Alueen ammattikorkeakoulut vetävät yhä vähemmän väkeä

AAMUPOSTI | Alueen ammattikorkeakoulut vetävät yhä vähemmän väkeä.

Sekä Hyvinkäällä toimiva Laurea-ammattikorkeakoulu että Riihimäellä toimiva Hämeen ammattikorkeakoulu houkuttelivat huhtikuun alussa päättyneessä yhteishaussa yli sata hakijaa vähemmän kuin vuosi sitten.

HAMK:n vetovoima laski peräti 8,6 prosenttia. Oppilaitoksen 740 aloituspaikkaa tavoitteli ensisijaisesti 1 918 nuorta.

Tämä tarkoittaa, että yhtä aloituspaikkaa kohden oli 2,59 ensisijaista hakijaa.

Pelkästään Riihimäellä oli tarjolla 80 aloituspaikkaa, joihin haki ensimmäisellä sijalla 174 nuorta.

Kaikista Suomen 25 ammattikorkeakouluista HAMK oli vasta kuudenneksitoista vetovoimaisin.

Laurean vetovoima on sen sijaan hieman parempi, vaikka hakijamäärät ovat sielläkin vuodesta toiseen laskeneet.

Hyvinkään ohella muun muassa Vantaalla ja Keravalla toimivaan ammattikorkeakouluun haki ensisijaisesti 3 552 nuorta.

Yhtä aloituspaikkaa kohden ensisijaisia hakijoita oli 4,16. Tämä tekee Laureasta Suomen seitsemänneksi vetovoimaisimman koulun.

Suomen suosituimmat ammattikorkeakoulut sijaitsevat suurissa kaupungeissa, kuten Tampereella ja Helsingissä.

LUE LISÄÄ AAMUPOSTIN PAPERILEHDESTÄ TAI TILAAJILLE ILMAISESTA NÄKÖISLEHDESTÄ

Written by:

Riikka Jokinen

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Milläs haet, jos kurssit ovat maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille tai sitten kurssitarjonta on reaalielämästä vieraantunutta liirumlaarumia?

Opiskelemaan haluava (ei varmistettu)

Uudistuksissa ollaan vähitellen menossa parempaan suuntaan. Ensinnäkin AMK-verkostoa tulee vielä pienentää ja aloituspaikkoja vähentää. Samalla voidaan parantaa tutkintojen laatua sekä sisältöä vastaamaan paremmin työmarkkinoiden kysyntää. Parantunut tutkinnon laatu on puolestaan edellytys sille, että AMK:n Bacherlor-tason tutkinto (Insinööri tai Tradenomi) voi toimia pohjana Master-tason opinnoille yliopistoissa.

AMK-Master -tutkinnosta tulisi myös luopua, koska kyse ei kuitenkaan ole yliopistotason tutkinnosta vaan ns. jatkotutkinto AMK-tutkintoon. Yliopistot ovat sitten niitä varten, jotka haluavat Master-tason tutkinnon suorittaa.

Lisäksi AMK-opinnot tulisi jakaa ns. ylioppilaspohjaisiin linjoihin (esim. Insinööri ja Tradenomi) ja ammattikoulupohjaisiin linjoihin (Esim. Teknikko ja Merkonomi). Ammattikoulupohjalta olisi mahdollista jatkossakin suorittaa Bachelor-tason tutkinto (Insinööri tai Tradenomi) täydentävät opinnot suorittamalla ts. lukion matematiikka ja fysiikka sekä yleissivistävät äidinkielen ja englannin opinnot.

Lehtori (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun