittyvä kiinnostus ja ihannointi vai mistä oikeasti on kyse? Eikö tällä uutisoinnilla helposti houkutella uusia henkilöitä hankemaan julkisuutta vastaavilla teoilla.

30.5.2012 19:37

Media myös vastuuseen! Tietenkin lehtien levikki vähenee, mutta tarvitaanko laki, jotta moinen uutisointi lopetetaan! Kokevat olevansa vain sankareita, vaikka sitä eivät suinkaan ole!

30.5.2012 15:17

Auto on ylivoimaisesti pahin tappoväline.

30.5.2012 15:20

Myydään iltapäivälehtiä hyvin kun asiasta tehdään juttuja , jotka on erilaisia "pekulointia" , syyllistämistä ,arvailua jne.Jääkiekkoasiat on nyt ohi niin on aikaa jauhaa ja jauhaa asiaa tiedotusvälineissä!

30.5.2012 20:08

nimimerk. Kyyhkysen kommentilla ollaan päästy jo Jeesus Nazarethilaiseen näiden ampujan motiivien selvittämisessä.
Muita syitä ollaan löydetty metsästysharrastus ja koulukuraattorien vähäisyys. Myös tv-ohjelmien väkivaltaisuus ja Anders Breiviking liian komea Dressman -puku on motiiveiksi löydetty.
Mysteeri taitaa siis olla ratkaistuna.

31.5.2012 00:47

tää kaveriahan on onneton lusmu ja raukka, mokomakin pystyyn nostettu oljenkorsi nyt olis jo aika palata siihen aikaan kun lapsia sai opastaa hiukan kurin kautta. Mitä se on kun se pyörii hupparin alla, nyt vaan lärvi esiin ja ottakoon vastaa kaiken halveksunnan mitä tuleman pitää, ymmärtäkää jo hyysääjät se tappoi ihmisiä ja toivottavasti saa linnassa kunnon kohtelun.Tässä nyt kysellään onko se katunut, mitä v.... sekö tässä on tärkeintä nyt katuuko se vai ei. Se ei palauta niitä kuolleita eloon, katuu se tai ei. Nyt kunnon rangaistus esimerkiksi muille häiriintyneille

31.5.2012 05:47

Inkkari- ja länkkärileikki vrt airsoft, nimimerkki kansalainen kane,.Itse olen n 50v ukko ja haluan muistuttaa ettei meidän ikäluokat enään täysikäisenä kavereiden kanssa mitään aseleikkejä leikitty pitkin metsiä, se siitä vertailusta. En osaa sanoa onko aisoft harrastuksella tässä tapauksessa mitään vaikutusta tekoon toivottavasti ei.
Perään kuulutan vanhempien vastuuta lasten kasvatuksessa pitää olla rajat, rakkautta ja ennen kaikkea luoda turvallinen kasvuympäristö lapselle.
Yhteiskunnan mukana oloa huudetaan joka väliin kuitenkin itse vanhemmat menee ja tulee omien menojen ehdoilla unohtaen lapsen tarpeet, juhliminen kavereiden kanssa on tärkeämpää.
Tottakai yhteiskunnalla on tärkeä rooli myöskin kasvatuksessa, mutta tässäkin asiassa on ihmisillä peiliin katsomisen paikka, otetaan esimerkiksi päiväkotien ja koulujen vanhempain illat lässytetään kaikkea turhanpäiväistä, ei meidän pojalle tai tytölle sitä tai tätä, jos oma jälkikasvu on tehnyt jotain muitakohtaan ja asiaan puututaan nousee hirveä meteli. Opettajilta on viety kaikki valta eivät kohta uskalla sanoa eikä puuttua mihinkään alkaa muuten hillitön sähköposti liikenne kouluun ja syytellään koulua sekä opea, perkele ne äidin mussukat ei mene siitä rikki jos opettajille annetaan aihiot puuttua kunnolla häirikköoppilaisiin. Tämä nykyinen liiallinen ylireagointi vanhempien taholta on liikaa pitää palata asioissa hiukan takaisinpäin opettajille oikeus puuttua kunnolla ongelmatapauksiin sekä pitää luokassa ja koulussa kunnon kuri tällä en tarkoita mitään fyysistä kuritusta, mutta läsyttämisessä on menty liian pitkälle.
Mistä johtuu yhteiskunnan säästämistoimet psykiatrian hoidossa tai kasvatus asioissa, no sehän ihan se valinta minkä itse olette tehneet silloin kun olette änestäneet niinkuin olette ja varsinkin jättäneet kokonaa äänestämättä, mikä on ollut Suomessa poliittinen suunta viimevuodet!!!! Katsokaa ihmiset tässä asiassa peiliin jos haluatte kylmää poliittista tuulta niin jatkakaa nykyistä äänestämis suuntaa. Kaikki nykymeno on omaa valintaa miettikää sitä.
Ps lukekaa persujen sanomisia rivien välistä sieltä suunnasta ei ainakaa helpotusta näihin asioihin tule, samoin vihreät sehän on kokomuksen puisto-osasto.

31.5.2012 22:15

Kysynpä vaan että , miksi pitää etsiä syitä ampujan toiminnalle harrastuksista tai miettiä miten tv ja pelit ovat häneen vaikuttaneet?
se ei tuo yhtään uhreista takaisin sen ei saa yhtään uhrien haavaa paikattua
ja mitä sillä on oikeesti väliä, koska harrastuksia on hankala lähteä kieltämään olivatpa ne sitten leikkipyssyjen kanssa metsissä hyppelyä tai kotona pelissä ampumista.
taphtuma on tapahtunut ja se ei muutu miksikään vaikka miten jeesustelette ja mietitte mikä ajoi tekijän ampuman, minun arvaus on etttä vitutus

1.6.2012 11:06

Poliittiset päättäjät saisivat tuijottaa peiliin miksi tämä ampuja oli yleensä vapaalla jalalla. Päättäjillä tarkoita myös nykyistä Tasavallan Presidenttiä ja
Suomen Valtioneuvostoa. Oikeasti. Kannattiko avohoito ?
Samoin kuin se Keravan koripallotytön puukotustapaus.

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.