Kilometrikorvauksen leikkaus uhkaa myyntimiehiä

Jarmo Hyvärisen työajomäärä ei ole alan huippua, mutta 15 000 kilometrin raja vuodessa yleensä ylittyy.

Mika-Pekka Markkanen

AAMUPOSTI | Ajatus työajosta maksettavan kilometrikorvauksen puolittamisesta 15 000 kilometrin ylityttyä ei miellytä työkseen ajavia. – Tämä on ammattikunnalle mielettömän isoa asia, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten etujärjestön SMKJ:n hyvinkääläinen puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen sanoo.

Myyntiammattilaiset pitävät autoa välttämättömänä työkaluna. Työajoa kertyy keskimäärin 40 000 kilometriä vuodessa.

LUE LISÄÄ AAMUPOSTIN PAPERILEHDESTÄ TAI TILAAJILLE ILMAISESTA NÄKÖISLEHDESTÄ

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Jos on työsuhteessa ei kai työnantaja voi vaatia käyttämään omaa autoa työajossa. Monet kuitenkin ehdottavat työnantajalle, voinko käyttää omaa autoa työajossa ja saada siitä kilometrikorvaus. Jos työnantaja suostuu, niin tämä on hyvä bisnes työntekijälle. Ei kai siitä muuten niin suurta parkua olisi tullut. Paljon on ollut ja jatkuvasti on pientä kikkailua verovapaiden kilometrikorvausten kanssa. Tämä on hyvä uudistusehdotus verojen kiertoa vastaan.

mape (ei varmistettu)

Ei kilometrikorvaus ole palkka, se on korvaus oman auton käytöstä:polttoaineet,huollot, renkaat,auton arvon väheneminen. Ei kilometrikorvauksella kukaan rikastu. Jos ajat 40000km vuodessa, niin auton vaihto on 3-4v välein "pakko" tehdä ja auton hinta laskee tuossa ajassa paljon kun paljon kilometrejä. Auto ei kulje ilmaiseksi, se maksaa. Eli saatu nettohyöty on lähellä nolla-tilannetta. Autoliiton jäsen sivuilta voi katsoa autoilun todelliset kustannukset-taulukon, josta voi todeta, että kilometrikorvaus ei välttämättä kata todellisia kustannuksia. Eli kyse ei ole verokikkailuista.

Niko Salokoski

Jos kunnalliselle eläinlääkärille tulee yli 15 000 km niitä ajoja, niin sitten tulee. Tai reissuasentajalle. Tai myyntimiehelle. Eivät en ulkopuolisella päätöksellä vähene. Meinaan, kun puhutaan aina, että eiköhän ne vähene ajot kun korvauksetkin vähenee. Nuo ajot vaan kuuluvat toisiin töihin.

Osaa oaman auton käyttäjistä valvotaan jo nyt tarkasti. Miksi työnantaja haluaisi maksaa ylimääräisiä korvauksia, kun pelkkien pienten palkankorotustenkin saaminen takkuaa.

Eiköhön anneta yritysten ja työntekijöiden itsensä päättää, mikä on yrityksen liikotoimintamalliin sopiva liikkumisen tapa.

ZWGJ (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun