Asiantuntijat vaativat D-vitamiinin saantisuositusten pikaista nostamista
11.01.2009 4:00
Sisko Liukka
Yli puolet suomalaisista kärsii D-vitamiinin puutteesta, ja juuri nyt tämän tärkeän vitamiinin tasot ovat matalimmillaan.
Sateinen kesä ei kartuttanut varastoja tarpeeksi, eikä ravinnosta ole mahdollista saada riittävää määrää tätä ”aurinkovitamiinia”, jota muodostuu iholla auringon valon vaikutuksesta.
Erityisen huolissaan asiantuntijat ovat kasvuikäisistä nuorista, joista peräti 70 prosenttia potee D-vitamiinin vajausta. Mutta vielä surkeampi tilanne on niillä laitoshoidossa olevilla vanhuksilla, jotka eivät pääse ulos edes kesällä - heillä tämä puutos on 100-prosenttista.
Alan johtavat kansainväliset tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että viralliset saantisuositukset ovat nykyisin liian alhaiset.
He ilmaisivat huolensa ravitsemustieteen huippulehdessä American Journal of Clinical Nutritionissa (AJCN) jo maaliskuussa 2007 ja vetosivat sekä USA:n terveysviranomaisiin että EU:n Terveysvirastoon, jotta ne pikaisesti arvioisivat uudelleen D-vitamiinin saantisuositukset.
D-vitamiinin tiedetään vahvistavan luustoa, mutta lisäksi se vaikuttaa erittäin laajasti myös moneen muuhun asiaan.
Tutkimusten mukaan se vahvistaa immuunipuolustusta ja vähentää infektio- ja autoimmuunisairauksien riskiä sekä kipuja ja karkottaa jopa kaamosmasennusta.
D-vitamiini parantaa yleistä vireystilaa ja jaksamista sekä lihaskuntoa, jolloin se vähentää vanhusten kaatumisriskiä.
Kansanterveyslaitoksen tutkimusten mukaan D-vitamiini voi vähentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen; piilevä D-vitamiinin puutos nostaa verensokeria ja altistaa monille eri sairauksille.
Yhteyksiä sydän- ja verisuonitauteihin, syöpään, fibromyalgiaan, reumaan, MS-tautiin ja metaboliseen oireyhtymään on lukuisissa eri tutkimuksissa havaittu.
Nykytiedon mukaan D-vitamiini on oikeastaan hormoni, koska se vaikuttaa fosforin ja kalsiumin aineenvaihduntaan hormonin tavoin parantamalla niiden imeytymistä ja auttamalla kalsiumia kiinnittymään luustoon.
Kilpirauhasen ja lisäkilpirauhasen toiminnalle D-vitamiini on elintärkeä.
D-vitamiinin puute aiheuttaa lapsilla riisitautia ja aikuisilla osteomalasiaa eli luiden pehmenemistä sekä pitkään jatkuessaan osteoporoosia, jota sairastaa noin 400000 suomalaista.
Paras D-vitamiinin lähde on aurinko. Asiantuntijat suosittelevat 15-20 minuutin auringonottoa kesäisin keskipäivän aikaan. Tässä ajassa iho ei ehdi palaa, vaikkei käyttäisi aurinkosuojavoiteita, jotka usein ehkäisevät D-vitamiinin imeytymistä.
Ravinnosta D-vitamiinia saa parhaimmillaankin vain puolet tarpeellisesta määrästä, eli jos syö kalaa 2-3 kertaa viikossa, koska eniten sitä on kaloissa. Parhaita ovat kuha, siika ja silakka; lohessa on vain neljännes siitä mitä kuhassa.
Myös munankeltuaisessa, voissa ja mm. suppilovahveroissa ja kantarelleissa on D-vitamiinia. Maitovalmisteisiin (paitsi luomumaitoon) alettiin Suomessa lisätä D-vitamiinia vuodesta 2003 lähtien. Myös kevytmargariineihin ja joihinkin muihin elintarvikkeisiin on lisätty D:tä.
Mikä sitten on tarpeeksi? Virallinen suositus meillä on ollut vuodesta 2005 lähtien 7,5-10 mikrogrammaa/päivä, mikä tiedeyhteisön mukaan on siis aivan liian alhainen.
Lääkäri Matti Tolosen mukaan Kansanterveyslaitos ja Lääkintöhallitus tekivät 1960-luvulla emämunauksen, josta Suomen kansa maksaa nyt kalliisti.
Vielä 1960-luvun alussa Suomen neuvoloissa suositeltiin lapsille D-vitamiinia 10-kertainen määrä nykyiseen nähden, mutta vuonna 1964 suositus puolitettiin. Sen jälkeen ohjearvoja madallettiin vielä lisää vuosina 1975 ja 1992.
-Kaiken lisäksi Kansanterveyslaitos on pelotellut odottavia äitejä A- ja D-vitamiinin yliannostuksilla, jolloin kaikki äidit eivät uskaltaneet enää antaa lapsilleen D-vitamiinia lainkaan, harmittelee Tolonen, jonka mukaan terveysviranomaisilla ei ole ollut rohkeutta myöntää ja korjata virhettään.
Antioksidanttihoitoihin erikoistuneet lääkärit suosittelevat aikuisille kolme- tai jopa seitsenkertaisia määriä, eli 20-50 mikrogrammaa päivässä.
Lasten tulisi lääkäri Erkki Antilan mukaan saada vielä enemmän, eli kymmenkertainen määrä, siis 75 mikrogrammaa pimeään vuodenaikaan; kesällä riittää vähempi.
Nykytiedon mukaan turvallisuusraja on vähintään 50-kertainen nykyiseen saantisuositukseen nähden, eli myrkytysriskiä ei vähällä tule, vaikka D-vitamiini on rasvaliukoinen.
TV1:n aamutohtorin, fysiatri Jukka-Pekka Kourin mielestä D-vitamiinilisän nauttiminen on halvin tapa huolehtia terveydestä, ja hän ennakoi saantisuosituksia nostettavan piakkoin.
Kouri suosittelee ottamaan D-vitamiinin erillisenä valmisteena, jolloin se vaikuttaa parhaiten.
Kirjoittaja on hyvinkääläinen luontaishoitaja ja vapaa toimittaja.
sisko_liukka_@luukku.com
Keskustelua aiheesta
Keskustelupalstalle ei voi toistaiseksi jättää uusia viestejä perjantain klo 16:n ja maanantain klo 8:n välisenä aikana.





