Hyvinkään Hämeenkadulla saa autoilla vastedeskin

Paikalliset
Kommentoi 9

HYVINKÄÄ | Hyvinkään ydinkeskustan liikennesuunnittelu jatkuu nyt sen vaihtoehdon pohjalta, että Hämeenkadun alkupäässä saavat ajaa myös yksityisautot.

Kaupunginhallitus keksi maanantaina myös uuden idean: kaukoliikenteen bussiaseman ja Matkahuollon voisi siirtää tyhjentyneeseen Sampotaloon.

– Äkkiseltään aika haastava paikka, liikenneinsinööri Kimmo Kiuru arvioi ideasta eilen kuultuaan.

LUE LISÄÄ AAMUPOSTIN PAPERILEHDESTÄ TAI TILAAJILLE ILMAISESTA NÄKÖISLEHDESTÄ

9 kommenttia Kommentoi
toimitus

Kommentit

4.4.2012 10:39

Hienoa, että "uusia" ideoita on esitetty myös kaukoliikenteen ja matkahuollon toimintojen nykyaikaistamiseksi. Toivottavasti sampotalon sekä sen etu-ja takapuolella olevien alueiden käyttömahdollisuudet ko. asiaan mietitään tarkasti. Tavaraliikennehän muiden kuin bussien osalta voisi kulkea parkkihallin kautta, jolloin itse linja-autoliikenne ei sotkeutuisi henkilöautoliikenteeseen. Nykyinen matkahuolto/linjala on käärmeenpesä ja vaarallinen, kun isot bussit eivät mahdu kunnolla sinne ja kevyt-ja autoliikenne koettaa mahtua samaan tilaan bussien kanssa. Ja liittyminen takaisin pääkadulle busseille ja autoille on vaarallista, huono näkyvyys ja ahtaat, kapeat tiet.

4.4.2012 11:34

Ei heikkoja asioita pidä huonontaa vielä huonoimmilla toimimattomilla muutoksilla. Nyt homma kuitenkin toimii. Linja-autojen paikkana voi yhteyksien takia toimia paremmin valtion virastotalon ja rautatieaseman väli eri tasoineen.

4.4.2012 11:44

Veikkaisin, että Sampotalolle kyllä löytyy jatkossa ottajia - olisi kyllä linja-autopaikkana aika hankala toteuttaa.

Uusi idea: On puhuttu Sillankorvankadun jatkumisesta (mikä näkyy nettikartassa Ratakatu -nimellä -> "vaihdetaan" Hämeensillan terminaalipaikka tänne neitseelliseen paikkaan rautatieasemaa vastapäätä - on jo kevyen liikenteen silta valmiina rautatieaseman puolelle - arvioisin, että rakentaminen olisi halvempi tänne kuin sillalle...ja näin tehtynä ei välttämättä tarvitsisi puuttua tuohon kipeäksi koettuun henkilöautoliikenteen "estämiseen"...

4.4.2012 11:58

Siitä kai asia eniten kiinni, kuka maksaa kustannukset, olipa ratkaisu mikä tahansa. Tosin voisi kuvitella, että myös kunta jollain tapaa hyötyisi, jos kaukoliikenteen tilat ja paikka olisivat ajanmukaiset. Nimimerkille "Toimiiko" et taida asioida päivittäin matkahuollossa ainakaan tavarapuolella, kun sanot että homma toimii. Tilat ovat ahtaat, henkilöautolla tavaran vienti matkahuoltoon vaikeaa ja vaarallista, kun bussit tulevat kulman takaa ja kävelijät seassa, aina saa olla tarkkana ettei aja kolaria linjalan pihassa. Henkilökunta siellä tekee tosi hyvää työtä mutta tilat ovat 50v ajastaan jäljessä. Esim. Järvenpäässä uusi matkahuolto löysi paikkansa junaradan varresta ja toimii hienosti siellä.

4.4.2012 15:33

Ilmeisesti myös Hämeenkadun kevyen liikenteen väylän puolella saa ajella autolla, koska tänään Lemminkäisen pakettiauto oli vähällä kaataa minut pyörineni.
Ei ollut mitään syytä kurvailla siihen, esteitä ei ollut. Hauskaa näkyi pojuilla olevan.

10.4.2012 12:08

Mikä kävelykatu se olisi jos siinä saisi ajaa bussit, taksit, ym tavaraliikenne, eihän tilanne siitä miksikään muuttuisi!!!
Paikallisbussien paikka on erinomainen nykyisellä paikalla asemalla, voisi rukata lähtöaikoja ettei koko helvetin dösäarmeija lähde samalla kellonlyömällä, lähtö vaikkapa 2.minuutin välein, ei olisi ruuhkautumista.
Liikenneinsinöörimme vetoaa julkisen liikenteen sujuvuudella sillan sulkemista, kyllä Hyvinkään kokoisen kylän julkinen liikenne mahtuu normaalin liikenteen sekaan ilman sillan sulkemista.
Taksit eivät tarvitse etuoikeuksia, nehän ajaa muutenkin miten sattuu välittämättä liikennerajoituksista.
Matkahuolto on kait tyytyväinen nykyiseen paikkaan. miksi siirtämään?
Riihimäellä siirrettiin matkahuolto "nykyaikaisiin" tiloihin, kustannukset pomppasivat pilviin ja kannattavuus maihin! Taitaa taas liikenneinsinööri suunnitella vain suunnittelun vuoksi, ei käytännön. Voisi mennä vaikka jatkokouluun, äskettäin valmistuvat Suomen ensimmäiset liikenneinsinöörit!

17.4.2012 11:16

Kerrankin on jollakin välähtänyt !!!

Tosi hyvä idea !!!! Tässä toteutuisi ns. matkakeskus ajattelu kuten Riihimäellä ja vanhasta sampotalosta tulisi vähän muutakin kuin kirpputoriparatiisi !!

Kannattaa ehdottomasti tutkia....yhdessä kiinteistönomistajan, Kaupungin; matkahuollon ja Liikenneviraston kanssa

19.4.2012 13:19

Sampo-talo voisi muuten toimia linja-autoasemana, mutta miten saada isot bussit johdettua sinne ja pois? Tori on tärkeä eikä sitä saa pilata busseilla. Alatasolta taas bussilla on huonot yhteydet niille kaduille minne ovat menossa. Nykyine paikka on hyvä.
Jos tosiaan on päätetty säilyttää kaikki liikenne Hämeenkadulla, tehtäköön siitä edes hidaskatu. Ajoradat kapeammiksi, liikennevalot pois ja nopeusrajoitus 20 km/h. Ihmisten on helpompi ja turvallisempi liikkua.

19.4.2012 14:13

Sampotalo ja talvi = yhtälö liki mahdoton linja-autoille eli voi sitä hiekotuksen määrää ja siitä aiheutuvaa pölyä
- mennään kerrankin virran mukana ja tehdään Hyvinkäälle(kin) liki autoton ydin kehäteineen kunnon P-alueitten kera
- joka päivä autoilevana en ole kahteen vuoteen ajanut Hämeensillan yli enkä aio ajaa jatkossakaan, oli siinä bussit tai ei!

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.